اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

بازی تاج و تخت، جهانی به وسعت فکر و خیال

پنجشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲ ب.ظ

بازی تاج و تخت نام اولین کتاب از مجموعه رمان «دنیای ترانه‌ی یخ و آتش» نوشته جورج آر.آر.مارتین نویسنده آمریکایی است. از این مجموعه تا کنون ۵ کتاب با نام‌های «بازی تاج و تخت»، «نبرد پادشاهان»، «یورش شمشیرها»، «ضیافتی برای کلاغ‌ها» و «رقصی با اژدهایان» به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ منتشر شده و ۲ کتاب دیگر نیز با نام‌های «بادهای زمستان» و «رؤیای بهار» در مرحله‌ی نگارش و انتشار است.

جورج مارتین خالق مجموعه دنیای ترانه آب و آتش

جورج مارتین خالق این مجموعه، داستان‌های مربوط به جهانی خیالی را روایت می‌کند. این جهان شامل ۳ قارّه اصلی با نام‌های «وستروس»، «اسوس» و «سوتوریوس» است. وستروس سرزمین غربی جهان شناخته شده است. اسوس نیز بزرگ‌ترین قارّه است اما جمعیت کمی دارد. سوتوریوس در جنوب اسوس واقع شده و تقریباً ناشناخته است و گفته می‌شود حیوانات درنده و بیماری طاعون در آن است. قاره‌های وستروس و اسوس به ترتیب مهم‌ترین سرزمین‌ها هستند که همه‌ی اتفاقات داستان در آن‌ها می‌گذرد.

نقشه دنیای تاج و تخت وستروس سرزمینی است که از ۹ قلمرو به نام های «سرزمین‌های آن‌سوی دیوار»، «شمال»، «جزایر آهن»، «ویل»، «سرزمین‌های غربی»، «سرزمین‌های طوفان»، «سرزمین‌های سلطنتی»، «ریچ» و «دورن» تشکیل شده است. بر هر کدام این سرزمین‌ها خاندان‌های اصیلی حکمرانی می‌کنند اما قدرتمندترین آن‌ها عنوان «پادشاه هفت قلمرو» را به دست آورده و بر کل وستروس حکمرانی می‌کند. البته سرزمین‌های آن‌سوی دیوار داستان متفاوتی دارند؛ دیواری بین شمال و مردم آزاد که در شمالی‌ترین بخش وستروس زندگی می‌کنند کشیده شده تا از حمله آنها که بین مردم وستروس به «وحشی‌ها» معروفند، جلوگیری کند.البته احداث دیوار دلایل دیگری هم دارد که بهتر است خودتان بخوانید یا ببینید! مردم در وستروس به زبان انگلیسی سخن می‌گویند اما لهجه‌های مختلف آن‌ها براساس منطقه‌ی زندگی‌شان از شمال تا جنوب وستروس، همانند مردم بریتانیا از شمال تا جنوب آن است !

مناطق وستروس

وستروس و اسوس توسط دریایی به نام «دریای باریک» از یکدیگر جدا شده اند اما شرایط در آن طرف دریا بسیار متفاوت است؛ قسمت غربی قاره توسط ۹ شهر آزاد از جمله «براووس»، «پنتوس» و «میر» اداره می‌شود. زبان آن‌ها «والریایی» است. این شهرها اغلب با «هفت پادشاهی» وستروس تجارت دارند. «خلیج برده داران» در جنوب مرکزی و قبایل دوتراکی در اطراف«دریای دوتراکی» از مهم‌ترین بخش‌های ایسوس است.

داستان اولین کتاب از دوران حکومت «رابرت باراتیون» بر وستروس

داستان اولین کتاب از دوران حکومت «رابرت باراتیون» بر وستروس آغاز می‌شود. اما این سرزمین همانند سرزمین‌های واقعی تاریخی سرشار از اتفاقات دارد که برای فهمیدن اتفاقات داستان و ارتباطات بین داستان‌ها و شخصیت‌ها، باید تا حدودی با آن آشنایی داشت. مهم‌ترین گونه‌هایی که در وستروس زندگی می‌کرده اند می‌توان به «فرزندان جنگل»، «غول‌ها»، «آدر ها»، «نخستین انسان‌ها» و«اندال‌ها» اشاره کرد. بسیاری از گروه‌های انسانی و قومیت‌های مختلف و همچنین موجودات هوشمند (موجوداتی که انسان نیستند اما دارای هوش هستند) در وستروس و اسوس زندگی می‌کرده‌اند یا هنوز نیز وجود دارند و بسیاری از داستان پیرامون آن‌هاست. داستان چگونگی پیدایش هرکدام از آنها، جنگ‌هایشان با یکدیگر، نحوه تشکیل خاندان‌های اصیل و نحوه به حکومت رسیدن گروه‌ها و خاندان‌های مختلف، تاریخ پر پیچ و خمِ «دنیای ترانه‌ی یخ و آتش» را تشکیل می‌دهد.

دنیای تاج و تخت

مجموعه‌ی«دنیای ترانه‌ی یخ و آتش» به طور همزمان چندین خط داستانی را در نقاط مختلف این سرزمین‌ها روایت می‌کند. هر داستان پیچیدگی‌های خودش را دارد و به طور زیبایی به داستان‌های دیگر گره خورده است. تعداد بسیار زیاد شخصیت‌های اصلی این مجموعه یکی دیگر از جذَابیت‌ها و نقاط قوت آن است.

مهم‌ترین خاندان‌های وستروس که عموماً هرکدام بر یکی از قلمروی های نام برده شده حکومت دارند، پرچم و نشانی اختصاصی دارند. ویژگی‌های ظاهری اعضای خاندان شبیه به یکدیگر و متفاوت با بقیه خاندان‌هاست. هریک شعاری اختصاصی دارند و دشمنان ویژه! در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نشان خاندان بارایتون

ابتدا خاندان «باراتیون» که حاکم «سرزمین‌های طوفان» یا «استورمز لند» هستند و البته «رابرت باراتیون» همزمان توانسته بود بر شاه قبلی پیروز شده و پادشاه هفت قلمرو باشد. نشان آن‌ها گوزنی تاجدار بر زمینه‌ای طلایی است. شعار آن‌ها «خشم از آن ماست» و ویژگی‌های کلی ظاهری آن‌ها به صورت افرادی قوی هیکل با مو و ریش سیاه است.

نشان خاندان تارگرین

خاندان مهم بعدی خاندان «تارگرین» است که از نژاد والریایی (در قاره اسوس) بودند و پس از مهاجرت به وستروس و ساخت قلعه «دراگون استون»، به حکومت هقت پادشاهی رسیدند و برای سالهای طولانی پادشاهان وستروس بودند. مقر اصلی آن‌ها «بارانداز پادشاهی» بود. نشان اختصاصی تارگرین‌ها اژدهایی سرخ در زمینه‌ای مشکی است و شعارشان «خون و آتش» است. ویژگی ظاهری آن‌ها موهای نقره‌ای و چشمان بنفش رنگشان است. تارگرین‌ها نزدیکی ویژه‌ای با اژدهایان داشتند و تا زمان مرگ آخرین اژدهایان همیشه همراه با آن‌ها دیده می‌شدند. رابرت باراتیون پس از پیروزی بر «آیریس تارگرین دوم» یا «شاه دیوانه» آخرین شاه تارگرین تمامی افراد این خاندان را قتل عام کرد و تنها ۲ فرزند کوچک شاه به نام های «ویسیریس» و «دنریس» مخفیانه زنده ماندند و یکی از شهرهای اسوس بزرگ شدند و اکنون از مدعیان تخت آهنین وستروس هستند.

نشان خاندان استارک

سومین خاندان مهم خاندان «استارک» هستند که در شمال حکومت می‌کنند و از قدیمی‌ترین خاندان‌های وستروس محسوب می‌شوند. نشان خاندان استارک دایرولفی در زمینه سفید است و شعار آن‌ها «زمستان در راه است» می‌باشد. استارک‌ها محافظین شمال هستند. در هنگام پادشاهی «آیریس تارگرین»، دختر حاکم شمال به نام «لیانا استارک» نامزد رابرت باراتیون می‌شود اما طی اتفاقای پسر آیریس او را می‌دزدد و این سرآغاز جنگ و از بین رفتن حکومت تارگرین‌ها می‌شود. برادر لیانا استارک «ند استارک» دوست صمیمی رابرت است و در آغاز داستان، تحت لوای حکومت مرکزی، بر شمال حکومت می‌کند. ند استارک و فرزندانش از مهمترین شخصیت‌های داستان هستند.

نشان خاندان لینستر

خاندان مهم بعدی خاندان «لنیستر» است که بر «سرزمین‌های غربی» حکومت می‌کند. نشان اختصاصی آن‌ها شیر طلایی در زمینه قرمز است و شعارشان «غرّش مرا بشنو» می‌باشد. آن‌ها ثروتمندترین حاکمان هفت پادشاهی هستند زیرا تعداد زیادی معدن طلا دارند. حلقه اتصال خاندان لنیستر به رابرت باراتیون، «سرسی لنیستر» دختر لرد اصلی است که پس از مرگ لیانا استارک با او ازدواج می‌کند. البته پیش از این و در زمان قیام رابرت، برادر دوقلوی سرسی یعنی «جیمی لنیستر» محافظ شاه دیوانه بوده و در نهایت جیمی است که او را می‌کشد و لقب «شاه کُش» را تا همیشه تصاحب می‌کند!

نشان خاندان ها در بازی تاج و تخت

از دیگر خاندان‌های مهم وستروس می‌توان به خاندان «مارتل» حاکمان دورن، خاندان «فری» از سرزمین‌های دورخانه، خاندان «تایرل» حاکم ریچ، خاندان «گریجوی» حاکم جزایر آهن و خاندان «بولتون» از شمال اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها نیز دارای نشان و شعار اخصاصی هستند و نقش مهمی در جریانات داستان دارند. البته علاوه براین‌ها بسیاری خاندان‌های دیگر هم وجود دارند اما از اهمیت کمتری برخودارند.

از این مجموعه‌ی جذّاب و زیبا، سریالی با نام «بازی تاج و تخت» در حال ساخت است که از شبکه HBO‌آمریکا پخش می‌شود. تاکنون ۷فصل آن پخش شده و طبق گفته تهیه کنندگان سریال تنها ۲ فصل دیگر تا پایانش باقی مانده. البته نا گفته نماند که داستان سریال در بخش‌هایی، از داستان کتاب فاصله می‌گیرد و روایات متفاوتی را عرضه می‌کنند اما در مجموع و در کلیات به داستان کتاب وفادار مانده. سریال بازی تاج و تخت که از سال ۲۰۱۱ پخش آن شروع شده یکی از بهترین، جذاب‌ترین و پر بیننده‌ترین سریال‌های در حال پخش دنیاست. این سریال تا به حال جوایز معتبری برای بخش ‌های مختلف دریافت کرده و هر ساله از منتقدان نمرات بالایی گرفته است. جالب است بدانید که آهگنساز این سریال «رامین جوادی» آهنگساز ایرانی تباری است که ملیت آلمانی دارد!

بازی تاج و تخت

چهره‌ی تعدادی از بازیگران نقش‌های اصلی در سریال که چپ به راست، به ترتیب در نقش‌های کال دروگو، دنریس تارگرین، ویسیریس تارگرین، تیریون لنیستر، جیمی لنیستر، جافری باراتیون، سرسی لنیستر، رابرت باراتیون، پیتر بیلیش، تیون گریجوی، و خاندان استارک شامل برندون، سانسا، آریا، راب، ند و همسرش کتلین تالی و همچنین جان اسنو است.

حتماً از فامیلی هر کدام متوجه شده اید متلعق به کدام خاندان و منطقه هستند! داستان و جزئیات این مجموعه آنقدر زیاد و جذابند که هرکسی را شیفته‌ی این دنیا می‌کند! به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً این مجموعه را بخوانید و ببینید!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی