عربستان دروازه رسانه ای جهان عرب | بازاریابی محصولات صدا و سیما در عربستان
فیلم و سریال های ایرانی که بر اساس داستان های بومی، منطقه ای تولید می شوند بدلیل تشابه و نزدیکی فرهنگی حالا با رویکرد طنز پسند فرهنگ آسیایی که در درام هایی نظیر داستان های هزار و یک شب، کلیله و دمنه وجود دارد، بیشترین قابلیت برای ورود به بازار کشورهای عربی به پیش قراولی عربستان دارد. در مرحله بعد مشترکات فرهنگ اسلامی همچون قبله واحد، مناسک حج و فرهنگ قرآنی می تواند محور همکاری های مشترک و جذاب برای کشورهای عرب زبان باشد.
در دوره دانشجویی در تحقیقی به "بازاریابی فیلم و سریال های تلویزیونی صدا و سیما و سینمای ایران" به خصوص فیلم، سریال و پویانمایی های محبوب ایرانی در عربستان نظیر داوود خطر، پرداختم که برای خیلی ها به خاطر تفاوت فرهنگ دینی دو کشور مشکل به نظر می رسد.
بازاریابی در عربستان سعودی آنهم برای فیلم و محصولات تصویری هرچند موضوعی بکر است، اما از آنجا که عربستان کشوری است که تاکنون از سینمای بومی برخوردار نبوده و اکران فیلم نیز تا چندی پیش در این کشور ممنوع بوده است از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.
تحولات ایجاد شده در نگرش و نگاه رسانه ای عربستان خصوصا در حوزه تلویزیون و رسانه های نوین بیانگر آینده ای پرفروغ در بزرگترین و مقتدرترین کشور عربی و داعیه دار رهبری جهان عرب است. به رهبری عربستان بر جهان عرب کار نداریم اما عربستان در مجموع کشوری تاثیرگذار بدلیل داعیه داری زعامت جهان عرب و برخورداری از پتانسیل میزبانی مراسم عظیم حج بزرگترین رویداد فرهنگی معنوی هر سال است.
دین مشترک، تشابه فرهنگی (علیرغم اعتراف به وجود برخی موانع از نوع فرهنگی)، مزیت رقابتی بیشتری محصولات ایرانی نسبت به محصولات عرضه شده به مخاطب عربستانی "همانند سریال های سوری" در کسب رضایت مشتری، الگو و لیدر بودن عربستان نسبت به سایرکشورهای عربی و... از جمله دلایلی است که در این تحقیق به آن پرداخته می شود.
اگر بخواهیم حساسیت بالای مذهبی عربستان را مورد توجه قرار دهیم باید محصولاتی از سینمای ایران انتخاب شود که یا در کلیات به مشترکات دینی پرداخته باشد یا کم سریال های مثل"روزی روزگاری"، مجموعه جذاب انیمیشن"داوود خطر" که در خیلی از کشورهای عربی برخوردار از مخاطب بوده است و ... باشد
گستردگی و نوپا بودن موضوع مارکتینگ Marketing در عربستان و تاثیرپذیری از مدل های مستقیم غربی نیز از مشکلات دیگر این تحقیق است
اصل این تحقیق هنوز منتشر نشده است و در انحصار اسطوره سازان می باشد.
مرتبط
بن سلمان هم علاقمند به ایران و سلمان فارسی است و الا اسمش بن سلمان نبود