اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

چین از کشورهایی است که در عرصه سینما در مقایسه با قدرت های بزرگ دنیا حرف زیادی برای گفتن ندارد اما این کشور با اقداماتی مانند همکاری با فیلمسازان بین المللی از جمله فیلمسازان ایرانی و ساخت بزرگترین مجموعه فیلمسازی جهان در تلاش است جا پای بزرگان این صنعت بگذارد.

به گزارش ایرنا چین با برخورداری از یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت، یک بازار بزرگ از نظر فروش و نمایش فیلم است و همیشه در این حوزه در صدر بوده بوده است اما در زمینه ساخت فیلم و رقابت با کشورهای صاحب نام این عرصه مانند آمریکا و هند عقب است و فاصله زیادی با این کشورها دارد.
با این وصف به دلیل قدرت مالی بالایی که چین دارد و به دلیل بزرگی بازار این کشور، چین درصدد است تا در صنعت سینما و ساخت فیلم نیز با کشورهای صاحب نام رقابت کند.
چین برای ورود به عرصه جهانی صنعت فیلمسازی از راه های گوناگونی وارد شده است یکی از این راه ها همکاری با فیلمسازان مطرح ایرانی و ساخت فیلم های مشترک با کارگردانان نامداری چون «مجید مجیدی» است.

** همکاری فیلمسازان ایران و چین
مجیدی در سه ماه گذشته دو بار با دعوت مقامات چین به این کشور سفر کرد او در بار نخست علاوه بر سخنرانی برای فیلمسازان چینی، دو کارگاه آموزشی نیز برای آنان برگزار کرد.
او در این سفر همچنین عنوان پروفسوری افتخاری 'آکادمی فیلم پکن' را دریافت کرد و استاد افتخاری بزرگترین آکادمی فیلم آسیا شد و دو فیلم مجید مجیدی به نام های 'بچه های آسمان' و 'آواز گنجشک ها' به عنوان منابع آموزشی آکادمی فیلم چین انتخاب شدند.
اما سینماگران چینی که به دنبال راهی برای ورود به عرصه بین المللی بودند در سفر دوم مجیدی به چین، با این کارگردان صاحب سبک ایرانی یک تفاهم نامه همکاری امضا کردند تا با همکاری مجیدی فیلم بسازند و تولیدات خود را جهانی کنند.
مجید مجیدی در مورد همکاری چین و ایران در حوزه سینما گفت: سینمای چین ظرفیت های بزرگی مانند برخورداری از امکانات، مخاطب و تعداد زیاد سالن های سینما دارد و سینمای ایران نیز در حوزه های نرم افزاری مانند برخورداری از کارگردانان بسیار خوب، ظرفیت های بزرگی دارد و تلفیق دو سینما، تحولی عظیم ایجاد می کند.
این فیلمنامه‌نویس و بازیگر مطرح ایرانی با اشاره به اینکه ورود سینمای ایران به چین هم به جهت اقتصادی و هم از لحاظ فرهنگی بازار بسیار خوبی را برای سینمای ایران فراهم خواهد کرد افزود: نخستین قدم های ارتباط میان سینمای دو کشور و همچنین ورود سینمای ایران به چین، با امضای این تفاهم نامه همکاری، فراهم شده است.
رییس گروه همکاری های فیلم چین در مورد همکاری سینمای ایران و چین می گوید: دو کشور در عرصه فیلم و سینما و ساخت آثار مشترک، توانایی ها و ظرفیت های بالقوه زیادی دارند و می توانند در زمینه ساخت فیلم با یکدیگر همکاری کنند.
'لی کی شی' افزود: چین بسیار علاقه مند به چنین همکاری هایی با ایران است عرصه فیلم یک صحنه بسیار بزرگ برای همکاری است و امیدواریم بتوانیم همکاری رو به رشدی داشته باشیم.
او اظهار داشت: ما شاهد هستیم فیلمسازان ایرانی در سطح دنیا فعالیت های برجسته ای دارند برای همین فیلمسازان چینی می توانند با همتایان ایرانی خود همکاری نزدیکی داشته باشند.

** ساخت بزرگترین شهرک سینمایی در چین
یکی دیگر از بزرگترین و مهمترین اقدامات این کشور، ساخت مجموعه فیلمسازی و سینمایی در شهر 'چینگ دائو' در شرق این کشور است که سرمایه گذاری کلانی برای آن شده است تا چین بتواند استودیویی بزرگتر از هالیوود در اختیار داشته باشد.
این مجموعه بزرگ بتازگی کار خود را شروع کرده است و دست اندرکاران در حال ساخت فیلم های سینمایی در آن هستند.
کلان شهر فیلم چین که به 'چاینا مووی متروپولیس' شهرت دارد و در شرق این کشور چشم نوازی می کند احتمالا در آینده ای نه چندان دور مانند بسیاری از قلمروهای دیگر، چین را به قدرتی بزرگ تبدیل خواهد کرد.
برای ساخت این کلان شهر فیلمسازی که بسیاری از شرکت ها و هنرپیشه های خارجی را نیز به خود جذب کرده نزدیک به 8 میلیارد دلار هزینه شده است این در شرایطی است که از هم اکنون با راه اندازی این مجموعه سهم هالیوود در بازار چین بتدریج در حال کاهش است.
'وانگ جیان لین' بزرگترین سرمایه گذار این عرصه و صاحب گروه فیلمسازی واندا در چین می گوید که ما خیلی زود این مجموعه را به پایگاه بزرگ صنعت فیلم و سینما در دنیا تبدیل خواهیم کرد.
این مجموعه مساحتی نزدیک به 200 زمین فوتبال دارد و آن طور که گزارش های رسمی نشان می دهد بزرگترین استودیوی فیلمسازی دنیا به حساب می آید و با احتساب هتل ها، سالن های مختلف، باشگاه ها و محل های تفریحی که در آن گنجانده شده است مساحت این پایگاه معادل 500 زمین فوتبال است.

** فروش بالای گیشه
اداره فیلم چین به تازگی اعلام کرد فروش فیلم های چینی در سال 2018 میلادی از 60 میلیارد یوان (هر دلار 6.5 یوان) فراتر رفته است که یک رکورد محسوب می شود.
بازار فیلم چین در سال 2018 میلادی ضمن حفظ روند رو به رشد خود، با اکران 902 فیلم، فروش آن نیز برای اولین بار از 60 میلیارد یوان فراتر رفت که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 9.06 درصد افزایش نشان می دهد.
بر اساس آمار، فروش فیلم های بومی در سال 2018 میلادی به 37.9 میلیارد یوان رسیده است که 62.15 درصد از کل فروش را تشکیل می دهد.
گزارش اداره فیلم چین می افزاید در سال 2018 میلادی، کیفیت فیلم های ساخت چین بیش از پیش ارتقا یافته و مورد تایید تماشاگران و بازار قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، چهار فیلم برتر در رتبه بندی فیلم های کل سال، از فیلم های ساخت چین است علاوه بر فروش خوب و بالا، کیفیت فیلم های بومی نیز مورد تحسین تماشاگران قرار گرفته است.
براساس نظرسنجی انجام شده، تماشاگران نسبت به فیلم های ساخت چین در سال 2018 میلادی رضایت داشته و فیلم هایی که در روزهای تعطیل عید بهاره به اکران رسیده بود نیز، بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند.

** برگزاری جشنواره های مختلف سینمایی
از سوی دیگر چین در سال های اخیر برای معرفی سینمای خود به جهان و همچنین کسب تجربه از سینمای کشورهای دیگر، اقدام به برگزاری جشنواره های مهم و بزرگ بین المللی کرده است.
جشنواره فیلم بین المللی پکن از مهمترین جشنواره هایی است که در آسیا و جهان برگزار می شود و هر سال قراردادهای فراوانی در آن به امضا می رسد.
در سال 2017 میلادی نزدیک به 108 موسسه و شرکت فیلمسازی از سراسر دنیا و چین در این جشنواره 108 قرارداد برای اجرای 56 طرح کلیدی سینمایی به امضا رساندند که ارزش آن در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 6.9 درصد بیشتر شده است.
در این جشنواره دهها قرارداد دیگر هم بجز طرح های کلیدی در خصوص ساخت فیلم های مشترک، برگزاری هفته ها و روزهای فیلم و هنر و برنامه های فرهنگی دیگر میان طرف های مختلف امضا شده است.
به هر حال چین قصد دارد در کنار رشد اقتصادی، در حوزه فرهنگی به ویژه در زمینه صنعت سینما نیز پیشرفت کند و در این مسیر فعالیت های مختلفی را آغاز کرده است که نوید بخش آینده ای درخشان است.
منیع: ایرنا پکن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی