اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

معرفی فیلم سینمایی روز صفر

شنبه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۱، ۰۸:۲۳ ب.ظ

خلاصه داستان:
داستان این فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران می‌باشد.
معرفی فیلم روز صفر

«روز صفر» فیلمی به نویسندگی سعید ملکان و بهرام توکلی و کارگردانی سعید ملکان محصول سال ۱۳۹۸ است.

این فیلم به همراه فیلم «شنای پروانه» با دریافت 4 سیمرغ بلورین و یک تندیس از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت بیشترین جایزه در این جشنواره شد.

 

داستان فیلم روز صفر:

این فیلم به ماجرا و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی، تروریست شناخته شده توسط وزارت اطلاعات می‌پردازد و با قصه‌ای هیجان‌انگیز و معمایی مخاطب را با خود ۱۰۸ دقیقه همراه می‌کند.

در این فیلم ساعد سهیلی در نقش «عبدالمالک ریگی» و امیر جدیدی در نقش مأمور امنیتی بازی می‌کنند.

 

کارگردان فیلم روز صفر:

سعید ملکان متولد ۱۳ فروردین ۱۳۵۸ در تهران چهره‌پرداز، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تجسمی از هنرستان صدا و سیما است.

وی فعالیت حرفه‌ای را در سینما از سال ۱۳۷۳ همزمان با تحصیل، در گروه گریم شبکه اول سیما زیر نظر مرتضی اردستانی آغاز کرد. از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۷۷ به عنوان مجری چهره‌پردازی با بیژن محتشم به همکاری پرداخت و پس از آن به‌طور مستقل در عرصه سینما و تلویزیون مشغول بکار شد.

وی سابقه بازیگری در فیلم «زرد قناری» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد را دارد و در آثار سینمایی بسیار زیادی به عنوان چهره‌پرداز حضور داشته است. وی  تاکنون 6  بار برنده سیمرغ بلورین بهترین چهرپردازی جشنواره فیلم فجر شده است.

او تهیه کننده آثاری چون «آسمان زرد کم عمق»، «بیگانه»، «آرایش غلیظ»، «گینس»، «در سکوت»، «برادرم خسرو»، «ابد و یک روز»، «ویلایی‌ها»، «بی‌حساب»، «تنگه ابوقریب»، «نهنگ آبی» و «غلامرضا تختی» بوده است.

«روز صفر» اولین اثر سینمایی سعید ملکان در مقام کارگردان است که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر 5 سیمرغ بلورین، از جمله سیمرغ «بهترین فیلم از نگاه ملی»، «جایزه ویژه هیئت داوران» و «بهترین فیلم اول» را دریافت کرده است.

 

زمان اکران فیلم روز صفر و تاریخ پخش در شبکه نمایش خانگی:

«روز صفر»، یکی از ۷ فیلم انتخاب شده برای اکران نوروزی سال 1401 است و این فیلم از روز ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ به‌صورت همزمان در سینما‌های سراسر کشور اکران شد.

تا بدین لحظه هیچ‌گونه اخباری مبنی بر زمان پخش در شبکه نمایش خانگی «روز صفر» رسانه‌ای نشده است. به‌محض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، سلام سینما آن را برای دانلود قانونی با کیفیت‌های مختلف و اینترنت نیم‌بها در دسترس مخاطبان عزیز قرار می‌دهد.

 

دانلود قانونی فیلم روز صفر:

بعد از اکران سینمایی فیلم «روز صفر»، این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، بلافاصله پس از پخش فیلم سینمایی «روز صفر» شما می‌توانید از طریق سلام سینما به‌راحتی و به‌صورت قانونی و باکیفیت بسیار بالا و البته با مصرف اینترنت نیم‌بها این فیلم سینمایی را دانلود نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.

 

حاشیه‌های فیلم سینمایی روز صفر:

- حضور ناگهانی مسعود فراستی (منتقد) و تمجید از فیلم «روز صفر»:

مسعود فراستی منتقد سینما که به‌صورت ناگهانی در نشست خبری فیلم «روز صفر» حاضر شده بود درباره این فیلم گفت:

«تبریک می‌گویم به سینمای ایران. به ملکان، سهیلی و تیم موسیقی فیلم تبریک می‌گویم. جدیدی در این نقش عالی ظاهر شد. این فیلم اندازه است و تکنیک دارد و افتخار می‌کنم حق مطلب ادا شده است. از نظر من بهترین فیلم جشنواره بود، البته با تدوین فیلم مشکل دارم.»

وی در گفت‌وگو با تسنیم نیز شخصیت مأمور امنیتی فیلم «روز صفر» را یک مأمور واقعی امنیتی و ضدجاسوسی توصیف کرد. فراستی در این باره گفت:

«فیلم نیازی به پررنگ کردن این مؤلفه‌ها ندارد زیرا مأمورین امنیتی در عالم واقع نیز شخصیت‌هایی سفت‌وسخت و بی‌باک‌اند و باورش انسان نمی‌شود که اینها بچه‌های امنیتی سپاه یا وزارت اطلاعات باشند؛ خوش‌تیپ و قلدر!
فیلم بسیار خوب ساخته شده است هیچ چیزی را به رخ نمی‌کشد و بدون اینکه شعار حکومتی را لوث کند شعار ملی و دفاع از مردم می‌دهد و معلوم است که طرف‌دار چه چیزی است و آن را مخدوش نمی‌کند. به نظرم فیلم بسیار سنگین و پرمخاطبی است و به نظرم اولین فیلم ملی، امنیتی، اکشن و ضدجاسوسی در تمام تاریخ سینمای ایران است.»

وی در ادامه گفت:

«ریگی باید این شعارها را بدهد زیرا به آن برای ساخت کاراکترش نیاز دارد اما مأمور ما نیازی ندارد چون همه با او هستند. نکته دیگر اینکه چنین بدمنی را خلق می‌کند و بعد او را بدون اینکه شعار بدهد می‌زند و باطن پست و کثیف آن را نشان می‌دهد و این‌سو برعکس زمانی که پسربچه‌ای را که آدم آن طرف است را نشان می‌دهد که نجات می‌دهد عالی است و شعاری نمی‌شود. کاملاً برعکس وجهه ضدانسانی ریگی و اردوگاهش این‌سو کاملاً انسانی است و ریتم خوبش را از دست نمی‌دهد و در کل ظرافت بسیار خوبی در ترسیم این مسئله وجود دارد.»

 

- عدم حضور عوامل فیلم «روز صفر» در اختتامیه جشنواره فیلم فجر:

اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، درحالی‌که فیلم «روز صفر» در ۹ شاخه نامزد دریافت سیمرغ شده بود و در بین نامزدهای بخش نگاه نو هم قرار داشت، هیچ یک از عواملش در این مراسم حضور نیافتند.

این فیلم سرانجام توانست ۴ تندیس بخش سودای سیمرغ و یک تندیس بخش نگاه نو را هم از آن خود کند و البته هیچ‌کس از عوامل این فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد حضور نداشت تا برای دریافت سیمرغ‌ها روی صحنه برود.

دو ساعت پس از پایان اختتامیه جشنواره فجر، عوامل فیلم «روز صفر» در بیانیه‌ای مبهم، علت تصمیمشان را این‌گونه اعلام کردند:

«خواستیم در کنارِ مدیران فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختنِ مسیری دارند که شایسته سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی است که با پنجه کشیدن به‌صورت سینما، باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند.
با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده‌شدن در ۵ رشته، ترجیح دادیم در مراسمِ اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریکِ این بی‌فرهنگی‌ها و ترویجِ رویه‌هایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم شدنی نیستند.»

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اما در پاسخ به سؤال یک منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در توییتر از دلایل عدم حضور عوامل این فیلم به‌رغم دریافت ۵ جایزه مهم این دوره از جشنواره این‌طور نوشت:

«آقای ملکان به دو موضوع انتقاد داشتند و اختتامیه فیلم فجر را تحریم کردند. ۱- معتقد بودند نباید افرادی که صحبت از تحریم کرده‌اند یا افرادی که در نشست رسانه‌ای اعتراض کرده‌اند داوری و کاندید می‌شدند. ۲- پذیرش فیلم خورشید علی‌رغم دیر رسیدن به جشنواره.»

فرشته طائرپور؛ عضو هیئت داوران بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر در سخنرانی‌اش پیش از اعطای این سیمرغ صحبت‌هایی از واکین فینیکس بازیگر نقش «جوکر» پس از دریافت اسکار مبنی بر لزوم همدلی و همراهی را نقل کرد و پس از اینکه ملکان برای دریافت سیمرغش نیامد گفت:

«این سیمرغ پیش من می‌ماند تا ملکان برای دریافت آن بابت تأخیرش دلیل موجهی داشته باشد.»

فردای آن روز اما در برنامه «کافه آپارات» گفت:

«تا این لحظه فقط دو راه‌حل به ذهنمان رسیده، یا سیمرغ را با یادداشتی که بر آن ضمیمه می‌کنیم و می‌نویسیم: «این تنها سیمرغ بخش فیلم اولی‌های جشنواره سی و هشتم است که برنده آن با ناسپاسی برای دریافت آن روی صحنه نیامد»، برای موزه سینما ارسال می‌کنیم تا آیندگان سینمای ایران در جریان ماجرای آن قرار بگیرند؛ و یا مسئولان جشنواره به ما اجازه خواهند داد که آن را به یکی از دو فیلم دیگری که فقط یک رأی از این فیلمِ برگزیده کمتر داشتند اهدا کنیم. البته احتمال سومی هم هست و آن اینکه مسئولان جشنواره تصمیم‌گیری در مورد این سیمرغ را از اختیارات هیئت داوران ندانند! و امر به تحویل آن کنند که البته این هم حکایتی برای داوران دوره‌های بعد خواهد داشت. دعا کنیم در حین این بلاتکلیفی‌ها، این سیمرغِ جفادیده، دلش نشکند و بال نکشد و از دست نرود.»

طائرپور افزود:

«ملکان کم آورد وگرنه می‌توانست بیاید روی صحنه و حرفش را بزند. او می‌گوید چرا به کسی که تحریم کرده جایزه دادید بعد خودش جشنواره را تحریم کرد! ضمناً این‌طور رفتارهای تیمی برای من عجیب است. این رفتارها بدآموزی دارد. بعد از تولید یک فیلم بازهم باید یک آدابی به‌ویژه از سوی تهیه‌کننده رعایت شود؛ کاری که آقای ملکان انجام نداد و همه عواملش را تشویق کرد که در اختتامیه حضور نیابند و بعد در بیانیه‌ای عذر بدتر از گناه آورد. حرکت او تخریبی بود و من منتظر سناریوی بعدی‌اش هستم.»

 

لوکیشن‌های فیلم روز صفر:

- بخش‌هایی از این فیلم در شهر برلین آلمان فیلم‌برداری شده و تهیه‌کننده «روز صفر» نیز سعید ملکان است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۱/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی