اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

دکتر چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان تئاتر در خصوص فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و بحران ابتذال و سیاهی در سینمای کشور گفت: مفهوم خانواده و ارزش واقعی هنر سال ها است در سینما از بین رفته و همانطور که سال ها است در تئاتر ادبیات نمایشی فرهیخته نابود شده و ما شاهد نمایش های رکیک هستیم در سینما نیز مدت ها است خرد، اندیشه و هنر از بین رفته و اگر مسئولان تدبیری عاجل اندیشه نکنند به زودی کلیت سینمای ایران سرشار از آثار نابخردانه و مبتذل خواهد شد.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی «دعوت» افزود: تردید نکنید استمرار این وضعیت بحرانی منجر به نابودی کامل سینما در ایران می شود؛ هرچند که در حال حاضر هم سینما در کشور ما مرده است.

وی یادآور شد: دنیای دیجیتال، فضای مجازی و ماهواره ها از سال ها قبل به بنیاد خانواده لگد زدند. زندگی مجردی که در این وسایل ارتباط جمعی تبلیغ می شد باعث شده تا جوانان امروزه به جای آنکه در پی تشکیل خانواده باشند زندگی مجردی را ترجیح دهند. از سوی دیگر این وسایل ارتباط جمعی با تولیدات نازل و پیش پا افتاده شان باعث شدند سطح توقع مردم از هنر به شدت پایین بیاید، همانطور که سطح توقع و مطالبات مردمی از مفهوم حیات و زیستن هم سال ها است به پایین ترین سطح خود رسیده است.

یثربی ادامه داد: جای ارزش ها و ضد ارزش ها در کشور ما عوض شده؛ به عنوان مثال در دهه ۶۰ کتاب خواندن زیاد یک حسن بود اما الآن زیاد کتاب خواندن انزوای اجتماعی می آورد و نوعی ناهنجاری محسوب می شود و همه به فرد کتاب خوان می گویند از حال لذت ببر!

این دارنده مدرک دکترای روانشناسی تربیتی از کانادا متذکر شد: متأسفانه اغلب این افراد در تعریف لذت هم دچار بحران هستند و نمی دانند لذت یعنی نورآگاهی! مردم ما معنانی را گم کرده اند، مفهوم خانواده را گم کرده اند، ارزش ها را گم کرده اند.

کارگردان نمایش های «یک شب دیگر هم بمان سیلویا» و «دادگاه جادویی» تأکید کرد: متأسفانه ما در سینما با پدیده غریبی روبرو هستیم به نحوی که قدیمی های این حوزه سال ها است یا خانه نشین شده اند یا به خارج از کشور مهاجرت کرده اند و یا مانند مسعود کیمیایی به شدت در آثارشان دچار نزول و افول شده اند و دیگر نمی توانند فیلم های شاخص دهه ها قبل خود را بسازند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نسل جوان سینما هم، ارزش های واقعی هنر را نه خواندند نه دیدند نه می خواهند بدانند و ببینند! حتی در دانشگاه زمانی که می خواهیم به شاگردان مان درس بدهیم آن ها نمی گذارند درس بدهیم و مرتب از فضای مجازی و حواشی آن و سبک زندگی نوینی که برای خود پیشه کرده اند صحبت می کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: افرادی که در حال حاضر سینما را در دست گرفتند رسماً پشت با به سنت و فرهنگ غنی ایران زدند و به زودی نابودی فرهنگ را خواهیم دید. البته در تمامی هنرها شاهد این اتفاق هستیم این در حالی است که ما تا سنت را نشناسیم نمی توانیم بدعت گذار باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی تا دیرتر از این نشده تدبیری جدی داشته باشند و اجازه ندهند مسلک ها و آیین های مختلف فکری که وارد اذهان جوانان شده بیش از پیش باعث بحران در تولیدات فرهنگی و هنری شود. ما باید مفهوم لذت بردن از هنر را دوباره تعریف کنیم و تدبیری اندیشه کنیم تا آثار سالم در سینمای اجتماعی و کمدی مان تولید شود.

منبع: سینما پرس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی