اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

لوگوی زمزم حرف می زند

چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰۳:۲۰ ب.ظ

آرم شرکت زمزم در سال 1365 توسط قبادشیوا گرافیست ایرانی طراحی شده است.  برند زمزم بر گرفته از نام مقدس چشمه زمزم، چشمه جاری در مکه مکرمه، سرزمین وحی می باشد که مورد احترام تمامی مسلمانان است.  این برند برای نوشابه های گازدار وطعم دار که شامل نوشابه های کولا ، پرتقالی، لمون و لیموناد می باشد تولیدمی شود و همچنین برای  نوشابه های گازدار رژیمی و کم کالری، برند فوق نیز تولید می گردد..

جنجال آرم  زمزم چه  بود
ماجرای آرم زمزم که اتود اولیه آن با آرم فعلی متفاوت بود برای مدتی مساله ساز شد محمد بالایی بالنجی، کارشناس صنعت نوشابه در این رابطه می‌نویسد: «قشنگ‌ترین و زیباترین طرح زمزم که به بزرگترین اشتباه نیز تبدیل شد، لوگوی تجاری زمزم بود. لوگوی زمزم یکی از زیباترین اقتباس‌های طراحان ایرانی از یک نشان مشابه خارجی است. در آن تاریخ محصول عمده بازار مصرف شیشه در گردش بود. گروه زمزم، میلیونها بطر شیشه و صدها هزار جعبه پلاستیکی با هزینه‌های هنگفت برای بیش از ده کارخانه خود در سراسر کشور تولید کرد. از سربرگ یادداشت‌های شرکت تا تبلیغات روی ماشین‌ها و جعبه و شیشه، مزین به لوگوی جدید زمزم شد.
با تبلیغات وسیع، زمزم بیش از 40 درصد بازار نوشابه را در اختیار گرفت. زمزم پیشگام صادرات نوشابه بعد از فروپاشی شوروی و صدور آن به بازارهای جدید آسیای میانه بود. بعد از اولین محموله‌های صادراتی، مردم آسیای میانه که فقط با الفبای سیریلیک و اندکی لاتین آشنایی داشتند، با نوشابه‌ای از همسایه ایرانی خود مواجه شدند که قادر بودند از روی لوگو نام لاتین آن را بخوانند: پی پی! پی‌پی نه‌تنها در فارسی، بلکه در بسیاری از زبان‌های آن منطقه و حتی جهان، معنی جالبی ندارد و  برای نام یک محصول آشامیدنی، مناسب نیست.  دلیل آن خوانش طبیعی فارسی و از راست به چپ لوگوی طرح‌ شده بود.مدیران زمزم متوجه اشتباه خود در این طرح زیبای فارسی شدند و در نهایت زمزم لوگو را تغییر دادند و  با چسباندن میم و ز وسطی، خوانش لاتین آن، از پی پی به پی‌پی‌آی تغییر کرد.»

آرم کوکاکولا و پپسی و ماجراهای مشابه

آرم پپسی
به یک آینه و خرید یک نوشابه کوکاکولا نیاز دارید. برچسبش را باید جدا کنید، پشت‌ورو کنید و روبه‌روی آینه بگیرید. گفته‌اند در این حالت عبارتی ضداسلامی با محتوای «لا محمد، لا مکه» دیده می‌شود.
البته مخالفان این فکر، چنین برداشتی را نوعی تلقین روانی می‌دانند و ضمنا به تغییرات آرم کوکاکولا در طول زمان اشاره می‌کنند. نخستین آرم کوکاکولا نگاشته‌ای از نام این شرکت بود که با حروف درشت انگلیسی و به طور ناپیوسته نوشته شده بود. البته کوکاکولا سال 2004 به این صحبت‌ها پاسخ هم داد و در سایت رسمی خود نوشت: این آرم سال 1886 در آتلانتا طراحی شده و در آن زمان اطلاعات کمی در این منطقه در مورد زبان عربی وجود داشته است.
کوکا در ادامه آورده: دهه 90 این مساله در شورایی بلندپایه در عربستان بررسی شده و پایه‌ای برای این حرف دیده نشده است. ضمن این‌که سخن شیخ الازهر سال 2000 مبنی بر نبود هیچ توهینی به اسلام در این نشان تجاری، خط بطلانی بر این ادعا بوده است.آرم کوکاکولا یک بار دیگر هم جنجالی شد. زمانی این شرکت دعوایی در ایالات متحده علیه شرکت ایرانی نوشاب طرح کرد و مدعی شد که این شرکت بدون اجازه از برند کوکاکولا استفاده کرده است. از سرنوشت این دعوا خبری منتشر نشده است.

آرم پپسی از زاویه دیگر و تقریبا فقط در ایران جنجالی شد. خرداد امسال خبری دست به دست در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های ایرانی گشت که شرکت پپسی قصد دارد 16 خرداد به مدت 15 دقیقه آرم خود را روی ماه بیندازد.
منشا خبر در ایران معلوم نبود، اما همان روزها در منابع انگلیسی اینترنت حرفی از یک شرکت بازاریابی فضایی بود که ایده این کار را در ذهن دارد و گفته است می‌توان تصور کرد که آرم سونی یا پپسی را روی ماه انداخت. ماجرای پپسی وقتی جنجالی شد که بسیاری از مردم در شب موعود روی پشت‌بام‌ها و بالکن‌ها آمدند و سعی کردند آرم پپسی را روی ماه ببینند و حتی برخی مدعی بودند که آرم را دیده‌اند. این مساله موجی از انتقادات فرهنگی از باورپذیری و احساساتی بودن مردم ایران را برانگیخت. البته نکته جالب هم این بود که بلافاصله بعد از این اتفاق، حجم زیادی از نوشابه‌های پپسی، بازار ایران را پر کرد.
نوشابه‌هایی که تاریخ تولیدشان مربوط می‌شد به همان روز کذایی یا یکی دو روز عقب‌تر و جلوتر. ذهن متوهم و توطئه‌ای و شاید کمی بدبین، احتمال ساخت ماجرا از سمت سازندگان نوشابه را رد نمی‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی