اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

عکس های دیدنی سریال قبله عالم

يكشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۰، ۰۴:۴۹ ب.ظ

خلاصه داستان
«مادر جان! این همه زن را مرخص بفرمائید تا اندرونی کاخ اندکی خلوت شود. پدرسوخته‌ها مِضمون کوک می‌کنند قبله عالم را هوس‌باز جلوه دهند!»

 

 

خلاصه داستان
«مادر جان! این همه زن را مرخص بفرمائید تا اندرونی کاخ اندکی خلوت شود. پدرسوخته‌ها مِضمون کوک می‌کنند قبله عالم را هوس‌باز جلوه دهند!»
این خلاصه داستان رسمی منتشر شده از سریال است که بنا به سنت رایج در سینما و تلویزیون ایران تقریبا کمک چندانی به مخاطب برای سر درآوردن از قصه نمی‌کند؛ ولی برای پی بردن به فضا و لحن قصه می‌تواند موثر باشد.

داستان در دربار ناصرالدین‌شاه اتفاق می‌افتد که به لطف فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، احتمالا مشهورترین چهره سلسله قاجاریه است؛ که خود قاجاریه نیز در باور عمومی به‌عنوان نماد ناکارآمدی و خیانت ملی شناخته می‌شود. اینکه چنین باوری چقدر با حقایق تاریخ جور درمی‌آید و چقدر زاییده تبلیغات و خوانش‌های جهت‌دار در دوره‌های تاریخی بعدی است، بحث ما نیست. تا همین حد شناخت از قاجاریه کفایت می‌کند که بدانیم روی کار آمدن این سلسله در ایران همزمان است با آغاز مدرنیسم در اروپا و آمریکا و در زمانه‌ای که مملکت باید گامی روبه‌جلو برمی‌داشت، در چنبره طبقه اشراف و حاکمانی قرار گرفت که برای حفظ موقعیت و جایگاه خود ابایی از عقب‌ماندگی و به باد رفتن منافع ملت نداشتند. جدای از این، از نظر زیبایی‌شناسی و سنت‌های نمایشی نیز قاجار نقطه پیوند بین ایران معاصر و کهن است و همین باعث شده که همیشه در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی رمان‌های ایرانی دوره‌ای مناسب برای بیان کنایه‌های ریزودرشت به موقعیت روز باشد. از سوی دیگر، حرم‌سرای ناصرالدین‌شاه و افسانه‌های متعددی که پیرامون آن وجود دارد، یکی از فانتزی‌های پنهان ایرانیان، علی‌الخصوص مردان ایرانی است.

بنا به گفته‌ها و شنیده‌ها، سریال قبله عالم در قالب یک روایت فانتزی سعی کرده تا روی همین دو جنبه آشکار از قاجاریه برای مردم مانور دهد و ماجرایی خیالی را با محوریت ناصرالدین‌شاه و بعضی از اشخاص حقیقی پیرامون او روایت کند.

 

حامد کمیلی و شقایق دهقان در نمایی از سریال قبله عالم - همه چیز درباره قبله عالم

شوخی با تاریخ

وقتی صحبت از درام‌های تاریخی می‌شود، مخاطب عادت کرده به دیدن لباس‌های پر زرق‌وبرق، گریم‌های سنگین و شنیدن دیالوگ‌های کتابی و پرطمطراق. حالا در بحث سریال‌های تاریخی ایرانی، باید رویکرد ایدئولوژیک قالب بر تولیدات رسانه ملی را هم اضافه کنید که همواره هدف مشخصی را از بازخوانی و بازگویی تاریخ دنبال کرده؛ درنتیجه تاریخ برای مخاطب به صورت ناخودآگاه با پیش‌فرض جدی بودن همراه است. اما نکته اینجاست که در کمدی تاریخی، قضیه فرق می‌کند.

شواهد و قرائن حاکی از آن است که سریال قبله عالم در عین شباهت ظاهری به یک اثر تاریخی فاخر، عملا به سمت یک هجویه پیش می‌رود و به دلیل رویکرد فانتزی خودش بارها و بارها از دایره حقایق تاریخی خارج خواهد شد تا شوخی‌هایش را به سرانجام برساند. مسلما حامد کمیلی، شقایق دهقان و هادی کاظمی در نقش چهره‌های شاخص دربار ناصری، قرار نیست که تجربیات شاخص و کلیشه‌های نمایشی مربوط به دوره قاجار را تکرار کنند و انتخاب آن‌ها با هدف نزدیک شدن به شکلی از یک پارودی‌ مد روز صورت گرفته است.

هادی کاظمی و حامد کمیلی در نمایی از سریال قبله عالم

سازندگان سریال

احتمالا اهالی سینما با شنیدن نام منوچهر محمدی بیش از هر چیز به یاد مارمولک می‌افتند که تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشت. محمدی در سینمای ایران به‌عنوان یک تهیه‌کننده مولف شناخته می‌شود که سبک خاصی از تولیدات مهم را به نام خودش ثبت کرده. عنصر مشترک در اکثر آثاری که محمدی تهیه آن‌ها را بر عهده داشته، شکلی از نقد اجتماعی در عین ارزش‌مداری به شکلی سرگرم‌کننده است؛ طوری که اگر حرف تندوتیزی زده شد یا شوخی خارج از عرفی شاهد بودیم، به دلیل اثبات شدن نیت خیر سازنده اثر، کلیت کار مغضوب واقع نمی‌شود.

حامد محمدی نیز برآمده از همان مکتب فیلم‌های پدرش است و فقط رفته‌رفته به فرمول موفقی رسید از ترکیب ارزش‌ها و شوخی‌های نزدیک به خط قرمز که حاصل آن را می‌شود در کمدی‌های موفقی چون اکسیدان و چهار انگشت دید. هرچند که سریال قبله عالم حداقل در ظاهر از فضای کارهای قبلی منوچهر و حامد محمدی فاصله دارد، در عمل نباید خیلی هم از رویکرد فیلم‌سازی آن‌ها فاصله داشته باشد. بنابراین به همان اندازه که ممکن است سریال به سمت هجو و شوخی‌های عامیانه با مسائل پیش‌پا‌افتاده پیش برود، باید منتظر کنایه‌های و ارجاعات به مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم بود. امری که در صورت رسیدن به یک تعادل ظریف، می‌تواند موفقیت سریال را به همراه داشته باشد.

سوگل خلیق و مارین ون هولک در نمایی از سریال قبله عالم

باید منتظر پخش قسمت‌های ابتدایی سریال و مقایسه نسخه نهایی با فرضیات قبلی باشیم و ببینیم که سریال از سوی مخاطبان و منتقدان با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد شد و آیا سریال قبله عالم می‌تواند ناکامی بعضی از تجربیات قبلی شبکه نمایش خانگی در ژانر کمدی را جبران کند؟

سریال کمدی قبله عالم، به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی و نویسندگی و کارگردانی حامد محمدی و با نقش‌آفرینی بازیگرانی چون حامد کمیلی، هادی کاظمی، سام درخشانی، شقایق دهقان، پژمان بازغی، سوگل خلیق، اردشیر رستمی، سروش صحت، سمانه پاکدل و… سریال قبله عالم مجموعه‌ای طنز و تاریخی است که داستان آن به دوران ناصرالدین‌شاه مربوط می‌شود. در این داستان، ناصرالدین شاه (قبله عالم) به‌دنبال اکسیر حیات است که پس از تهیه این اکسیر و نوشیدن آن توسط قبله عالم اتفاق‌های جالبی پیش می‌آید که بار طنز قصه را به دوش می‌کشد.

این سریال در کاشان و در خانه زیبای طباطبایی‌ها، یکی از بناهای مربوط به نیمه‌ دوم سده ۱۳ هجری، فیلم‌برداری می‌شود.

عوامل و بازیگران قبله عالم

کارگردان: حامد محمدی

تهیه‌کننده: منوچهر محمدی

نویسنده: حامد محمدی

بازیگران:
حامد کمیلی، شقایق دهقان، هادی کاظمی، سوگل خلیق.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی