اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

۱۵ فیلم‌ ابرقهرمانی غیر هالیوودی

يكشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۳:۴۰ ب.ظ

اگر از دنیای ساخته‌های آمریکایی و هالیوودی در سبک ابرقهرمانی بیرون آمده و به دیگر نقاط دنیا نگاه کنیم، چندین اثر خوب وجود دارند که حتی ممکن است نسبت به ساخته‌های هالیوودی جذاب بیش‌تر داشته باشند و از جنبه‌های متفاوتی به یک ابرقهرمان نگاه کنند.

فیلم‌هایی که اگر قرار باشد از نظر بودجه، بازیگر و جلوه‌های ویژه با اکثر آثار هالیوودی مقایسه شوند، بیش‌تر شبیه به ساخته‌هایی مستقل و کم‌بودجه به نظر می‌‌آیند. با این وجود، فیلم‌های ابرقهرمانی غیر هالیوودی توانسته‌اند با چنین محدودیت‌هایی نیز روایت‌های جذاب و متفاوتی را به تصویر بکشند.

در ادامه قصد داریم شما را با ۱۵ مورد از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی غیر هالیوودی آشنا کنیم.

15. Dredd (درد)

ایالات متحده سعی کرد تا از روی یک مجموعه کمیک بوک بریتانیای اقتباس سینمایی بسازد و نتیجه آن افتضاح Judge Dredd سال ۱۹۹۵ با بازی سیلوستر استالونه شد. حدود ۲۰ سال بعد، این شخصیت با فیلم Dredd دوباره به روی پرده‌های سینما بازگشت.

پیتر تراویس و الکس گارلند فیلمی را ساختن که از ساخته قبلی خیلی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بود. Dredd اثبات کرد که برای ساخت یک فیلم سرگرم‌کننده و در عین حال خشن خیلی نیاز به پیچیدگی خاصی نیست.

14. Krrish 3 (کریش ۳)

شاید خیلی عجب باشد که ببینیم چگونه سری کریش تبدیل به یک فرانچایز ابرقهرمانی شده است. اولین فیلم مربوط به این مجموعه در سال ۲۰۰۳ با نام Koi… Mil Gaya (یکی پیدا شد) روایتگر یک پسر بچه است که به وسیله موجودی فضایی شفا پیدا کرده و به قدرت‌های ماورایی دسترسی پیدا می‌کند. در کریش (Krrish) سال ۲۰۰۶ دیدیم که پسر همان شخصیت، قدرت‌های او را به ارث برده و تبدیل به یک ابرقهرمان می‌شود. کریش ۳ نیز ماجرای این پدر و پسر که نقش هر دوی آن‌ها توسط هریتیک روشن ایفا می‌شود را ادامه می‌دهد.

این فرانچایز ابرقهرمانی یکی از محبوب‌ترین‌ها در بالیوود مسحوب می‌شود و باعث خلق چندین اثر انیمیشنی، کمیک بوکی و بازی‌های ویدیویی شده است. طبق برنامه‌ریزی‌ها کریش ۴ در تعطیلات سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر خواهد شد.


۱۳. Defendor (دفندور)

شبیه به فیلم سینمایی سوپر (Super) جیمز گان، Defendor نیز زندگی یک فرد معمولی را به تصویر می‌کشد که قصد دارد ابرقهرمان شده و جلوی جرم و جنایت را بگیرد. در این فیلم بازیگرانی مثل وودی هرلسون، کت دنینگز، الیاس کوتیاس و ساندرا اوه ایفای نقش کرده‌اند.

پیتر استبینگز که کارگردانی و نویسندگی این فیلم را برعهده داشته، حتی به سراغ مشکلات روحی و روانی ابرقهرمان بودن نیز رفته است؛ به همان دلیل که خیلی از مردم عقلانیت شخصی که مثل یک ابرقهرمان لباس می‌پوشد را زیر سوال می‌برند.


1۲. Attack on Titan (حمله به تایتان)

مردم عاشق تماشای هیولاهای غول پیکر روی پرده‌های بزرگ سینما هستند. تایتان‌های فیلم Attack on Titan نیز حس هیجان و ترس را به صورت همزمان منتقل کردند. با توجه به محبوبیت مجموعه مانگا و انیمه این اثر، منطقی است که یک لایو اکشن ژاپنی نیز از آن ساخته شود.

Attack on Titan به صورت یک فیلم دو قسمتی منتشر شد و مخاطبان در ژاپن به شدت از آن اقتباس کردند. محبوبیت فرانچایز به قدری زیاد بود که نسخه آمریکایی آن نیز در دستور ساخت قرار بگیرد.


۱۱. The Extraordinary Adventures of Adele Blanc-Sec (ماجراهای شگفت‌انگیز آدل بلان-سک)

چیزی که کم‌تر در آثار اخیر با حضور ابرقهرمان‌ها و شخصیت‌های کمیک‌بوکی شاهد هستیم این است که با یک ماجراجویی خوب، مخاطب را در طول فیلم همراه خود کنند و سپس در انتها او را به یک باور برساند. فیلم The Extraordinary Adventures of Adele Blanc-Sec توانسته چنین کاری را انجام دهد.

سری کمیک بوک فرانسوی شخصیت آدل بلان-سک در سال ۲۰۱۰ توسط لوک بسون در قالب یک فیلم سینمایی اقتباس شد. آدل بلان-سک یک ماجراجو و حل کننده معماها است که در قرن بیستم زندگی ‌کند. نسخه سینمایی ماجراجویی‌های او توانسته هیجان موجود در منبع اقتباس را به خوبی به نمایش بگذارد.


۱۰. SuperBob (سوپرباب)

مشکل اکثر فیلم‌های قهرمانی هالیوودی این است که بودجه زیادی برای آن‌ها خرج می‌شود. وقتی ۳۰۰ میلیون دلار برای یک فیلم سرمایه‌گذاری شده، باید چندین برابر آن سود برساند تا ارزشش را داشته باشد. با این حال همیشه این طور نیست و برای همین بعضی از این فیلم‌ها ناامید کننده ظاهر می‌شوند.

فیلم SuperBob در سال ۲۰۱۵ اثبات کرد که می‌توان یک فیلم ابرقهرمانی جذاب را با بودجه‌ای بسیار کم‌تر بسازید. این فیلم روایتگر داستان یک فرد بریتانیایی معمولی است که طی ماجرایی قدرت‌های ماورایی به دست آوره و به وزارت دفاع می‌پیوندد.


۹. Rendel: Dark Vengeance (رندل: انتقام تاریک)

این فیلم فنلاندیِ ساخت سال ۲۰۱۷ توسط جسی هاجا کارگردانی شده و در آن شاهد حضور یک ویجلنتی با نام رندل هستیم. رندل در ظاهر ترکیبی از اسپاون و ونوم است و حتی می‌توان او را با شخصیت زوم از فصل دوم سریال The Flash نیز مقایسه کرد. داستان پس‌زمینه او نیز شباهت‌هایی با پانیشر دارد؛ تمام خانواده او توسط عده‌ای از خلافکاران کشته شده و حالا او به دنبال انتقام است.

قسمت دوم فیلم شخصیت رندل که همان طور که می‌بینید ترکیبی از بسیاری از شخصیت‌های ابرقهرمانی محبوب است، با نام Rendel 2: Cycle of Revenge، قرار است در سال جاری میلادی اکران شود.

 

۸. The Heroic Trio (قهرمان سه‌گانه)

در سال ۱۹۹۳، «جانی تو» به عنوان یک کارگردان هنگ کنگی، The Heroic Trio را خلق کرد. یک فیلم اکشن که سه تن از ستاره‌های آن زمانِ هنگ کنگ را در یک فیلم دور هم جمع کرده بود. در این فیلم میشل یئو نقش اینویزیبل گرل (Invisible Girl)، مگی چانگ نقش واندروومن (نه همان واندروومن خودمان) و آنیتا موی نقش تیف کچر (Thief Catcher) را ایفا می‌کنند.

این فیلم داستان‌های ابرقهرمانی را با حس ماجراجویی فیلم‌های اکشن هنگ کنگی ترکیب کرده و نتیجه آن خلق کلی ضد و خورد جذاب در طول فیلم شده. The Heroic Trio به قدری خوب عمل کرد که حتی در همان سال یک دنباله با نام Executioners (اعدام‌کنندگان) برای آن ساخته شد.


۷. Turbo Kid (توربو کید)

در سال ۲۰۱۵، یک فیلم با نام Turbo Kid منتشر شد که ماجرایی عجیب و غریب را در سال ۱۹۹۷ ولی در دنیایی موازی روایت می‌کرد. در این دنیا، آخرالزمان شده و بشریت در سرزمین برهوتِ پسا آخرالزمانی زندگی می‌کند. این ساخته مشترک کانادایی و نیوزلندی توانسته یک تصویر تیره و موفق در این ژانر ترسیم کند.

شخصیت اصلی Turbo Kid سفینه فضایی سقوط کرده یک قهرمان کمیک بوکی با نام توربو رایدر (Turbo Rider) را پیدا کرده، توانایی‌های او را به دست می‌آورد، با یک ربات و یک مچ‌انداز قدرتمند همراه شده و ویلن فیلم، که نقش او توسط مایکل آیرون‌ساید ایفای می‌شود، را متوقف می‌کند.


۶. Black Lightning (صاعقه سیاه)

به جز اسپایدرمن، شخصیت‌های ابرقهرمانی زیادی وجود ندارند که به افراد جوانی که نسبت به اتفاقات دنیا پیرامونشان آگاه‌تر شده، اطلاعات بیش‌تر کسب می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به بهتر شدن آن کمکی کنند بپردازند.

فیلم روسی Black Lightning (با بلک لایتنینگ دی‌سی اشتباه گرفته نشود) منتشر شده در سال ۲۰۰۹ تقریباً همان مسیری را پیش می‌گیرد که اسپایدرمن برای سال‌ها انجام داده. در این فیلم یک جوان ماشینی پرنده را پیدا می‌کند و از آن برای تبدیل شدن به یک ابرقهرمان در روسیه استفاده می‌کند.


۵. Zebraman (زبرامن)

سری فیلم‌های Deadpool نشان دادند که آثار کمدی ابرقهرمانی نیز طرفداران زیادی دارند. یکی از مثال‌های غیرهالیوودی برای این سبک نیز فیلم ژاپنی Zebraman است.

Zebraman داستان یک فرد معمولی را دنبال می‌کند که تصمیم می‌گیرد مثل یکی از ستاره‌های یک سریال قدیمی تلویزیونی لباس بپوشد و شروع به مبارزه با جرم و جنایت کند. البته او اصلاً نمی‌توانست پیش‌بینی کند که قرار است فضایی‌ها به زمین حمله کنند! Zebraman به قدری موفق بود که یک دنباله با نام Zebraman 2: Attack on Zebra City در سال ۲۰۱۰ برای آن ساخته شد.


۴. Ra.One (را.یک)

با این فیلم ساخت ۲۰۱۱ هندی می‌توانید ببینید حتی مسخره‌بازی‌های سینمای هند نیز می‌تواند برای ساخت یک اثر ابرقهرمانی جواب دهد. داستان Ra.One حول محور یک بازی ویدیویی که می‌تواند وارد دنیای واقعی شود می‌چرخد. اوضاع وقتی به هم می‌ریز که ویلن این بازی ویدیویی فرار می‌کند.

با این که منتقدان فیلم را به استهزا گرفته‌اند اما خیلی‌ها نیز جلوه‌های ویژه Ra.One را تحسین کرده‌اند؛ جلوه‌های ویژه‌ای که به عقیده بسیاری در حد آثار هالیوودی زمان خود کار شده است. شاید بهتر باشد فیلم‌های ابرقهرمانی از شبه‌علم فاصله بگیرند اما گاهی اوقات می‌توان خیلی درگیر این جزئیات نشد و فقط از یک فیلم ابرقهرمانی هندی لذت برد.


۳. Barbarella (باربارلا)

Barbarella در سال ۱۹۶۸ و با اقتباس از مجموعه کمیکی فرانسوی با همین نام در سبک علمی تخیلی منتشر شده است. وقتی دینو د لائورنتیس، تهیه‌کننده ایتالیایی، حقوق ساخت این فیلم را خرید، روژه وادیم که یک کارگردان فرانسوی و از طرفداران این مجموعه کمیک بود، نسبت به ساخت فیلم علاقه‌مند شد. در نهایت نیز نقش شخصیت اصلی فیلم به جین فوندا جوان رسید.

شاید با بهترین اقتباس کمیک بوکی تاریخ طرف نباشیم اما Barbarella جایگاه ویژه‌ای در تاریخ فیلم‌سازی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی ساخته شده کسب کرد. این فیلم در دوره انتشار، به خاطر سینماتوگرافی و جلوه‌های بصری خاصش مورد تحسین قرار گرفت اما داستان نه چندان خوبش باعث شد تا نتواند بهتر از این عمل کند.


۲. Snowpiercer (برف‌شکن)

Snowpiercer با حضور بازیگران تراز اول مثل کریس ایوانز تبدیل به سوپرایزی در سال ۲۰۱۳ شد. این فیلم از رمان گرافیکیِ فرانسوی با نام Le Transperceneige اقتباس شده است. این فیلم با روایت یک ماجرای پادآرمان‌گونه که در اکثر آثار اقتباس شده از کمیک بوک‌ها دیده نمی‌شود، توانسته دل مخاطبانش را به دست آورد.

با این که اکثر بازیگران حاضر در Snowpiercer از ستاره‌های آمریکایی و هالیوودی هستند اما این فیلم ساخت مشترک بونگ جون-هو، کارگردان اهل کره جنوبی، و باراندوف استودیوز از جمهوری چک به حساب می‌آید. Snowpiercer در ابتدا فقط به صورت محدود در ایالات متحده اکران شد اما به قدری خوب عمل کرد که اکرانش گسترش پیدا کرد. در واقع محبوبیت این فیلم در بین مخاطبان آمریکایی به قدری زیاد بود که یک سریال نیز از آن در دست ساخت قرار گرفت.


۱. Valerian and the City of a Thousand Planets (والرین و شهر هزار سیاره)

با این که انتظارات از Valerian and the City of a Thousand Planets زیاد بود ولی در عمل نتوانست از پس همه آن‌ها بربیاید اما در هر صورت نکات مثبت زیادی را نیز می‌توان در آن دید. جلوه‌های بصری چشم‌نواز و خود فیلم نیز سرگرم کننده بود. می‌تواند به این فیلم به چشم یک Guardians of the Galaxy نگاه کرد، به جز این که به آن خوبی ساخته نشده است.

لوک بسون، فیلم‌ساز فرانسوی، از طریق سرمایه‌گذاری جمعی هزینه ساخت فیلم را به دست آورد. خود فیلم نیز بر اساس یک مجموعه کمیک فرانسوی با نام Valérian and Laureline ساخته شده است. نکته جالب در مورد Valerian and the City of a Thousand Planets این است که لوک بسون به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده، به تنهایی باعث شد تا فیلم به مرحله ساخت برسد.


شما از بین این فیلم‌های ابرقهرمانی غیر هالیوودی کدام یک را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان در مورد آن‌ها چه بوده است؟ فکر می‌کنید آثار کمیک بوکی و ابرقهرمانی خارج از هالیوود موفق بوده‌اند؟ کدام فیلم دیگر را شایسته قرار گیری در این لیست می‌دانید؟ دیدگاه‌هایتان را با ما در قسمت نظرات راجع به فیلم‌های ابرقهرمانی غیر هالیوودی به اشتراک بگذارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی