اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

لیست پرکارترین بازیگران مرد سینمای ایران

يكشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۵۵ ب.ظ

 
پرکارترین بازیگران مرد ایرانی را مرور کرده ایم. بازیگرانی که با حضور در فیلم‌های سینمایی، سریال یا تله فیلم های پرشمار در خاطره تماشاگر ایرانی باقی مانده اند.

احتمالا برایتان جالب است بدانید که پرکارترین بازیگران مرد سینمای ایران (چه قبل و بعد از انقلاب) چه کسانی هستند. بازیگرانی که با حضورهای پرتکرار خود در سینما و تلویزیون، بخشی از حافظه تصویری هر تماشاگر ایرانی شده‌اند.

البته احتمالا با دیدن نام این بازیگران کمی هم جا بخورید. ممکن است بعضی از بازیگرانی که منتظر دیدن نامشان در لیست پرکارترین‌ها بوده‌اید، اینجا نباشند و در عوض به اسم‌هایی بر بخورید که اصلا انتظارش را ندارید و این نکته هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد.

 لازم است ذکر کنیم که با توجه به اینکه برخی از آثار قدیمی‌تر و مخصوصا تله فیلم‌ها در کارنامه‌ی بازیگران دقیق ثبت نشده، تعداد آثار به‌شکل حدودی مشخص شده‌اند و ممکن است تله فیلم‌هایی از بازیگران در آمار حساب نشده باشد. 

در این یادداشت بازیگران مرد ایرانی که در بیش از ۱۰۰ اثر ایرانی اعم از فیلم، تله فیلم و سریال حضور داشته‌اند را مرور کرده‌ایم.

 

مهران رجبی

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- مهران رجبی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۴۳

مهران رجبی که فارغ‌التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران است، از طریق دوست و هم کلاسی دانشگاهش رضا میرکریمی به سینما و تلویزیون راه یافت. مهران رجبی برای اولین بار در سال 1376 در سریال «بچه‌های مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی جلوی دوربین رفت و دنیای تصویر را تجربه کرد.

بعد از آن در سال 1378 در فیلم سینمایی «کودک و سرباز» به کارگردانی رضا میرکریمی به ایفای نقش پرداخت و برای اولین بار روی پرده سینما رفت، وی همچنین کاندیدای جایزه جشنواره فجر هم گردید که برای بازیگری تازه‌ کار افتخار بود.

رجبی از جمله بازیگرانی است که رد حضورش را در هر مدل فیلم و سریالی می‌توان دید؛ از فیلم‌های جدی تا کمدی و از آثار خوب و قابل توجه تا سریال‌های طنز سخیف و بی‌کیفیت. 

جمشید مشایخی
 

پرکارترین بازیگران مرد- جمشید مشایخی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۲۹

جمشید مشایخی یکی از بزرگان عرصه بازیگری سینمای ایران است که فعالیت خود را قبل از انقلاب آغاز کرد و تا همین اواخر و در سن بالا هم به کار خود ادامه داد. او در شماری از مهم‌ترین فیلم‌های ایرانی از جمله «قیصر» و «شاهزاده احتجاب» حضور به هم رسانده است.

جالب است بدانید  مشایخی فقید دارای تحصیلات ناتمام در رشته تأتر است. وی سال 1336 به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش جلوی دوربین رفت. او در سال ۶۳ برای بازی در فیلم‌های «کمال الملک» و «گل‌های داوودی» سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر را از آن خود کرد.

 

رضا بیک ایمانوردی

 

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- رضابیک ایمانوردی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۲۴

رضا بیک ایمانوردی یکی از مهم‌ترین بازیگران فیلمفارسی‌هاست. بازیگری که فعالیت هنری خود را سال 1327 با بازی در تروپ تئاتر «اسکار» آغاز کرد.

ایمانوردی اولین کار سینمایی خود را سال 1340 با بازی در فیلم «فریاد نیمه شب» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان تجربه کرد. او در ادامه مسیر خود سعی کرد از بازیگری فراتر برود و به همین واسطه در سال 1350 دفتر سینمایی «آربی» را تأسیس کرد.

جالب است بدانید او از پرکارترین بازیگران سینمای ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی بود و  به محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم دست یافت و به واسطه توانایی که او در ایفای نقش‌های مختلف سینمایی داشت، لقب مرد هزار چهره سینما را کسب کرد.

محسن آراسته

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی-محسن آراسته

تعداد آثار ثبت شده: ۱۲۰

محسن آراسته بازیگر قبل از انقلاب و ستاره فیلم‌فارسی‌ها، فعالیت سینمایی را با بازی در فیلم «گرگ صحرا» به کارگردانی سعید نیوندی آغاز کرد.

«طوقی»، «مردی از جنوب شهر» و «گل آقا» از جمله مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های او هستند.

 

سیدعلی میری

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- سید علی میری

تعداد آثار ثبت شده: ۱۱۹

سید علی میری در سال 1340 از هنرستان هنرپیشگی فارغ التحصیل و به کار تئاتر مشغول شد. او پیش از ورود به سینما بازیگری به‌نام و باتجربه در عرصه تئاتر بود  و در بیشتر از پنجاه نمایش به ایفای نقش پرداخته بود.

میری پس از آن به پرده نقره‌ای روی آورد و فعالیت خود را در سینما از سال 1343 به عنوان بازیگر با فیلم «زمزمه ی محبت» آغاز کرد.  

از علی میری، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین بازیگران کمدی سینمای فارسی یاد می‌شود. شاید بتوان گفت "سلام، به‌خودا! " معروف‌ترین تکیه‌کلامش به زبان گیلکی است که در فیلم‌های مختلف تکرار می‌شد و ظاهرش با سیبیل هیتلری و کلاه شاپو هم معروف بود. 

آتیلا پسیانی
 

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- آتیلا پسیانی

 

تعداد آثار ثبت شده: ۱۱۴

آتیلا پسیانی بازیگری و کارگردانی  تئاتر را در دانشکده هنرهای زیبا آموخت. او بازیگری از روی سن تئاتر و از سال 1347 آغاز کرد و دو دهه بعد وارد سینما شد.  بازی در فیلم «کشتی آنجلیکا» در سال 1367 آغاز حضور او در سینما بود که تا همین امروز ادامه پیدا کرده است.

پسیانی هم در سینما و هم در تلویزیون و هم روی صحنه تئاتر فعالیت می‌کند و همیشه سعی کرده این‌ها را درکنار هم جلو ببرد. 

«مسافران»، «آب و آتش» و «نسل سوخته» از جمله مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که او در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده. حضورش در سریال‌های «راه بی‌پایان» و «زیر تیغ» هم به‌یادماندنی است.

جمشید هاشم پور

بازیگران مرد پرکار ایرانی- جمشید هاشم پور

تعداد آثار ثبت شده: ۱۱۴

جمشید هاشم پور یکی از مهم‌ترین ستارگان سینمای اکشن ایران است. بازیگری که در سینمای فارسی و آثار دفاع مقدسی که در دهه شصت و هفتاد ساخته شد، بدل به یک شمایل مبارز گشت؛ چیزی در مایه‌های آرنولد سینمای ایران. 

وی اولین فیلم سینمایی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان، کارگردان ایرانیِ ارمنی‌تبار، در سال 1347 و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلم‌های «جنجال پول» ساختهٔ پرویز خطیبی و «ایوالله» به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگل‌ترین زن عالم (به‌همراه منوچهر وثوق)، قسمت و عشقی‌ها بازی کرد و تبدیل به یک ستاره شد.

بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد تا سال 1361 که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم «خط قرمزة دوباره به سینما بازگشت. او ستاره سینمای ایران در دهه هفتاد هم بود. بازی او در نقش «زینال بندری» در فیلم «تاراج» ساختهٔ ایرج قادری بود که جمشید هاشم‌پور  را با سرِ تراشیده میان مردم مطرح کرد؛ تا جایی که تیپ قهرمان سرتراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانهٔ سینماها می‌کرد.

اکبر عبدی

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- اکبر عبدی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۱۰

شناخته شده‌ترین بازیگری سینمای کمدی بعد از انقلاب کسی نیست جز اکبر عبدی که نقش‌های متعدد و متفاوتی را در سینمای ایران بازی کرده است. او از سال 1358 با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سپس در سال 1362 به تلویزیون رفت و در مجموعه «محله بروبیا» (داریوش مؤدبیان، 1363) و «بازم مدرسه‌ام دیر شد» (1365) خود را به عنوان بازیگری مستعد خلاق شناساند.

او با «جنجال بزرگ» (1363) نام خود را به عنوان بازیگر نقش‌های کمیک بر سر زبان‌ها انداخت. جالب است بدانید او یکی از اولین بازیگران مردی است که بعد از انقلاب با بازی در «آدم برفی» زن پوشگی کرد و در نقش یک زن ظاهر شد. او در «قاعده بازی» و «خوابم می‌آد» و «خوابزده»‌ها بار دیگر چنین نقش‌آفرینی را تکرار کرد.

وی برای بازی در نقش پسری عقب افتاده در فیلم «مادر» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

احمد قدکچیان

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- احمد قدکچیان

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۹

احمد قدکچیان پدر«کامران قدکچیان» کارگردان سینما می باشد. او فعالیت در زمینه رادیو و تئاتر را از سال 1320 آغاز کرد و بازی در سینما را از سال 1330 با «خواب های طلایی» به کارگردانی «معزدیوان فکری» شروع کرد.

وی از جمله ستاره‌های سینمای فارسی بود و با بزرگانی مانند پرویز خطیبی، شهلا ریاحی، عطا‌اله زاهد، مسعود کیمیایی همکاری کرد.

«بی تو تنهایم»، «بگذار زندگی کنم»، «جدال» و «خط قرمز» از جمله فیلم‌های مهم او هستند. وی همچنین بعد از انقلاب در آثار تلویزیونی مانند «امام علی» حضور به هم رساند.

داریوش اسدزاده

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- داریوش اسدزاده

تعداد آثار ثبت شده: 105

 فعالیت هنری خود را سال 1324 در تئاتر تهران آغاز کرد و از طرف مرکز هنرهای ملی به جشنواره تئاتر پاریس اعزام شد و بعد از مراجعت به کارگردانی تئاتر مشغول شد و در سال 1346 بنا به دعوت یکی از استودیوهای فیلمبرداری عازم مینالوتا آمریکا شد و در فیلم «در آمریکا اتفاق افتاد» به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

وی در سال 1365 به وطن بازگشت و درسینما و تلویزیون ایران مشغول شد. از دیگر فعالیت های وی می توان به سمت ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران و در سه دوره جزء اعضای داوران فیلم های ایرانی خانه سینما اشاره کرد. او همچنین ریاست هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری «کیمیا» را عهده دار است.

او بعد از انقلاب در سریال‌های زیادی بازی کرد که شاید شناخته‌ترین آن‌ها ایفای نقش آقاجان در سریال «خانه سبز» باشد.

حسن رضایی

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی: حسن رضایی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۵

حسن عباسی بازیگری را با ایفای نقشی فرعی در فیلم «پیمان دوستی» آغاز کرد. اما طولی نکشید که تبدیل به یک ستاره محبوب شد، بازیگری که بدلکاری هم می‌کرد و با احتساب حضورش به عنوان بدلکار در سینما، در بیش از ۱۵۰ فیلم به عنوان بازیگر و بدلکار نقش‌آفرینی کرده است.

وی دو بار برای فیلم‌های شبح کژدم (۱۳۶۵) و آبادانی‌ها (۱۳۷۰) هر دو به کارگردانی کیانوش عیاری نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره فیلم فجر شده است.

«کندو»، «رقاصه شهر» و «دو نیمه سیب» از دیگر تجربیات مهم این بازیگر پرکار هستند. او در سال‌های اخیر بار دیگر در فیلم «سینماخر» احمدلو به ایفای نقش پرداخت.

نعمت اله گرجی

 

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی: نعمت اله گرجی

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۵

نعمت اله گرجی هم از جمله بازیگرانی است که کار خود را با تئاتر شروع کرد. او در جوانی به دلیل علاقه اش به نمایش های سیاه بازی، به گروه های سیار این نمایش ها پیوست و پس از آن با بازی در مجموعه های تلویزیونی در اوایل دهه 1350 از جمله «قصه عشق» و «تلخ و شیرین» به شهرت قابل توجهی رسید. گرجی از جمله بازیگران فیلمفارسی است که فعالیت‌اش بعد از انقلاب نه تنها محدود نشد که گسترده‌تر گشت. 

«هزاردستان»، «شاه دزد» و «این خانه دور است» از جمله مهم‌ترین آثار بعد از انقلاب او هستند.

نخستین حضور گرجی در سینما با بازی در فیلم «گردباد زندگی»  رقم خورد

«کاکو»، «تپلی»، «علی کنکوری» ، «ممل آمریکایی»  و «گوزن ها» . و «درخت گلابی» از جمله فیلم‌های مهم کارنامه او هستند.

 

منصور سپهرنیا

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- منصور سپهرنیا

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۱

منصور سپهر نیا یکی از مطرح‌ترین کمدین‌های سال‌های پیش از انقلاب بود. در24 سالگی با بازی درفیلم " دختری از شیراز " به کارگردانی سامائول خاچیکیان در سال 1333عرصه ی بازیگری را برای فعالیت برگزید. از آن سال به بعد حضور او در سینما بسیار پررنگ شد و به طور تقریبی سالانه در بیش از چهار فیلم بازی کرد.

فعالیت بازیگری وی روز به روز جدی‌تر سد و به تاسیس یک گروه کمدی با همکاری چند بازیگر دیگر انجامید. همچنین چندسال بعدتر دست به تهیه‌کنندگی هم زد.

سپهرنیا از سال 1356 و بعد از انقلاب اسلامی به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در آن‌جا اقامت دارد. «حلقه های ازدواج» عزیزالله بهادری در سال1356 آخرین حضور منصور در برابر دوربین است.

«سه فراری»، «عشق کولی»، «غول بیابانی»،  «قصر زرین» و «کاسبهای محل» از جمله فیلم‌های کمدی کارنامه کاری او هستند.

 

محمدرضا شریفی‌ نیا

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- محمدرضا شریفی نیا

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۱

 محمدرضا شریفی نیا فعالیت در تئاتر را از اواسط دهه 1350 و بازی در سینما را از سال 1370 با «وینار» کاری از شهرام اسدی آغاز کرد. او از جمله بازیگران پرحاشیه بوده که ردپایش در سیاست دیده می‌شده.

جالب است بدانید  شریفی‌نیا در طول سال‌های دهه شصت و بخاطر ارتباط با گروه‌های چپ و نشریه لوح، زندانی و به اعدام محکوم شد. وی در سال 1365 به توابین پیوست و توانست فعالیت خود را از سر بگیرد. حمایت او از محمود احمدی‌نژاد یکی دیگر از حواشی بود که به‌وجود آورد.

«دایره زنگی»، «واکنش پنجم»، «مسافر ری» و سریال «کیف انگلیسی» از جمله آثار او هستند، بازیگری که در انواع و اقسام فیلم‌ها و سریال‌ها نقش‌آفرینی کرده است.

 

محمدتقی کهنمویی

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- محمدتقی کهنمویی

 

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۰

محمدتقی کهنمویی فارغ التحصیل هنرستان هنرپیشگی تهران می باشد. بازی در تئاتر را از سال 1322 با گروه های نمایشی سیار و بازی در سینما را از سال 1344 با «مراد و لاله» کاری از «صابر رهبر» آغاز کرد.

«سفیر»، «رابطه» و «سلطان قلب‌ها» از جمله مهم‌ترین تجربیات وی هستند.

عنایت بخشی

پرکارترین بازیگران مرد ایرانی- عنایت بخشی

 

تعداد آثار ثبت شده: ۱۰۱

عنایت بخشی، بازیگری است که امروزه او را به‌واسطه سریال‌های تلویزیونی به یاد می‌آوریم اما سابقه بسیار خوبی در سینمای فارسی دارد. او  در سال 1338 کار بازیگری را به شکل حرفه ای در گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد شروع کرد.

جالب است بدانید او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در سینمای ایران است که روی به سوی نقش‌های مثبت داشته است.

مسعود کیمیایی، علی حاتمی، ابراهیم گلستان، امیر نادری و بهرام بیضایی از جمله کارگردانان مهمی هستند که بخشی با آن‌ها همکاری کرده است.

«مسافران»، «روز واقعه»، «گوزن‌ها» و «تنگسیر» و «ستارخان» مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه سینمایی او هستند. 

منبع: سلام سینما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی