اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها
مقدمه

گوگل پربازدیدترین و‌ب‌سایت جهان و رتبه‌ی یک آلکساست. وب‌سایتی که دیگر به ابزار همیشگی کاربران دنیای مجازی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان اینترنت را بدون گوگل تصور کرد. این را آمار‌ها می‌گوید؛بیش از دو میلیون جستجو در هر دقیقه در این وب‌سایت حاکی از آن است که گوگل، گوی رقابت را از رقیبان ربوده و به جزء لاینفک زندگی ساکنین کره‌ی خاکی تبدیل شده؛ آنقدر کاربران اینترنت با این سایت عجین شده‌اند که حتی برای ورود به وب‌سایت‌هایی که آدرس آن را می‌دانند تنبلی کرده و با جستجو در این موتور به مقصد میرسند! این موتور جستجوی قدرتمند پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده و هر روز خدمات جذابی به کاربران ارائه می‌دهد. متن حاضر به ۲۰ نکته‌ی جذاب در مورد این موتور جستجو و شرکت سازنده‌ی آن می‌پردازد.

۱- گوگل یعنی چه؟!

خوب اگر بپرسیم گوگل یعنی چه؟ باید بگوییم این واژه مطلقاً هیچ معنایی ندارد! نام “گوگل” در واقع نوعی املای اشتباه از اصطلاح ریاضی گوگول ‘googol’ است، به معنای عدد یک که ۱۰۰ صفر در برابر آن باشد.

گوگل یعنی چه؟!

۲. گوگل رتبه یک دنیا در جستجو !
  • گوگل بر اساس الکسا رتبه اول بازدید در اینترنت را داراست.
  • شرکت گوگل در ماه ژوئن ۲۰۰۰ بزرگترین موتور جستجو جهان شد.
  • گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است و روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد.
  • به طور متوسط، گوگل در هر ثانیه بیش از ۴۰ هزار جستجو را پردازش می‌کند و این به معنای حدود ۳،۵ میلیارد جستجو در هر روز است.
  • سرعت تجزیه و تحلیل صفحات در گوگل در حال حاضر چند میلیون در یک ثانیه است، ولی در روزهای نخست در هر ثانیه ۳۰-۴۰ صفحه بوده است.
  • ایندکس‌های سرچ گوگل از لحاظ اندازه، ۱۰۰ میلیون گیگابایت حجم دارد. برای درک این حجم از دیتا لازم است صد هزار هارد یک ترابایتی را که کنار هم بگذارید.
  • Google برای نمایش هر نتیجه جستجو درحدود ۲۰۰ فاکتور را در کسری از ثانیه در سایت های مختلف بررسی می کند.

 

 ۳. دامین گوگل

شرکت گوگل آینده نگری جالبی دارد. آنها همه دامنه هایی مشابه گوگل را خریداری کرد‌ه‌اند تا اگر کاربری در تایپ نام گوگل اشتباه تایپی داشت، باز هم به خود گوگل دات کام هدایت شود! مانند gooogle.com یا gogle.com و googlr.com. جالب است که بدانید حتی دامنه ۴۶۶۴۵۳ دات کام را هم در اختیار دارد. این عدد از اشتباه تایپی در کیبوردهای تلفنی صورت میگیرد! شاید برایتان جالب باشد بدانید Google بیشترین میزان خطای تایپی را دارد. به طور مثال، رایج ترین غلط تایپی هنگام نوشتن گوگل، Googel است. این واژه هر ماه بیش از ۵ میلیون بار سرچ می شود.

 

۴. سادگی بیش از حد صفحه‌ی گوگل!

صفحه‌ی اصلی گوگل بیش از حد ساده است؛ آنقدر ساده که اوایل خیلی‌ها فکر می‌کردند هنوز صفحه گوگل کامل بالا نیامده و باید منتظر بمانند تا باقیمانده‌ی صفحه بارگذاری شود!

صفحه‌ی اصلی گوگل

سئوال اینجاست که علت این سادگی چیست؟ کافی است این سوال را از یک متخصص طراحی واسط کاربری بپرسید تا برای شما ساعت‌ها در مورد استراتژی گوگل در سادگی و مقایسه آن با پورتال یاهو و ده‌ها نکته مشابه دیگر صحبت کند. اینکه سادگی صفحه‌ی گوگل، چه نقشی در موفقیت آن داشته، یک ماجراست و اینکه چرا تصمیم گرفته شد که این صفحه تا این حد ساده باشد، یک ماجرای دیگر است. مریسا مایر، بیستمین کارمند گوگل و نخستین مهندس زن آن، که البته از سال ۲۰۱۲ در سمت مدیرعامل یاهو فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۱۲ پرده از این راز برداشت. ماجرا خیلی ساده است. سرگی برین – یکی از دو بنیان‌گذار اصلی گوگل – در زمان راه اندازی گوگل سواد بسیار کمی در کدنویسی HTML داشته و نمی‌توانسته طراحی پیچیده‌ای را برای صفحه انجام دهد. حتی قرار دادن دکمه Submit  هم کار دشواری بوده و شما پس از ورود کلمات مورد نظر، فقط باید دکمه Enter را روی صفحه کلید فشار می‌دادید!

 

۵. اینترنت در تسخیر گوگل

در تاریخ ۱۶آگوست ۲۰۱۶ ، سرورهای شرکت گوگل به مدت ۵ دقیقه down شدند و در آن زمان، ترافیک جهانی اینترنت ۴۰ درصد کاهش یافت. این موضوع اهمیت نقش موتورهای جستجو در دنیای اینترنت را اثبات می کند.

 

۶. گوگل پیشرو در گسترش کسب و کار!
  • در سال ۲۰۱۳ درآمد گوگل به ۵۹٫۸۲ دلار رسید
  • در سال ۲۰۱۴، تقریبا ۸۹ درصد درآمد کلی گوگل (۶۶ میلیارد دلار) از طریق تبلیغات به دست آمده است.
  • علاوه بر Gmail، Google Maps، Google Drive و Google Chrome به طور متوسط گوگل از سال ۲۰۱۰ تا کنون هر هفته یک شرکت جدید می‌زند.کسب و کار گوگل
  • ممکن است ندانید اما شرکت‌هایی مثل آندروید، یوتیوب، ویز و گوگل ادسنس هم متعلق به گوگل هستند! این شرکت به داشته های خود بسنده نکرد و شرکت های دیگری همانند DoubleClick، Keyhole، Inc. (اکنون با نام Google Earth می شناسیم) و Grand Central (همان Google Voice کنونی) را نیز خریداری کرد و بزرگ‌تر و جامع‌تر شد.
  • Google در سال ۲۰۱۲، ۹٫۸ میلیارد دلار را تنها برای تحقیق و توسعه صرف کرده است.
  • گوگل شرکت موتورولا را در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار خریداری کرد، در حالی که آن را به قیمت ۲٫۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ فروخت.

 

۷. فایرفاکس و گوگل!
  • گوگل سالانه میلیون ها دلار به موزیلا میپردازد تا جستجوگر پیشفرض مرورگر فایرفاکس باشد.
  • مدیر توسعه فایرفاکس هم‌اکنون در استخدام گوگل است و روی پروژه گوگل‌کروم کار می‌کند.

گوگل و موزیلا فایرفاکس

۸. جیمیل، واقعیت یا دروغ سیزده ؟!

در زمانیکه جیمیل با ارایه فضای ۱ گیگابایت در سال ۲۰۰۴ توسط گوگل راه اندازی شد، Hotmail تنها ۲۴مگابایت فضای ذخیره سازی به کاربران خود ارایه می کرد.

جیمیل با توجه به اینکه در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۰۴ منتشر شد، تصور کاربران بر این بود که دروغ اول آوریل (سیزده فروردین خودمان) است!

 

۹. بزرگترین اشتباه اقتصادی تاریخ!
  • در سال ۱۹۹۹، پایه‌گذاران شرکت گوگل قصد داشتند که این شرکت را به مبلغ ۱ میلیون دلار به کمپانی Excite بفروشند که تلاش آنها بی ثمر بود و به علت عدم شهرت گوگل، این کمپانی حتی با اینکه آن‌ها قیمت را پایین‌تر هم آوردند حاضر به خرید نشد! این اتفاق را می توان یکی از بزرگترین اشتباهات اقتصادی قرن ۲۱ نامید.
  • گوگل اکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. حتماً خیلی‌ها از اینکه آن را از دست دادند، پشیمانند!
  • در تاریخ ۱۹ اوت ۲۰۰۴ اولین درخواست عمومی فروش گوگل مطرح شد.
  • با عرضه عمومی گوگل کارکنان آن یک شبه میلیونر شدند!

 

۱۰. گوگل بهترین جای دنیا برای کار کردن!
  • هم اکنون گوگل تقریبا ۵۳۶۰۰ کارمند دارد که این تعداد را در ۷۰ دفتر در ۴۰ کشور دنیا پخش کرده است.
  • در سال ۲۰۱۷ مجله فورچون، برای هشتمین سال متوالی، گوگل را به عنوان «بهترین کمپانی برای کار کردن» معرفی کرد؛ گوگل در سال ۲۰۱۹ به عنوان هشتمین مکان برتر برای کار انتخاب شد.
  • گوگل سالانه یکصدهزار دلار به کارمندان خود می پردازد.
  • برخی از کارآموزان در شرکت گوگل تا ۹۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • زمانیکه یکی از کارمندان شرکت Google فوت می کند،خانواده او به مدت ۱۰سال به صورت ماهانه از طرف گوگل حقوق دریافت میکند و گوگل به فرزندان او تا سن ۱۹سالگی ماهانه ۱۰۰۰دلار میپردازد.
  • شرکت گوگل کارمندان خود را تشویق می کند که از ۲۰ درصد از زمان کاری خود را بر روی پروژه‌های خود صرف کنند. Google News، Orkut نمونه‌هایی از این قبیل هستند. این روش یکی از مدرن‌ترین و موثرترین روش‌های انگیزش نیروی انسانی در محیط کاری است.
  • گوگلی ها از مزایای متعدد همانند غذای رایگان، انواع اسنک و نوشیدنی رایگان، میان وعده، آرایشگاه و اصلاح موی رایگان و اجازه آوردن حیوانات خانگی به دفتر را دارند.
  • گوگلی ها یک اسکلت دایناسور تی‌رکس را در ساختمان اصلی دفتر مرکز نگهداری می‌کنند که آن را Stan نام گذاشته‌اند!
 

فضای اداری گوگل

۱۱. اهمیت غذا در گوگل
  • سرگی برین (یکی از بنیانگذاران گوگل) از همان آغاز تصمیم گرفت که هیچ شرکت و نمایندگی گوگل نباید بیش از ۶۰ متر از غذا دور باشد!
  • جالب است بدانید اولین میان وعده عرضه شده برای کارکنان گوگل از سال ۱۹۹۹ راه خود را به این شرکت باز کرد. این میان وعده نوعی آبنبات ژله ای با نام Swedish Fish بود.

غذا در گوگل

۱۲. استخدام در گوگل
  • گوگل اصلا مدرک‌گرا نیست! گوگل برای استخدام به معدل‌ و تحصیلات شما توجه نمی‌کند! تنها ۱۴ درصد از کارمندان این کمپانی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
  • هر ساله شرکت گوگل در حدود ۲ میلیون تقاضای کار از سراسر جهان دریافت می کند.
  • گوگل،‌ به کارمندان جدید و تازه وارد خود Noogler می‌گوید. نوگلر را، باید کلاهی سر خود بگذارند که یک پره‌ی کوچک آبی رنگ روی سر خود دارد.استخدام در گوگل
۱۳. شعار‌های گوگل
  • یکی از اساسی‌ترین شعار‌های شرکت ” شرور نباشید” است.
  • “شرور نباشید” (Don’t be evil) شعار غیر رسمی گوگل به شمار می رود.

شعار گوگل: شرور نباشید

۱۴. همکاری شترها با گوگل!
  • از سال ۲۰۰۷ که گوگل استریت ویو را راه اندازه کرد تا به حال، این تیم بیش از ۷٫۲ میلیون جاده در سراسر جهان را تصویربرداری کرده است.
  • گوگل برای نمایش یک بیابان در سرویس گوگل‌استریت خود، یک شتر را استخدام کرده‌ است!

 

۱۵. گوگل شرکتی باب طبع سگ‌ها!

شاید برای شما جالب باشد که در سیاست های کلان شرکت گوگل، سرفصلی به نام Dog Policy یا خط مشی مربوط به سگ‌ها، وجود دارد که در آن ضمن احترام به همه‌ی حیوانات از جمله گربه‌ها، توضیح داده شده که «به هر حال ما یک شرکت علاقمند به سگ (Dog Company) هستیم و باید پذیرفت که گربه‌ها اگر وارد مجموعه ما شوند، ممکن است استرس و تنش را تجربه کنند!»

گوگلی‌ها، و حتی نو‌‌گوگلی‌ها (کسانی که در گوگل تازه‌واردند)، اجازه دارند که سگ‌های خود را سر کار بیاورند؛ البته به شرطی که به‌خوبی برای سر کار آمدن آموزش دیده باشند که حوضچه‌های ‌بد‌بو یا صحنه‌هایی از آن بدتر در شرکت ایجاد نکنند!

 

۱۶. بز‌های گوگلی!

بله. این یک شوخی نیست؛ گوگل از شرکتی به نام کالیفرنیا گریزینگ، بز اجاره می‌کند تا به زمین‌های خود سر و سامان بدهد. دویست عدد بز به فعالیت ارزشمند مدیریت چمن‌ها و علف‌ها مشغول هستند! گوگل می‌گوید که از ابتکارات محیط زیستی پشتیبانی می‌کند، یکی از این ابتکارات استفاده از بز به‌جای ماشین چمن‌زنی است؛ گوگلی‌ها معتقدند که به هر حال، دیدن بز در حال چرا، جذاب‌تر از دیدن دستگاه‌های مکانیکی در حال کار است.

چمن‌های وسیع گوگل‌پلکس، مرکز شرکت گوگل در مانتین‌ویو، در کالیفرنیا، به طور مرتب نیاز به رسیدگی دارد؛ گوگل همانند شرکت یاهو به کمک این بزها علف های دست و پا گیر دفتر مرکزی این شرکت را حذف می‌کنند. این حرکت از طرف دوستداران محیط زیست با استقبال فوق العاده‌ای روبرو شد.

گله‌ی بز در ساختمان اصلی گوگل

۱۷. نوار جستجوی همه‌کاره!

نوار جست‌وجوی گوگل فقط باکسِ جست‌وجو نیست. در این نوار خیلی کارها می توانید انجام دهید:

  • با استفاده از سرویس Google Mars می توانید نقشه مریخ را مشاهده نمایید!
  • در آن معادله بنویسید، یا به عنوان ماشین حساب، تبدیل واحد، یا حتی برای حل مشکلات خود از آن استفاده کنید.
  • با نوشتن نام مواد غذایی، گوگل برایتان جدول ارزش غذایی آن خوراکی را نمایش می دهد.
  • با نوشتن :define و سپس کلمه مورد نظر در مقابل آن، مفهوم لغوی و تشریحی آن را برایتان نمایش می دهد.
  • صفحه اصلی گوگل ۸۸ زبان مختلف دارد،؛ امروزه مترجم گوگل می تواند بیش از ۸۰ زبان را ترجمه کند. گوگل بزرگترین شبکه مترجمین در جهان را دارد.
  • با Google Maps به راحتی می‌توانید مسیر خود را در هر نقطه‌ی زمین پیدا کنید
  • با Google Earth که نقشه‌‌ی سه ‌بعدی زمین نامیده می‌شود می‌توان به همه جای زمین پرواز کرد و تصاویر ماهواره‌ای، نقشه‌ها، پستی‌وبلندی‌ها، و ساختمان‌های سه‌بعدی، کهکشان‌های خارج از جوّ زمین و ژرفای اقیانوس‌ها را مشاهده نمود.

 

۱۸. شوخی  و سرگرمی با گوگل

در گوگل همه‌چیز فقط کسب‌و‌کار نیست. کمی بازیگوشی هم وجود دارد! می‌توانید از گوگل برای سرگرمی و بازی هم استفاده کنید:

  • خودتان واژه‌ی “askew” را گوگل کنید و ببینید گوگل چگونه با شما شوخی می‌کند. با جستجوی این کلمه در گوگل تصویر کل صفحه کج می‌شود!
  • وقتی عبارت zerg rush را در نوار تایپ کنید، یک سری صفر و یک می آیند و همه صفحه را پاک می کنند.
  • بازی کردن در محیط Google می تواند ایده جذابی باشد، با جستجو عبارت Atari Breakout در سرچ تصویری گوگل و تایپ عبارات pacman در جستجوی عمومی گوگل می توانید این بازی ها را نیز اجرا نمایید و سرگرم شوید.

 

۱۹. قدرت گوگل!
  • گوگل با تحلیل سوابق جستجوی شما دقیقا به علایق و ویژگی‌های شخصی شما پی برده و از این اطلاعات برای تبلیغات هوشمند و هدفمند بهره می‌برد.
  • گول دقیقاً می‌داند کجا زندگی می‌کنید؛ گوگل از طریق آی پی به آدرس دقیق شما پی می برد.
  • گوگل می‌داند دقیقاً در جیمیل شما چه می‌گذرد؛ اجازه این کار را قبلاً از طریق موافقت‌نامه ثبت‌نام در باز کردن حساب در جیمیل از شما دریافت کرده است! گوگل با اسکن دقیق – مبتنی بر کلیدواژه – محتویات جیمیل شما را تحلیل و از نتایج آن برای تبلیغات هوشمند استفاده می‌کند.
  • گوگل دقیقاً می‌داند چه زمانی از اینترنت استفاده می‌کنید! گوگل با بررسی سوابق جستجوی شما و ادامه این روند، بهترین زمان برای تبلیغ یک محصول خاص را تعیین می‌کند!
  • یک منتقد مقاله جالبی دارد با عنوان «گوگل بیشتر از مادر شما در مورد شما شناخت دارد!»
۲۰. آمارها و اخبار خواندنی از گوگل
  • اگر جستجوی گوگل را دستی انجام دهید و برای هر صفحه یک دقیقه زمان بگذارید، انجام کامل جستجوی های گوگل ۹۵۱۱۶ سال طول میکشد
  • روزانه ۱۶ درصد جستجوهای انجام شده در Google ، اولین باری است که جستجو می شوند.
  • ۵۶% کاربران گوگل در مورد خودشان در گوگل جستجو میکنند.
  • ۵۷٪ از کودکان آمریکایی به عنوان اولین کلمه از گوگل نام برده اند.
  • دونالد ترامپ بیشترین جستجو را در مورد یک شخص در سال ۲۰۱۶ در سایت گوگل داشت.
  • در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفته شد که نام گوگل در واژه نامه انگلیسی آکسفورد ثبت شود؛ از ژوئن ۲۰۰۶ دیکشنری انگلیسی آکسفورد و فرهنگ لغت مارتین وبستر عبارت Google را به عنوان یک فعل و به معنای «جست‌وجوی اطلاعات در اینترنت با استفاده از موتور جست‌وجوگر گوگل» به رسمیت شناخته و ثبت نموده اند.
  • گوگل قصد دارد ۱۲۹ میلیون کتاب را تا سال ۲۰۲۰ اسکن و نگه داری کند.
  • گوگل کامپیوتری را در دست طراحی دارد که توانایی برنامه نویسی را بدون دخالت انسان را داشته باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی