اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

سفیر عشق؛ قهرمان سازی به سبک ایرانی-اسلامی

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲ ب.ظ

بسیاری از فعالان حوزه بازی های ویدئویی بر این باورند که این مقوله مهم را باید به عنوان یک هنر-صنعت-رسانه شناخت که در بعد هنری خود با عمق جان مخاطب و در بعد رسانه ای با افکار و در بعد صنعتی با بخش مادی زندگی انسان ارتباط برقرار می کند. همین کافی است تا گفته شود بازی های ویدئویی به سادگی می توانند رفتارها، روحیات، سبک زندگی، تنش ها و خشونت های افراد جامعه را مدیریت کنند.

امروزه به واسطه فراگیر شدن این بازی ها در بستر موبایل و گسترش سطح دسترسی به آن دیگر نمی توان استفاده از این بازی ها را محدود به رده سنی خاصی دانست چرا که  این سطح نفوذ تا رده سنی کهنسالان نیز اتفاق افتاده است و بنا بر آمار رسمی در سال ۹۸ در کشور مان ۳۲ میلیون گیمر، فعال بودند که هر کدام حداقل ۹۰ دقیقه در روز برای انجام بازی های رایانه ای زمان می گذارند.

بدون شک می توان ویژگی های مثبت و منفی بسیاری برای بازی های ویدئویی برشمرد که هر یک به نحوی بر زندگی انسان ها تاثیر گذارند. آسیبهای جسمانی از جمله ضعف در بینایی، آسیب به ستون فقرات و ...، افزایش سطح خشونت، منزوی شدن برخی از مخاطبین، تاثیر منفی در روابط خانوادگی، افت تحصیلی و ترویج فرهنگی غیر مرتبط با فرهنگ بومی. ازطرفی ویژگی های برخی از بازی ها در حوزه آموزش، تقویت خلاقیت، هماهنگی بین اعضای بدن، تقویت نگاه مسئله محور و بسیار مواردی از این دست می تواند به عنوان ویژگی های مثبت بازی‌های ویدئویی شناخته شوند.

نگاهی به تقسیم‌بندی‌های سنی مخاطبین بازی‌های ویدئویی نشان از آن دارد که رده سنی کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرترین رده در این حوزه هستند. در رده سنی کودکان سبک زندگی خاص در ضمیر ناخودآگاه شان شکل می گیرد و برای نوجوانان ترویج خشونت، زیاده خواهی،  اتلاف وقت و انزوای اجتماعی به عنوان نتیجه برخی از بازی ها شناخته می شود. به عبارتی با توجه به اینکه بازی های ویدئویی وارداتی در بازار این محصول در کشور ما بیش از ۹۰ درصد بازار را به خود اختصاص می دهند باید گفت تاثیر پذیری فرهنگی و اجتماعی از این دست بازی ها در سطح بالایی قرار دارد.

همچنین می توان گفت که بازیهای ویدئویی به عنوان بستری مناسب برای تحقق جنگ های ترکیبی و شناختی به کار گرفته می شوند. به عبارتی این دست‌بازی‌ها در برهه ابزاری در دست قدرت‌ها هستند تا منافع غول‌های سیاسی و اقتصادی پشت سرخود را دنبال کنند و مدیریت اذهان یک نسل از جامعه را در اختیار بگیرند و به واسطه آن باورها، رفتارها و منش اجتماعی افراد جامعه را تحت کنترل و تأثیر خود قرار دهند.

خوشبختانه چند سالی است که برخی از فعالان این حوزه در کشور شروع به فعالیت‌های تولیدی کرده اند تا بتوانند هم از لحاظ زیر ساختی و هم از لحاظ محتوایی در حوزه بازی های ویدئویی قدمی بردارند و محتوایی برآمده از فرهنگ بومی کشورمان را به مخاطب ارائه دهند. این مسیر افت و خیزهای فراوانی را به خود دیده است که البته در برخی از موارد پیشرفت های خوبی صورت گرفته و برخی از بازی‌های موبایلی در رده سنی بالاتر، خود را جز ۵ بازی پر مخاطب در کشورمان قرار داده اند که این مهم نوید روزهای روشن را می دهد.

در کنار این پیشرفت های هر چند آرام رونمایی از بازی با کیفیت سفیر عشق خود به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این مسیر شناخته می شود که بسیاری را نسبت به این حرکت در کشور امیدوار می کند. بازی ای که برآمده از فرهنگ ایرانی اسلامی است و قهرمان ایرانی داستان در عمق یک حادثه دینی نقش آفرینی می کند و قهرمان سازی آن بر اساس مبانی و ارزش های فرهنگی جامعه اتفاق می افتد.

میلاد ملکی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی