اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

اگر به صدها سال پیش برگردیم هر کدام از شخصیت هایی که در صدر اسلام دیده می شوند، برای خود داستان مفصلی دارند. شخصیت هایی که بعضی از آنها توسط نویسندگان و کارگردان هایی زبده به رشته تحریر درآمده و ساخته شده اند و در نهایت یا توانسته اند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند یا پس از مدتی از ذهن تماشاگر پاک شده اند! به بهانه هفتم ماه صفر، روزی که به دلیل همزمانی اش با سالروز حفر خندق به عنوان روز سلمان فارسی در تقویم ملی کشورمان نامگذاری شده، با امرالله احمدجو مشاور سریال «سلمان فارسی» در جام جم آنلاین گفت و گو کرده ایم. سریالی به کارگردانی داود میرباقری که این روزها با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به طور مستمر در حال فیلمبرداری است و اینطور که معلوم است برای تماشای آن حالا حالاها باید منتظر ماند.  

 
قصه همکاری تان با داود میرباقری از کجا شروع شد؟ اصلا چطور به عنوان بازنویس فیلمنامه و هدایت بازیگران سریال «سلمان فارسی» انتخاب شدید؟
داود میرباقری خودش استاد هدایت بازیگران است. شاید به ندرت و در موارد جزئی چیزی به نظر من هم برسد و به ایشان بگویم، اما درست نیست سهم زحمت ایشان در به ثمر نشستن این مجموعه با من یا هر شخص دیگری تقسیم شود. من و میرباقری از دوستان قدیمی یکدیگر هستیم و در جریان هستم که چطور ۳۰ سال دغدغه ساخت مجموعه ای درباره سلمان فارسی را داشت. در این بین من به همراه دو نفر دیگر از دوستان در دیالوگ نویسی این پروژه با داود میرباقری همکاری داشتیم. البته در انتها شکل نهایی دیالوگ ها را خود آقای میرباقری استخراج می کردند و در ادامه خودم از ایشان خواستم که کنارشان بنشینم و از تجربیات ایشان در ساخت و فیلمبرداری بهره ببرم. او هم گه گاه اگر موردی پیش می آید با من مشورت می کند.
تجربه همکاری در کنار داود میرباقری چگونه است؟
عالی. هر کدام از ما سالها تجربه با خودمان در این عرصه داریم و با این وجود آموختن از یکدیگر چیزی از هیچکداممان کم نمی کند. در کنار ایشان بودن بیشتر به نفع من شده، تا ایشان. من از او نکاتی می آموزم که تا پیش از این به آن توجهی نداشتم.
با توجه به دوستی نزدیکی که با آقای میرباقری دارید; خبر دارید که چه شد ایشان شخصیتی مثل «سلمان فارسی» را برای سریال جدیدشان انتخاب کردند؟
یکی از جذاب ترین انسان های تاریخ سلمان فارسی است. نامش البته در ابتدا روزبه بوده که پیامبر اسلام آن را به سلمان فارسی تغییر می دهند. او صحابی مشهور پیامبر(ص) و از یاران امام علی(ع) بود. در غزوه‌های پیامبر، حضور داشت و ماجرای پیشنهادش برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است. از آنجا که سلمان از یاران بزرگ و مورد علاقه پیامبر (ص) بود، پیامبر در وصف او گفته است: «سلمان از اهل بیت ماست». یعنی سلمان چنین جایگاهی در تاریخ اسلام دارد و خب، طبیعتا چنین شخصیتی نظر میرباقری که تبحری بی نظیر در ساخت و پرداخت پروژه هایی در صدر اسلام دارد را به خود جلب می کند.
میرباقری طی این سالها برای کاملتر شدن اثرش چه منابعی را مورد مطالعه و پژوهش قرار داد؟
او که مطمئنم هر آنچه در مورد سلمان به دستش رسیده را طی این سالها خوانده، اما زمانیکه ساخت این سریال تصویب شد واحد پژوهش صدا و سیما هم تحقیقات مفصلی راجع به شرایط سیاسی و اجتماعی دوره ای که سلمان در آن قرار داشت انجام داد.
تمام کاراکترهای سریال «سلمان فارسی» ما به ازای تاریخی دارند؟
نه. ببینید، هر سریال تاریخی اگر دقیقا عین کتاب های تاریخ باشد غیرجذاب و در نهایت بدون مخاطب خواهد ماند. بنابراین تاریخ را باید دراماتیزه کرد. به این معنا که باید آن را قصه وار برای مخاطب تعریف کرد. سریال «سلمان فارسی» ضمن روایت تاریخ، باید قصه سلمان را تعریف کند تا برای مردم را پای خود بنشاند.   

بازخورد بازپخش سریال‌هایی مانند «امام علی(ع)»،‌ «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف» و«تنهاترین سردار» نشانگر آن است که مردم کماکان به آثار دینی و مذهبی علاقه مند هستند. با این وجود چرا در سالهای اخیر ساخت سریال های دینی-تاریخی مغفول واقع شده؟
کار خوب را مخاطب دور نمی اندازد. مردم فرق کار باکیفیت و بی کیفیت را تشخیص می دهند و از کار بی کیفیت در هر ژانری که باشد استقبال نمی کنند. به عنوان مثال «مختارنامه» سریالی است که برای یک بار دیدن ساخته نشده. به شخصه هر بار که آن را می بینم برایم جذابیت دارد. میرباقری با وسواس و عشق کارش را انجام می دهد و به همین خاطر است که در تاریخ سریال سازی این مملکت ماندگار می شود. کمااینکه از همین الان برای تماشای سریال «سلمان فارسی» کنجکاو هستند و از سویی دیگر حسودان هجمه را آغاز کردند!
اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید; چون بعضی ها می گویند باور به توانایی بعضی کارگردانان برای ساخت سریال های تاریخی موجب نادیده گرفتن توانایی دیگر کارگردانان و به نوعی توزیع ناعادلانه فرصت هاست!
به نظرم هر کارگردانی خودش برای خودش فرصت ایجاد می کند. حتی میرباقری با اینکه امتحانش را در ساخت چنین آثاری پس داده، اما باید به دنبال گرفتن تجهیزات برای سریال سازی بدود. کسی برایش دعوتنامه نمی فرستد که بیا و با تمام امکانات سریالت را بساز. او خودش فرصت ها را بدست می آورد. مگر کم اثر مذهبی مربوط به تاریخ صدر اسلام ساخته شده؟ پس چرا انقدر نام میرباقری در این عرصه پررنگ می درخشد؟ بهتر است دوستان برای کم کاری هایشان دنبال بهانه نگردند!
کرونا تاثیری در روند فیلمبرداری این سریال داشت؟
بله. بعد از نوروز تا اواخر اردیبهشت در فیلمبرداری وقفه ای پیش آمد و بعد از آن با اتخاذ تصمیمات لازم و بهداشتی کار ادامه پیدا کرد. الان هم فیلمبرداری در شهرک نور (شهرکی سینمایی بین قم و تهران) در حال انجام است. این پروژه البته بسیار مفصل و پرشخصیت است و تا اتمام آن راه طولانی ای باقی مانده.
در نهایت استقبال مردم از سریال «سلمان فارسی» را چطور ارزیابی می کنید؟
سلمان شخصیتی است که محدود به ایران نیست و رد پایش در جهان اسلام دیده می شود. او نه تنها به شیعیان بلکه به اهل تسنن هم تعلق دارد و مانند شخصیت مختار کشورهای عربی و مسلمان هم با او آشنا هستند. بنابراین به نظرم این سریال مخاطبی وسیع در سایر کشورها پیدا خواهد کرد.
 
ساناز قنبری/گروه فرهنگ و هنر جام جم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی