اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۳۰ ب.ظ

این روزها تبلیغات دهندگان و صاحبان کالا و خدمات به اهمیت استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی و سایر ابزارهای آنلاین برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان به صورت غیرمستقیم پی برده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که می‌توانند با استفاده از راهکارهای هوشمندانه کاربران را تشویق کنند که درباره محصولاتشان صحبت کنند و آن را به سایر افراد توصیه کنند. یکی از روش های موفق بازاریابی در شبکه های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که به معنای استفاده از افراد تاثیرگذار برای بازاریابی کالا و خدمات موردنظر است.

مطمئناً تا به حال واژۀ اینفلوئسر و همچنین، اینفلوئنسر مارکتینگ به گوشتان خورده است.

  • اما تا به حال شده که از خود بپرسید واقعاً این واژه چه معنایی دارد؟
  • آیا می‌دانید که اینفلوئنسر کیست؟
  • آیا می‌دانید که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • آیا می‌دانید که با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، می‌توان برند سازی مؤثری را ایجاد نموده و افزایش مشتریان را به همراه داشت؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی به کمک افراد تأثیرگذار از جمله اصطلاحاتی است که طی سال‌های اخیر در کشور ما نیز مانند سایر نقاط جهان، فراگیر شده و شنیده می‌شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) شیوه جدیدی نیست و سالیان سال است که به کار گرفته می‌شود. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده است. احتمالاً دلیلش این است که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمد است و اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. مهم‌تر از آن اینکه مصرف‌کنندگان علاقه ندارند مورد هجمه تبلیغات قرار بگیرند و پیام‌های تبلیغاتی هر روز بیش از قبل بی‌اعتبار می‌شوند. بر اساس نتایج تحقیقات، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال پذیرش پیشنهاد از سوی یک اینفلوئنسر را ترجیح می‌دهند، زیرا اکثر تصمیمات خرید با توصیه‌های دهان‌به‌دهان هدایت می‌شوند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

تعریف اینفلوئنسر چیست و

به چه کسی اینفلوئنسر می‌گویند؟

فعل Influence به معنای تأثیرگذاری است و طبیعتاً ساده‌ترین معادل واژه‌ی Influencer، تأثیرگذار است. هر کس بتواند روی تصمیم و رفتار فرد دیگری تأثیر بگذارد، اینفلوئنسر محسوب می‌شود. البته طبیعی است که وقتی در مقیاس تجاری و در فضای کسب و کار اصطلاح اینفلوئنسر را به کار می‌بریم، به کسانی توجه داریم که می‌توانند بر روی تصمیم و رفتارِ تعداد افراد بیشتری تأثیر بگذارند

اینفلوئنسر در بازاریابی، کسی است که دیگران را ترغیب می‌کند تا از شما خرید کنند.

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود. اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آن‌ها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آن‌ها بودند.

 

میکرواینفلوئنسرها چیست؟

میکرواینفلوئنسرها ، اینفلوئنسرهای کم طرفدارتری هستند که مخاطبان شان کمتر تردید می‌کنند که برای انتشار یک پست هزینه‌ای دریافت کرده و مشغول تبلیغات باشند. بنابراین مخاطبان شان بیشتر به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

بسیاری از برندها تبلیغات در صفحه های میکرواینفلوئنسرها با ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار مخاطب را مؤثرتر از سلبریتی های میلیونی یافته اند. حالا برندهای بیشتری به میکرواینفلوئنسرها روی آورده‌اند. حتی افرادی که ۸ هزار فالوور هم دارند حالا می‌توانند مورد توجه برندها برای تبلیغات قرار بگیرند، چرا که آن‌ها مخاطبان موثرتری دارند.

برندها می‌توانند با بودجه ای معادل آنچه باید برای تبلیغات در اختیار یک سلبریتی مشهور بگذارند، با ۲۰-۴۰ میکرواینفلوئنسر وارد مذاکره شوند و مخاطبان وسیعی از اقشار مختلف را هدف بگیرند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ ، بهره گیری از افراد مؤثر برای بازاریابی محصول و خدمات مورد نظر می‌باشد.

بسیاری از شرکت‌ها اینفلوئنسر مارکتینگ را به‌عنوان محور بازاریابی و فعالیت‌های روابط عمومی خود استفاده می‌کنند. به‌طوری‌که اینفلوئنسر مارکتینگ به استراتژی اصلی و استاندارد روابط عمومی و بازاریابی تبدیل شده است. با پیام‌های معتبری که اشخاص مشهور در رسانه‌های اجتماعی خود منتشر می‌کنند، برندها می‌توانند به‌طور چشمگیری توانایی دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان را داشته باشند. در این مقاله با اینفلوئنسر، روش‌های همکاری با آن‌ها و اصولی که در اینفلوئنسرینگ باید رعایت کنید، آشنا می‌شوید.

با وجودی که اینفلوئنسر مارکتینگ به یک رسانه یا یک پلتفرم مشخص محدود نیست، اما بسیاری از مردم این مفهوم را بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می‌شناسند و به کار می‌برند.

اینفلوئنسر

نمونه تبلیغات برندها توسط اینفلوئنسرها

نکته بسیار مهم درباره یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ

برای برگزاری کمپین مؤثرتر به دنبال 10 اینفلوئنسر نباشید، قانون 80/20 می‌گوید 20 درصد کارها 80 درصد نتایج را ایجاد می‌کنند بنابراین خیلی بهتر هست 2 یا 3 نفر از مهم‌ترین تاثیرگذاران حوزه خودتان را انتخاب کنید که طرفداران بسیار زیادی را دارند و دامنه تأثیرگذاری آن‌ها بسیار بالا می‌باشد و صد البته این کمپین شما مانند بازاریابی محتوا باید هدف معینی داشته باشد.

اینفلوئنسر های ایرانی

شاید ما در ایران اینفلوئنسر زیادی نداشته باشیم اما فردی مانند مستر تیستر یکی از تأثیرگذاران در حوزه غذا و رستوران می‌باشد و اگر مستر تیستر نسبت به جایی نظر خوبی ارائه کند این یک تأثیر مستقیم در افرادی دارد که متأثر از مستر تیستر هستند، حالا کافی هست شما در حوزه کسب و کار خودتان یک اینلفوئنسر را پیدا کنید تا درباره کسب و کار شما صحبت کند تا تأثیر آن را ببینید.

سایت اینفلوئنسرهای فعال ایرانی را اینجا می‌توانید ببینید.

و یا در سایت ادسنسور تبلیغ کنید.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ موفق است؟

یکی از بزرگترین دلیل افزایش اینفلوئنسر مارکتینگ، این است که این روش برخلاف تبلیغات دیگر وارد حریم خصوصی مخاطبان‎تان نمی‌شود. در واقع مخاطبان هدف شما هر وقت که بخواهند به طرف پیام‌های شما کشیده می‌شوند و می‎توانند به راحتی با برند، کسب و کار و محصول شما ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، اینفلوئنسر در طول چرخه فروش، توضیحات بیشتری دریافت خواهد کرد و با دنبال‌کنندگان خود درباره محصول شما صحبت می‎کند. این تعامل باعث افزایش اعتبار برند شما می‎شود و از قدرت نفوذ اینفلوئنسر برای دستیابی به چشم‌اندازی که دارید آگاه می‎شوید.

روش‌های همکاری و فعالیت با اینفلوئنسرها

آسان‌ترین راه همکاری با اینفلوئنسرها پرداخت پول به آنان است. بازاریابان زمان زیادی است که از اشخاص مشهور در تبلیغات خود بهره می‌گیرند. مشتریان، بازیگر یا ورزشکاری را که برای معرفی و تبلیغ کالا، پول دریافت کرده می‌شناسند. بازاریابان، اعتبار و شهرت اینفلوئنسرها را برای فروش کالا به کار می‌برند. این روش، راهکاری است که آن را معرفی‌نامه‌ای از سوی شخص مشهور می‌نامیم.

روش دیگر کار با اینفلوئنسرها بهره بردن از توانایی دسترسی آن‌هاست. این امر، دلیل به‌کارگیری اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی اکثر بازاریابان امروزی است. آن‌ها در جست‌وجوی فردی با فالورهای اینستاگرامی زیاد هستند تا او را برای تبلیغ کالا ترغیب کنند. این روش تبلیغات حمایتی نامیده می‌شود.

اینفلوئنسر های ایرانی

تیپ‌های شخصیتی اینفلوئنسرها

علاوه بر در نظر گرفتن شخصیت اینفلوئنسرها، باید به موقعیت آن‌ها در بازار نیز توجه داشته باشیم. برای ارزیابی خلاصه هر نوع از آن‌ها به لیست زیر نگاهی بیندازید:

اینفلوئنسرهای روزمره (۱ تا ۱۰۰۰ فالوور)

کسانی که هر روز از محصولات خود و یا مشابه آن استفاده می‌کنند. این اینفلوئنسرها اغلب خود را بسیار تأثیرگذار نمی‌دانند و به مخاطبان خود پول پرداخت می‌کنند. اگرچه ممکن است مخاطبان آن‌ها کم باشند، نفوذ آن‌ها هنوز هم قابل‌توجه است (به نظرات مشتریان بر روی سایت آمازون فکر کنید).

طرفداران برند (۱ تا بی‌نهایت فالوور)

این دسته از اینفلوئنسرها، تمام گروه‌های دیگر از اینفلوئنسرهای روزمره گرفته تا ماکرو یا سلبریتی‌ها را دربر می‌گیرند. بااین‌حال، چیزی که آن‌ها را از دیگران جدا می‌کند این واقعیت است که آن‌ها طرفداران برند، محصول یا خدمات شما هستند. اغلب این نوع از اینفلوئنسرها از طریق اقداماتی که برند شما انجام می‌دهد، سخت به دست می‌آیند. بااین‌حال می‌توانید محتوای قدرتمندتری ایجاد کنید که از برند شما حمایت کنند.

میکرو اینفلوئنسرها (۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار فالوور)

میکرو اینفلوئنسرها نسبت به اینفلوئنسرهای بزرگ‌تر مخاطبان کمتری دارند. مزیت عمده این دسته از اینفلوئنسرها این است که معمولاً سطح بالایی از مشارکت، تعامل و اعتماد را در میان فالوورهای خود دارند.

اینفلوئنسرهای حرفه‌ای (۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار فالوور)

این دسته از اینفلوئنسرها بین میکرو و ماکرو اینفلوئنسرها قرار دارند. در این مرحله یک اینفلوئنسر به‌طورجدی کسب درآمد از مخاطبان خود را شروع می‌کند. این دسته از اینفلوئنسرها اغلب به این دلیل که متخصص صنعت هستند مورداحترام زیادی قرار می‌گیرند.

ماکرو اینفلوئنسرها (۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار فالوور)

این دسته از اینفلوئنسرها اغلب درزمینۀ تخصصشان جایگاه خوبی دارند و داشتن استعداد ذاتی ضمانت این ادعاست. دسترسی به ماکرو اینفلوئنسرها مشابه دسترسی به اینفلوئنسرهای سلبریتی است.

اینفلوئنسرهای سلبریتی (بیش از ۳۰۰ هزار فالوور)

این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً فالوورهای بسیار زیادی دارند و استعدادهای ذاتی آن‌ها هدایت‌کننده این جریان است. این افراد برای همکاری با برندها هزینه دریافت می‌کنند.

«ایجاد یک تقسیم‌بندی قابل‌قبول از اینفلوئنسرها و چگونگی دسترسی به آن‌ها، بخش مهمی از اینفلوئنسر مارکتینگ است که اغلب به آن توجه نمی‌شود.»

بیش از ۷۳ درصد از شرکت های موفق، بودجه اختصاصی بابت اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر دارند.

 

نمونه تبلیغات برندها توسط اینفلوئنسرها

چهار روش افزایش بهره‌وری کمپین های بازاریابی دیجیتال توسط اینفلوئنسرها

برخی از راه هایی که اینفلوئنسر مارکتینگ یک گروه بازاریابی دیجیتال بهبود پیدا می‌کند:

مخاطب لحظه‌ای

بیشتر اینفلوئنسرها طرفدارانی دارند که به انتخاب آن‌ها اعتماد می‌کنند و ۴۹ درصد مردم با توجه به انتخاب افراد محبوب خود یک کالا را انتخاب می‌کنند. اکثر مصرف‌کنندگان اعتماد بیشتری به اینفلوئنسرها نسبت به افراد مشهور دارند چون سبک زندگی آن‌ها را نزدیک به سبک زندگی خودشان می‌دانند.

کارشناسی تولید محتوا

اینفلوئنسرها محبوب مردم هستند چرا که کار خود را به خوبی انجام می دهند و سال‌ها تجربه و تخصص را با خود به همراه دارند. با همکاری اینفلوئنسر ها و همچنین با اتکا به دانش و تخصص خود می‌توانید اعتبار خاصی در بین مصرف‌کنندگان و مشتریان برای خود باز کنید.

بهبود ROI

در حقیقت ROI را بازگشت سرمایه‌گذاری می‌گویند. چون با بهبود آن علاوه بر بازگشت سرمایه، چندین برابر هزینه‌ای که برای بازاریابی دیجیتال انجام شده سود خواهد داشت. برندهایی که برای تبلیغات خود بودجه ای مختصر در نظر گرفته‌اند می‌بایست از اینفلوئنسرها برای بهبود استراتژی بازاریابی خود بهره بگیرند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از شرکت هایی که با تجارت شرکتی خود به برندهای مختلف تجاری کمک می‌کنند برای بهبود بودجه بازاریابی خود استفاده کنید.

بهبود رنکینگ (رتبه در جستجوی گوگل)

گوگل مدام در حال تغییر الگوریتم های جستجوی خود می‌باشد. به همین علت ممکن است یک روش یا استراتژی تاثیرگذار بوده باشد اما در حال حاضر نامطلوب و ناکارآمد باشد. برخلاف استراتژی های سنتی سئو، در بازاریابی دیجیتال شما از طریق تولید محتوا می‌توانید مخاطب را با استفاده از مطالب، تصاویر، ویدیوها و … جذب نمایید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه تلاش زیادی بکنید به نتایج بسیار مطلوبی دست پیدا کنید.

انتخاب اینفلوئنسر مناسب

اکثر اینفلوئنسر ها در چند زمینه محدود اطلاعات دارند و لزوماً در تمام زمینه ها تجربه اجرایی ندارند. برای انتخاب بهترین اینفلوئنسر و همین‌طور تهیه یک سناریوی تبلیغات خلاقانه می تونید از مشاوره با تیم سایت مدیر فروش استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری!

متوجه شدیم که اینفلوئنسر یعنی فردی تأثیرگذار در جامعه‌ای مشخص که میتونه با چند کلمه صحبت کردن روی مخاطبین خیلی زیادی تأثیرات خاصی بگذارد، اگر خیال دارید از اینفلوئنسر مارکتینگ در کسب و کارتان استفاده کنید حتماً باید یک سناریو مشخص، محتوای مناسب و هدف مطلوبی داشته باشید.
نویسنده: احسان حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی