اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی از معدود آثار سینمای ایران است که داستان زندگی یکی از قهرمانان ملی را روایت می‌کند. در «غلامرضا تختی» چهار دوره از زندگی جهان پهلوان تختی به تصویر کشیده است.

«غلامرضا تختی» از فیلم‌های اکران شده در نوروز امسال است. در روزهای گذشته در مراسم اکران خیریه این فیلم، بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای هموطنان سیل‌زده جمع‌آوری شد.

بازیگران:
ماهور الوند، آتیلا پسیانی، سیاوش طهمورث، فرهاد آییش، حمیدرضا آذرنگ، ستاره پسیانی، شیرین یزدان‌بخش، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاد، معصومه قاسمی‌پور، فریدون امیرعبدالهیان، مسعود میرطاهری، بانیپال شومون، محمد ولیزادگان، آرش فلاحت‌پیشه، مهدی قربانی، میلاد یزدانی، سینا شفیعی، یدالله شادمانی، محمدرضا مالکی، امیررضا فرامرزی، با حضور بهنوش طباطبایی و با معرفی: محسن تختی، علیرضا گودرزی، شاهرخ شهبازی بازیگران فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» هستند.
سایر عوامل: فیلمنامه‌نویس: سعید ملکان، بهرام توکلی، مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی‌ابیانه، صدابردار: رشید دانشمند، چهره‌پرداز: سعید ملکان، طراح صحنه: کیوان مقدم، طراح لباس: امیر ملک‌پور، تدوین: میثم مولایی، صداگذاری: امیرحسین قاسمی، موسیقی: افشین عزیزی

ساخت فیلم های بیوگرافی اصولا کار سختی است و به دو دلیل عمده هر سازندهای جسارت ورود به این نوع آثار را ندارد :

  • اول اینکه در این گونه آثار داستان مشخص و طبیعتا مبتنی بر واقعیات زندگی فرد است و به همین دلیل نویسنده اجازه عبور از این چهار چوب را برای دراماتیزه کردن و جذاب تر کردن اثر ندارد و دست و بال فیلمنامه نویس از این حیث بسته است.
  • مورد دوم هم آشنایی بخش قابل توجهی از مخاطبان این آثار با کلیات داستان است که موجب می شود سازنده نتواند از غافلگیری های داستانی و جذابیت های مبتنی بر آن بهره گیری کند و این نیز تا اندازه ای تأثیرگذاری فیلم در مخاطب را کاهش می دهد.

بنابراین کارگردان یا باید به همین سطح از جذابیت که نمایش زندگی یک فرد مشهور بر پرده سینماست رضایت دهد و یا با ترفندهای پیچیده تری رضایت مخاطب را جلب نماید.

و اما «تختی» به سوژه ای که پیشتر علی حاتمی به سراغ آن رفته بود، اما عمر کوتاهش کفاف ساخت این فیلم را نداد و حالا بعد از سالها این سعید ملکان و بهرام توکلی هستند که شجاعت ورود به ساخت فیلمی معطوف به زندگی تختی را پیدا کرده اند.

نمایش منش پهلوانی تختی

اگر هدف تیم سازنده «تختی» همین باشد، باید گفت که در حد بالایی به این منظور رسیده اند.

فیلم به دنبال نمایش هر لحظه ای از زندگی غلامرضا تختی می رود تا بتواند این راه و رسم پهلوانی را به نمایش درآورد.

فیلم در هیچ جای نامربوط به موضوع متوقف نمی شود و سعی کرده هر جایی بتواند نشانی از این مسلک جهان پهلوان پیدا کند، به آن بپردازد و تا حد امکان اشاره کند.

به پیروی از شخصیت خود تختی، مسائل خانوادگی را جزو خطوط قرمز قرار می دهد. به غیر از قصه ی سربسته ی پا گرفتن ازدواجش که آن هم ناشی از همین دستمایه اصلی فیلم (یعنی مرام و مسک پهلوانی) است، از زندگی شخصی او چیزی به مخاطب نمی گوید، حتی از داس تان مرگ او که شایعه اش سالهاست در بین مردم می چرخد، در فیلم خبری نیست.

چرا که به قول سازنده چیزی که تختی را تختی کرد، راه و رسم زندگی اش بود و نه مرگش! «تختی» فیلم شریفی است که کارگردان سعی کرده تا با نهایت صداقت و دوری از اغراقها به زندگی و راه و رسم غلامرضا تختی بپردازد.

گرچه محدودیت های ذکر شده و در عین حال عدم همراهی شورای نمایش و سینمادارها در اختصاص سالن های مناسب به این اثر و کمکاری پخش کننده در تبلیغات مناسب باعث شده است تا این فیلم، شاهد مخاطبان می باشد.

اختصاص تنها دو سانس محدود با تایم های نامناسب و ظرفیت های صندلی بسیار پایین به این فیلم در سینماهای شهر شیراز موید همین مطلب است. این بی مهری ها تنها باعث دوری سینماگران از آثار سینمایی مطلوب و گرایش به سینمای سخیف و مبتذل است و گویا جریان فعلی مدیریت فرهنگ کشور در عمل با چنین آثاری همگرایی بیشتری نشان می دهند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی