اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

سینما به پشتوانه ادبیات خلق می‌شود

دوشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ق.ظ

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پدیدارشناسی سینمای ایران،با موضوع «جنسیت در سینمای ایران» با حضور دکتر ابراهیم فیاض مردم شناس دانشگاه تهران و دکتر سید مهدی ناظمی کارشناس ثابت این نشست‌ها، در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، ابراهیم فیاض در این جلسه با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی کشورهای مختلف اروپایی، بیان داشت که کشورهایی مانند فرانسه و به‌ویژه ایتالیا، در مقایسه با کشورهایی چون آلمان، دارای حساسیت بالا و قوه خیال‌پردازی و بیان قوی هستند و به همین خاطر هم سینما در آلمان ضعیف و خشک ولی در ایتالیا و فرانسه قوی و جذاب است.

او اذعان کرد: حتی اگر فرویدی هم به این مسئله نگاه نکنیم، عقده‌ای که باعث رنج و حرمان و گناه در فرهنگ کاتولیک می‌شود، موجودیتی به نام «عشق» را می‌سازد. عشق باعث می‌شود هنرهای دراماتیک از جمله سینما به وجود آید. عشق و گناه بنا بر این مفاهیم هم عرفانی و هم به معنای جهان-پدیداریِ کلمه دینی هستند.

فیاض بیان کرد، شکل دیگری از عشق در سینمای مارکسیستی به وجود می آید. زیرا مارکسیسم نیز ماتریالیستی شده کاتولیسیسم است و دارای بهشت اول (کمون اولیه) بهشت دوم (کمون ثانویه) و همچنین تلاش برای نیل به این بهشت است. به همین خاطر است که هم در سینمای برآمده از فرهنگ کاتولیکی-عرفانی و هم در سینمای مارکسیستی، مشابهت هایی می بینیم. اگر در اولی، عشق و اروتیسیسم بسیار قوی است و انسان همواره عطش رسیدن به جنس مخالف را دارد، در دومی عشق به شکلی غیرمنطقی سرکوب می شود.

فیاض با اشاره به سینمای ایران و ماجرای «سینمای اسلامی» در نگاه مخملباف، او را نماد یک چنین سینمای چپ سرکوب‌گری دانست؛ سینماگری که ابتدا به شدت هر نوع وجه جنسی را سرکوب می‌کند و بعد یکباره تسلیم غریزه می‌شود و آن را می پذیرد تا آنکه سرانجام در «سکس و فلسفه» اصلاً همه چیز را سکس می خواند. فیاض تصریح کرد: سینمای فرهادی نیز تأثیرپذیرفته از همین رویکرد چپ است.

سید مهدی ناظمی نیز در بخشی از این نشست با توضیح اینکه در عالم مدرن، هم امر جنسی و هم هویت جنسی یا جنسیت مسئله‌زا و یک پرسش نظری است، بیان داشت که سینما از بدو تأسیس درگیر مسئله نمایش امور جنسی و هویت جنسی بود. او با اشاره به آرای مالوی و نقد او به سینمای مردسالار هالیوود در فرم و محتوا، بیان داشت که نظریه فیلم همواره به دنبال روشن کردن رابطه جنسیت و سینماست.

ناظمی با اشاره به ماجرای شکل‌گیری سینمای ایران با فیلم «دختر لر» بیان داشت که بذر سینمای ایران از همان آغاز با بحران جنسی و حمله به ساختارهای جنسی و جنسیتی فرهنگ سنتی آغاز شد و این بحران در فیلمفارسی و ابژه‌سازی زن در آن اوج گرفت و تا به امروز ادامه پیدا کرد. سینمای دهه هشتاد که تصویری پرخاشگر و عصبی از زن نشان می‌دهد، شکل دیگری از این بحران است.

جلسه پنجم از نشست‌های پدیدارشناسی سینمای ایران، دوشنبه 13 آذر در سالن فردی حوزه هنری، با موضوع جشنواره و سینمای ایران و با حضور خسرو دهقان و فرزاد موتمن برگزار خواهد شد.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی