اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

مرکز پویانمایی صبا یکی از فعال‌ترین مراکز تولید انیمیشن در کشور است که از سال 74 و به پیشنهاد مدیر وقت سازمان صدا و سیما با هدف تولید آثار انیمیشن داخلی و همسو با فرهنگ ایرانی آغاز به‌کار کرد و طی این سال‌ها با تولید انیمیشن‌های موفق و شاخص، توانسته بخش عظیمی از نیاز کودکان و نوجوانان کشور به تماشای آثار گوناگون پویانمایی را تامین کند. به همین بهانه پای صحبت‌های محمدرحیم لیوانی، رئیس جدید مرکز پویانمایی صبا نشستیم و از وضعیت این روزهای این مرکز و تولیداتش پرسیدیم.
از رویکردهای جدید مرکز صبا برایمان بگویید. این مرکز پویانمایی در حال حاضر چه وضعیت و جایگاهی دارد و در دوران مدیریت جدید خود تصمیم دارید چه اقدامات تازه‌ای را در صبا عملی کنید؟ برنامه‌هایتان چیست؟
مرکز صبا همسو و همراه با سازمان صدا و سیما محسوب می‌شود و بنابراین قرار نیست با عوض شدن یک مدیر، رویکردها هم دستخوش تغییرات جدی شده و دگرگون شوند. ما بر اساس برنامه‌ریزی‌های درازمدت عمل می‌کنیم؛ همان برنامه پنج ساله سازمان صبا نقشه راه ماست و هر مدیری هم که در جایگاه ریاست این مرکز قرار بگیرد، موظف است در چارچوب و قالب همین برنامه‌ها عمل کند. لذا ما هم در چارچوب همان برنامه‌های پنج ساله پیش خواهیم رفت و در عین حال به دنبال اقدامات تازه‌ای هم هستیم. از اهم این اقدامات، حرکت از تولید برنامه‌های متعدد به سمت آثاری با تعداد قسمت‌های زیاد است.

در واقع به نوعی کیفی‌سازی برنامه‌ها را مدنظر دارید؟
درست است. تصمیم داریم در عوض ساخت برنامه‌های متنوع و متعدد جدید، از شبکه‌های مختلف و مخاطبانمان نیازسنجی کنیم و ضمن این‌که سفارش‌محوری را دستور کارمان قرار می‌دهیم، برنامه‌های موفق و شاخصمان را ادامه دهیم و در تعداد قسمت‌های بالا بسازیم. در نتیجه تولیدات بالای صد قسمتی در اهم اقدامات ما در سال‌های آتی خواهد بود.
دلیل این تصمیمتان چیست؟ چرا این رویکرد تازه را اتخاذ کرده‌اید؟
دو دلیل دارد؛ اول این‌که بتوانیم فرصت کافی را در اختیار برنامه‌سازان قرار دهیم تا ساخت برنامه‌های موفق و شاخص در شبکه‌های مختلف تداوم داشته باشد و نظر مخاطبان را بیش از گذشته به خود جلب کند. آرزویمان این است که تولیداتمان به برندی در زمینه پویانمایی ملی تبدیل شوند. دلیل دوم، بحث اقتصاد انیمیشن است. از آنجا که بخش عمده زمان تولید یک انیمیشن در مرحله پیش‌تولید سپری می‌شود، اقتصاد انیمیشن ایجاب می‌کند وقتی برای پیش‌تولید کاری این‌طور هزینه می‌کنیم، قسمت‌های زیادی از آن اثر بسازیم و روی آنتن بفرستیم تا برایمان به صرفه شود. البته در سال‌های اخیر تقاضای انیمیشن هم در حوزه سیما بسیار بیشتر از قبل شده و بویژه بعد از تاسیس شبکه‌های پویا، نهال و امید، میزان تقاضا دوچندان شده است. تا پیش از این فقط گروه‌های کودک شبکه‌ها درخواست‌کنندگان انیمیشن بودند و اکنون این دو سه شبکه تخصصی جدید آماده‌اند که بخش عمده آنتن خود را به پخش آثار ما اختصاص بدهند. لذا امیدواریم با راهبردهایی که برنامه پنج ساله سیما برایمان مشخص کرده است، بتوانیم نیاز شبکه‌های کودک و نوجوان را برآورده کنیم و نسبت پخش برنامه‌های انیمیشن در این شبکه‌ها را به نفع آثار داخلی افزایش دهیم.
مرکز شما یکی از پیشگام‌ترین مراکز تولید انیمیشن است . وضع امروز انیمیشن و پویانمایی را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟ چقدر به دنبال جذب استعدادهای جدید این صنعت و استفاده از ایده‌هایشان هستید؟
با درایتی که مدیران وقت سازمان صدا و سیما در حدود 20 سال پیش داشتند، مرکز پویانمایی صبا از همان زمان با هدف تخصصی‌سازی پویانمایی داخلی ایجاد شد و خرسندم امروز اعلام کنم که ما به طور قطع مرحله آزمون و خطا را پشت‌سر گذاشته‌ایم و اکنون در مرحله تولید حرفه‌ای انیمیشن قرار داریم. شاهد این مدعا، خریدارانی هستند که از اقصی نقاط جهان تولیدات ما را در بازارهای بین‌المللی می‌بینند و طالب خریدشان هستند. برنامه‌های ما امروز به عنوان تحفه‌ای از فرهنگ ایرانی، در کشورهای مختلف روی آنتن می‌رود. البته نیازمندیم که این تولید حرفه‌ای به تولید صنعتی تبدیل شود و بتوانیم بازار بزرگی را که برای پخش آثارمان ایجاد شده است تقویت کنیم. ما همچنان نیازمند جذب نیروهای تازه‌نفس و حرفه‌ای هستیم. استعدادهای جدید نیازمند حمایتند و بنابراین در کنار ساخت تولیدات حرفه‌ای، بخشی از بودجه‌مان در مرکز صبا را به دانشجویان این رشته اختصاص داده‌ایم. خوشبختانه دانشگاه‌های بسیار خوبی در سطح کشور داریم و سه دانشگاه صدا و سیما، هنر و سوره، دانشجویان را در رشته انیمیشن تربیت می‌کنند. ماموریت ما، ایجاد نهضت انیمیشن‌سازی در کشور است و با اختصاص منابع کافی در سال‌های آتی، امیدواریم بتوانیم این نهضت را به شکل جدی‌تر پی بگیریم.
دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما در صحبت‌های اخیرشان به بحث توجه بیشتر به مخاطبان نوجوان و برنامه‌سازی برای این گروه سنی تاکید داشتند. شما در مرکز صبا چه برنامه‌هایی برای انیمیشن‌سازی برای نوجوانان دارید؟ این گروه سنی چند درصد از تولیدات شما را به خود اختصاص داده‌اند؟
پیرو صحبت‌های رئیس محترم سازمان، ما گروهی تشکیل دادیم و در قالب جلساتی با مهدی سالم مدیر شبکه امید، سعی کردیم از نیازهایشان آگاهی کسب کنیم و بر اساس همین نیازها سراغ ساخت آثار تازه برای نوجوانان برویم؛ بخصوص نوجوانان دختر که در آثارمان کمتر دیده‌ایم از حضور قهرمانان دختر استفاده شود و لذا تصمیماتی هم در این زمینه داریم.
جشنواره‌ها در راهند
محمدرحیم لیوانی، مدیر مرکز پویانمایی صبا با اشاره به برگزاری دو جشنواره تلویزیونی جام‌جم و جشنواره ملی انیمیشن که هر دو امسال برگزار می‌شوند، گفت: این دو جشنواره فرصت خوبی هستند تا تولیدات رسمی و استانی ما به طور ویژه به چشم بیایند و نتایج خوبی را هم در آن ببینیم. ضمن این‌که فرصت خوبی است تا با استعدادهای مختلف استانی آشنا شویم و افراد شاخصی را که در استان‌های مختلف کشورمان در حال تولید انیمیشن هستند، به این مرکز پویانمایی‌سازی دعوت کنیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی