اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

لوکیشن فیلم: سریال شهرزاد

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۲ ب.ظ

داستان «شهرزاد» به ۵-۶ دهه پیش برمی‌گردد. به سال‌های دهه ۳۰ شمسی. داستانی عاشقانه که در دل اتفاقات تاریخی روایت می‌شود. داستان مجموعه‌ «شهرزاد» در سال ۱۳۳۲ و با کودتای ۲۸ مرداد شروع می‌شود و تلفیقی از تاریخ، عاشقانه‌ها و رقابت بر سر قدرت در این دهه را به نمایش می‌گذارد. برای ساخت این مجموعه که عنوان گران‌ترین ملودرام تلویزیونی و بزرگترین و پرهزینه‌ترین مجموعه تاریخ سینما و تلویزیون ایران در بخش خصوصی را یدک می‌کشد، بیش از ۱۰۰ لوکیشن بازسازی و به شکل دهه‌ ۳۰ طراحی شده است. داستان این سریال را حسن فتحی با همراهی نغمه ثمینی نوشته است و علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مصطفی زمانی نقش‌های اصلی «شهرزاد» را بازی می‌کنند؛ سه نسل از ستاره‌های شناخته‌شده‌ تئاتر، سینما و تلویزیون در کنار همدیگر. اولین سریال حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی به دل تاریخ سفر کرده و همین انتخاب باعث شده همه اجزای صحنه‌ها، دکورها و لوکیشن‌ها با دقت و ظرافت طراحی، اجرا و استفاده شوند. به همین بهانه سراغ «حسن روح‌پروری»، طراح صحنه سریال «شهرزاد» رفته‌ایم تا او از این جزییات و ظرافت‌ها بگوید. از ویژگی‌های خانه‌های شخصیت‌های اصلی سریال و اکسسوار صحنه‌ها و دلیل طراحی و انتخاب آنها در لوکیشن های سریال شهرزاد.

خانه بزرگ‌آقا (علی نصیریان)

خانه «بزرگ آقا» در باغ سلیمانیه، باغی دو هکتاری در منطقه ١۴ شهرداری تهران، خیابان پیروزی است که در تملک بنیاد مستضعفان است. ساختمان قدیمی داخل باغی است که قبل‌ترها باغ وثوق‌الدوله و همچنین باغ اناری خوانده می‌شد و قدمتی ١٠٠ ساله دارد. این باغ مربوط به میرزا حسن‌خان معروف به وثوق‌الدوله، نخست وزیر و نماینده مجلس در زمان ناصرالدین شاه است که در باغی به وسعت ٢۵ هکتار بنا شده بود. که بعدها بخش‌هایی از این باغ ٢۵ هکتاری به سازمان آب، کلانتری، بوستان سهند، اداره راهنمایی و رانندگی و شهرک مجتمع مسکونی واگذار شد، و اخیرا هم محوطه باغ به عنوان چایخانه سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. زمانی که این باغ به عنوان لوکیشن انتخاب شد، متروکه بود و گروه دکور پروژه «شهرزاد» به مدت ٣۵ روز بازسازی آن را با استناد به معماری و تزیینات داخلی عمارت‌ها و کاخ‌های سال‌های١٣٣٢ و باغ‌های ایرانی محوطه‌سازی و حدود ١٨٠٠ متر مربع چمن‌کاری و گل‌کاری انجام شد.

خانه جمشید (محمود پاک‌نیت)

خانه جمشید، خانه‌ای متروکه واقع در خیابان ری است. این خانه با توجه به نیاز فیلمنامه، بازسازی شده و پلکان به آن اضافه شده است. ستون‌های آجری هم به معماری و نقوش برجسته آجری منقش شده. پیرنشین، نمای داخلی و خارجی خانه و چند پنجره هم به این خانه اضافه شده است. در کنار این‌ها حوض، مطبخ، باغچه و … هم مرمت شده است.

خانه هاشم(مهدی سلطانی)

میرزا زین‌العابدین‌خان دنبلی ضرابی ملقب به موتمن‌الاطباء فرزند میرزا محمدخان و نواده میرزا احمدخان صبور پزشک حضور ناصرالدین شاه بود. او اولین فارغ‌التحصیل دارالفنون و از پزشکان نامی ایران در دوران قاجار به‌ شمار می‌رود. موتمن‌الاطباء از بزرگترین جراحان زمان خود و از تخصص و مهارت بالای او در بیرون آوردن سنگ مثانه در کتاب‌ها و مقاله‌های متعددی حرف زده شده. او همچنین آشنایی کامل با شعر و ادبیات داشته و مخصوصا به شاهنامه و شعرهای فردوسی عشق می‌ورزیده. منزل او در سال ١٢۶٢ خورشیدی ساخته شد، با ٨٠٠ متر مربع مساحت که نمونه‌ای ازمعماری خانه‌های قاجار است. این خانه در خیابان پامنار تهران به شماره ٣١٠۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این منزل به عنوان لوکیشن خانه هاشم و زیرزمین منحصر به‌فردش مناسب فرهاد (مصطفی زمانی) بود. راه‌پله‌ها، سقف، نرده‌ها‌، حوض، درها و پنجره‌ها بازسازی و مرمت شده‌اند. کاشی‌کاری مشبک حیاط و اتاق فرهاد و نمای آجری زیرزمین، حیاط و نمای بیرونی عمارت هم مرمت شده است

خانه بزرگ‌آقا (علی نصیریان)

درباره اکسسوار و چیدمان منازل باید گفت که رنگ‌آمیزی لوکیشن و انتخاب و گاهی ساخت اکسسوار بر اساس شخصیت‌پردازی کاراکترها صورت گرفته است. تلفیق اتاق کار و اتاق خواب «بزرگ آقا» هم بر تنهایی او تاکید می‌کند.

اتاق شهرزاد(ترانه علیدوستی)

استفاده از پرده‌های گلدوزی، تابلوهای گل، آیینه مدور و رنگ‌آمیزی آرامش‌بخش، معرفی شخصیت شهرزاد با استفاده از عناصر دکور و صحنه است.

خانه بزرگ‌آقا (علی نصیریان)

استفاده از مجسمه‌های برنزی سنگین، گلدان‌های بزرگ و مبلمان حجیم تاکید بر ایجاد حس سنگینی فضای خانه «بزرگ آقا» و گم شدن او در تجملات و زرق و برق زندگی‌اش دلالت دارد

خانه هاشم(مهدی سلطانی)

رنگ فرش‌های خانه هاشم به رنگ کرم است که فقط در این لوکیشن استفاده شده. عدم استفاده از مبلمان و استفاده از تابلوهای اشعار خوشنویسی و نقاشی‌های شاهنامه در اتاق فرهاد هم با توجه به روحیات او طراحی شده و شخصیت‌ او هماهنگی لازم را دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی