اسرار پشت پرده کاراکتر “مرد عنکبوتی” در شرکت مارول!
ددر قراردادی که بین مارول، مالک شخصیت مرد عنکبوتی، و سونی پیکچرز، سازندهی فیلم مرد عنکبوتی، برای ساخت فیلم این کاراکتر بسته شد ویژگیهایی برای «پیتر پارکر» که همان مرد عنکبوتی میباشد ذکر شده که مرور و تامل در آنها میتواند نکات جالبی در بر داشته باشد.
طبق متن این نوشته یکی از این ویژگیها این است که مرد عنکبوتی باید یک نوجوان سفیدپوست باشد. سفیدپوست بودن این شخصیت برای بسیاری از رسانههای غربی عجیب بوده و با واکنش رسانهای روزنامههای معروفی روبه رو شد. ویژگی دیگری که برای این شخصیت ذکر شده این است که وی نباید از نظر جنسی منحرف باشد. این موضوع هم برای جامعهی غرب که در حال بسترسازی و قانونی کردن همجنس بازی است موضوعی عجیب نمود و باز هم در رسانهها به تاکید مارول روی این موضوع انتقاد وارد شد. البته خالق شخصیت در مصاحبههای خود در مورد این ویژگیهای تاکید شده در مورد مرد عنکبوتی در جواب خبرنگاران گفته که با خلق شخصیتهای قهرمان همجنس باز و رنگین پوست مشکلی ندارد که این موضوع تحلیل این حساسیت مارول روی ویژگیهای مرد عنکبوتی را پیچیدهتر میکند. شاید در ابتدا به نظر برسد که دغدغههای اخلاقی محرک مارول برای دقت در جزییاتی اینچنینی در طراحی یکی از پرطرفدارترین شخصیتهای ابرقهرمانی خود بوده است اما با کمی تامل و تعمق و نیز بررسی دیگر شخصیتهای این کمپانی پینما به این نتیجه میرسیم که اساسا سبک آمریکایی پینما به طرز عمیقی با محرکهای جنسی شدیدا گره خورده و شخصیتهای مختلف، به خصوص کاراکترهای زن به شدت تحریککننده و به اصطلاح اروتیک طراحی میشوند.
پس فاکتورهای مورد نظر مارول که در قرارداد با شرکت سونی به آن تاکید دارد از کجا آمده است؟
به نظر میرسد وقتی موارد دیگر ذکر شده در متن قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم کمی این موضوع روشنتر خواهد شد. در کنار موارد ذکر شده موارد دیگری نیز ذکر شده که از آن جمله عدم اعتیاد مرد عنکبوتی به مواد مخدر است. بهعلاوه مرد عنکبوتی باید نوجوان بوده و از طبقهی متوسط جامعه باشد. برای کسانی که با حوزهی بازاریابی آشنا هستند این فاکتورها چندان ناآشنا نیستند چرا که این دستهبندیها در تعریف گروه هدف بسیار رایج هستند یعنی وقتی یک شرکت تصمیم میگیرد محصولی را وارد بازار کند ابتدا باید تصمیم بگیرد که مخاطبان اصلی آن چه کسانی هستند و این تعیین مخاطب در طراحی محصول و نیز نحوهی ارائهی آن به بازار تاثیر مستقیم دارد. اهمیت این موضوع برای محصولی مانند پینما که محصول رسانهای میباشد بسیار بیشتر است و شرکت
مارول به این اهمیت واقف است. در محصولات رسانهای این اهمیت با بحث همذاتپنداری گره میخورد و نفوذ و موفقیت یک محصول فرهنگی را تحت تاثیر قرار میدهد.
خلاصهی مطلب اینکه شرکت موفقی چون مارول که چند دهه تولید موفق پینما را در کارنامهی خود دارد به خوبی میداند برای موفق بودن محصولاتش باید جامعه را به خوبی بشناسد و برای ویژگیهای آنها برنامه ریزی کند و این حساسیت نیز در راستای بهتر تنیده شدن تارهای مرد عنکبوتی در شخصیت نوجوان غربی و به طور خاص آمریکایی به خوبی مد نظر قرار گرفته است.