اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

گروهی از تحلیلگران سینما می‌گویند درباره گیشه‌ی سینماهای چین نباید از ترکیب «رکوردشکنی تازه چینی» استفاده کرد و باید گفت: «رکوردشکنی دوباره چینی»! دلیلش هم رکوردشکنی‌های پی‌درپی فیلم‌های بومی و خارجی در گیشه‌ی سینماهای این کشور آسیایی است که به صورت یک عادت درآمده است و دیگر کسی از شنیدن آن چندان تعجب نمی‌کند.

رکوردشکنی تازه - ببخشید دوباره! - مربوط به اکشن میهن‌پرستانه و پرتنش گرگ‌های سلحشور۲/ Wolf Warriors است که در دوازده روز اول نمایشش به فروش کلان و دور از انتظار ۵۰۶ میلیون دلار رسیده است؛ با این فروش، رکورددار قبلی که پری دریایی به  کارگردانی استیون چو بود، به‌راحتی پشت سر گذاشته شد و لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین به گرگ‌ها... رسید. در عین حال، تحلیلگران اقتصادی سینما شگفتی خود را نسبت به موضوع دیگری هم ابراز می‌کنند. گرگ‌ها... توانست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این رکوردشکنی دست پیدا کند. پری دریایی در طول دو ماه (سال ۲۰۱۶ و در ایام تعطیلات سال نوی چینی) توانست به فروش باورنکردنی ۵۰۴ میلیون دلار برسد؛ رکوردی که گرگ‌ها... در  دوازده روز آن را شکسته است و تا پایان نمایش عمومی‌اش می‌تواند به فروش بسیار بالاتری دست یابد.

تا امروز هیچ بلاک‌باستر هالیوودی در چین به مرز فروش پانصد میلیون دلار نزدیک هم نشده است و این در حالی است که تماشاگران چینی همیشه استقبال چشم‌گیری از این فیلم‌ها می‌کنند و حتی گاهی وقت‌ها، فروش آن‌ها در چین بیش‌تر از خود آمریکاست! با این وجود می‌بینیم که تولیدهای داخلی موقعیت بهتری دارند. جالب است که کمپانی‌های بزرگ آمریکایی طرف چینی را به حمایت غیرمستقیم از تولیدهای بومی متهم می‌کنند و می‌گویند آن‌ها شرایط اکران بهتری دارند. البته چینی‌ها نیز کم نمی‌آورند و مدعی‌اند محصولات هالیوودی با سروصدای زیادی که به راه می‌اندازند، جو را برای موفقیت فیلم‌های بومی خراب می‌کنند.

در این میان، واقعیت دیگری که در خصوص موفقیت حیرت‌انگیز گرگ‌ها... باید در نظر گرفت این است که فیلم‌های  پرسروصدای چینی معمولاً در سال نوی چینی (اسفندماه) اکران می‌شوند و در همین ایام است که با فروش‌های بالایی همراه می‌شوند. اما گرگ‌ها... در فصل تابستان روی پرده رفته است؛ زمانی که از نظر برخی رسانه‌های گروهی چین، یک انتخاب اشتباه برای اکران عمومی فیلم ارزیابی شده بود. آن‌ها عقیده داشتند که تهیه‌کنندگان فیلم باید آن را هم‌زمان با جشن سال نو نمایش می‌دادند که زمان مناسبی برای موفقیت تولیدهای بومی است. اما سازندگان فیلم که ظاهراً به موفقیت کلان مالی‌اش باور داشتند، تصمیم گرفتند دست به یک سنت‌شکنی آشکار بزنند. البته ریسک‌پذیری موفق آن‌ها خیلی هم بی‌حساب‌وکتاب نبوده است. طبق قوانین، در دو ماه از فصل تابستان سالن‌های سینما در چین اجازه اکران محصولات هالیوودی را ندارند؛ قانونی که آشکارا برای حمایت از صنعت سینمای این کشور در نظر گرفته شده است تا فیلم‌های چینی دور از چشم رقبای قدرتمندشان، تماشاگران را به سالن‌های تاریک سینما بکشانند.

به هر حال با تحقق موفقیت تجاری شگفت‌انگیز این اکشن ماجراجویانه، پیش‌بینی می‌شود که از این پس بقیه‌ی تهیه‌کنندگان چینی هم بیش از گذشته روی اکران فیلم‌های‌شان در این بازه‌ی زمانی دوماه حساب کنند. پیش از این، رسانه‌های گروهی انتقادهای زیادی به تولیدکنندگان فیلم‌ها می‌کردند و می‌گفتند آن‌ها با اصرار بر نمایش عمومی فیلم‌های خود در ایام جشن‌های سال نو، سینماها را با ازدیاد تولیدهای داخلی روبه‌رو می‌کنند؛ کاری که از یک سو تماشاگران را در انتخاب فیلم‌ها دچار مشکل می‌کند و از سوی دیگر باعث می‌شود در بقیه‌ی ماه‌های سال تعداد کمی فیلم خوب و مطرح چینی برای تماشاگران به نمایش گذاشته شود.

آخرین بلاک‌باستر چینی که نمایش موفقیت‌آمیزی در فصل تابستان داشت مربوط به سال ۲۰۱۵ است؛ سالی که شاهد اکران سه فیلم پرسروصدای شکار هیولا، میمون‌شاه: قهرمان برگشته است و مرد پَن‌کیکی به صورت هم‌زمان بود. اما جالب بود که فروش کل هر سه فیلم روی هم به مبلغ ۶۶۰۰ میلیون دلار رسید!

به هر حال ژانگ میائو تهیه‌کننده‌ی گرگ‌ها... افتخار اصلی این موفقیت را از آنِ وو جینگ کارگردان می‌داند و از فروش کلان فیلم به عنوان یک پیروزی برای فیلم‌های «انقلابی کمونیستی» نام می‌برد. به گفته‌ی او: «این فیلم یک پیروزی بزرگ برای رؤیاها و آرمان‌های چینی، برای ساخت یک ملت قوی و یک کشور مقتدر و بزرگ است.»

گرگ‌ها... با هزینه‌ی معمولی سی میلیون دلار تهیه و سرمایه اصلی‌اش از سوی مراکز هنری دولتی و رسمی تأمین شد. وو جینگ در کنار کارگردانی فیلم، نقش اصلی را هم بازی کرده است. او در داستان، یک عضو سابق نیروهای ویژه و ضدجاسوسی چین است که به‌اجبار دوباره وارد عملیات و مبارزه می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که وی در جریان سفری به منطقه‌ای از آفریقای جنگ‌زده، مجبور به نجات جان تعدادی از دوستان و هم‌میهن‌هایش از دست نیروهای ارتجاعی و جنگ‌طلب می‌شود.

فروش هجده روز اول گرگ‌ها... به رقم ۶۶۰ میلیون دلار رسیده است که تجربه‌ای تازه و واقعاً باورنکردنی برای صنعت سینمای چین به حساب می‌آید. در واقع تا امروز بیش از یک میلیون نفر این فیلم را در سالن‌های سینما تماشا کرده‌اند. نکته‌ی جالب صدرنشینی سه‌هفته‌ای این فیلم در جدول گیشه‌ی بین‌المللی سینماهاست. در شرایطی که معمولاً این فیلم‌های آمریکایی هستند که با نمایش عمومی خود در تعداد بسیار زیادی از کشورهای جهان (هر فیلم آمریکایی هم‌زمان حدوداً در شصت کشور روی پرده می‌رود) صدرنشینی جدول گیشه‌ی بین‌المللی را در اختیار می‌گیرند، گرگ‌ها... با نمایش عمومی در چین و تعداد اندکی از دیگر کشورها، توانست به این موفقیت دست پیدا کند.

 

در پایان ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که قسمت اول گرگ‌های سلحشور در زمان نمایش عمومی‌اش در سال ۲۰۱۵، فقط ۷۹ میلیون دلار فروش کرد و بازیگر و کارگردان آن فیلم هم وو  جینگ بود!

نظرات (۱)

سلام واقعا دسخوش داره از این فیلم های جنگی و اکشن . مثل دسته گرگ ها . مثل گرگ مبارز واقعا فیلم باورنکردنیه جذاب و پر از بهترین کارهای که زحمت زیادی داره. موضوع هاش عالیه کاش بیشتر از این سبک فیلم ها بسازن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی