تبلیغات تلویزیونی (TVC)
مردم روزانه چندین ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند. کمتر رسانه ای در حال حاضر وجود دارد که این گونه تاثیرگذار باشد، کم نیستند افرادی که همه چیز را از این پنجره می بینند و با آن بزرگ شده اند، اگرچه این رسانه به علت ضریب نفوذ بالا، پوشش وسیع و حصول نتیجه سریع به عنوان پادشاه تبلیغات معروف شده نباید فراموش کرد که از بابت هزینه های بسیار گران نیز این مقام را حفظ نموده است.
محاسن تبلیغات با استفاده از آگهی تلویزیونی TVC:
اثرگذاری: تبلیغات تلویزیونی بخاطر بهره برداری از ترکیب صدا، تصویر، حرکت، نور و نشان دادن محصول و ویژگی های آن بیشترین اثر را بر مخاطب و مشتری احتمالی خواهد گذاشت.
پوشش وسیع: هر خانواده ایرانی بطور متوسط روزی ۶ ساعت تلویزیون نگاه می کند.
هزینه پایین پیام رسانی به ازای هر نفر CPM: با پوشش وسیع و ملی شبکه تلویزیون هزینه پیام رسانی به ازای هر نفر در مقایسه با سایر رسانه ها و ابزارها کمتر است.
تفاوت در مخاطبان: با توجه به نوع برنامه ها در ساعات و روزهای هفته، صاحبان آگهی می توانند با تغییر در برنامه، کانال تلویزیونی و ساعت و روزهای پخش به مخاطب مورد نظر خود دست یابند.
خلاقیت: با استفاده مناسب از عناصر یک آگهی تلویزیونی مانند صدا، تصویر، حرکت، نور، رنگ و جلوه های ویژه میتوان به ارائه ای جذاب و خلاقانه دست یافت.
پرستیژ: شرکت های مطرح با حمایت و اسپانسری از برنامه های تلویزیونی به شهرت و پرستیژ رسیده اند و اکثریت مردم تلویزیون را به عنوان یک رسانه اثرگذار و قوی می شناند
تسلط اجتماعی: کم نیستند افرادی که با تلویزیون بزرگ شده اند، آنها هر چیزی را از دریچه تلویزیون می بینند؛ اماکن مناسب برای مسافرت، رویدادهای ورزشی، فعالیت های انتخاباتی و ..
معایب تبلیغات با استفاده از آگهی تلویزیونی TVC:
مخاطب هدف گیری نشده: در تبلیغات تلویزیونی مخاطبان مرتبا در حال جابجایی و تغییر فرستنده و تغییر کانال هستند، پس نمی توان برای عده مشخص و محدودی پیام فرستاد. عدم امکان انتخاب و وجود مخاطب هدفگیری نشده یکی از دلایل گرانی هزینه در تلویزیون است.
هزینه تولید بالا: هزینه تولید یک آگهی تلویزیونی با کیفیت با توجه به تعداد سکانس ها، فیلم برداری در خارج از استودیو، فیلم های آرشیوی و.. گزاف و متغیر خواهد بود.
هزینه بالای پخش: هزینه پخش یک آگهی تلویزیونی بر حسب نوع کانال، ساعت پخش، قبل از برنامه های پربیننده متفاوت و گران خواهد بود.
ازدهام و شلوغی در پخش آگهی ها: پخش ۷ الی ۸ آگهی مختلف و پشت سر هم موجب سردرگمی و اشتباه مخاطب شده و امکان اشتباه گرفتن محصولات یا نام ها و تولیدکنندگان با یگدیگر وجود دارد.
کوتاهی زمان آگهی های تلویزیونی: بسیاری از بنگاه های اقتصادی و آژانس های تبلیغاتی ترجیح می دهند زمان آگهی های تلویزیونی را کوتاهتر و تعداد دفعات پخش آن را بیشتر کنند. مطالعات نشان داده اغلب بینندگان تلویزیونی نمی توانند مشخصات کالای تبلیغ شده در تلویزیون در روزهای نزدیک را به یاد آورند. بهترین روش برای رفع این مشکل طولانی کردن زمان آگهی ها می باشد.
اعتراض بینندگان: بینندگان معمولا در هنگام پخش آگهی ها به کار دیگری مشغول می شوند، کانال تلویزیون را عوض می کنند و بعد از زمان قابل پیشبینی به کانال اویه باز می گردند.