دامپینگ و آنتی دامپینگ در بازاریابی جهانی
دامپینگ از کلمه Dump به معنای ارزان فروختن، قیمت شکستن و بازار شکستن گرفته شده و در اصطلاح، «عبارتست از فروش یک کالا در یک بازار خارجی با قیمتی کمتر از هزینههای تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت واقعی برای بزانو در آوردن رقیا بازار است.
فرهنگستان لغت معادل فارسی آن را رقابت مخرب نام نهاده است کی از واژگان اقتصادی که در تجارت بین الملل جایگاه ویژه و قانونی دارد، دامپینگ است که در فارسی به رقابت مکارانه یا تبعیض در قیمتها در بازرگانی با خارج معنا شده
آنتی دامپینگ:
به اقدامات ضدقیمتشکنی آنتی دامپینگ میگویند. تحت توافقنامهی سازمان تجارت جهانی (WFO) انجام عمل دامپینگ ممنوع اعلام گردیده است و به دولتها اجازه می دهد که اگر موضوع قیمت شکنی اثبات شود، بتوانند بر کالاها و خدمات وارداتی که موجب ضرر و زیان جبران ناپذیر برای صنایع داخلی شده است، مقررات اعمال کنند و از صنایع خود دفاع کنند.
بنابراین هدف از آنتی دامپینگ اصلاح اثرات مخدوشکنندهی تجارت و برقراری تجارت عادلانه میباشد. در واقع ضد دامپینگ ابزاری برای اطمینان از تجارت عادلانه است و اقدامی در جهت حمایت از صنعت داخلی نیست اما به صنعت داخلی در برابر آسیبهای ناشی از دامپینگ کمک میکند.