اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

 از هفت ماه پیش به سفارش مرکز پویانمایی صبا، تولید فیلم سینمایی و مجموعه انیمیشن «جوانمردان» به کارگردانی رضا فصاحت و تهیه‌کنندگی الهام ابراهیمی آغاز شده است. این انیمیشن روایت اولین قهرمان‌های کارتونی از نوع وطنی است که این روزها در دست انیمیشن‌سازان ایرانی شکل‌ می‌گیرند.

«جوانمردان» راوی دلاوری‌های یک پهلوان ایرانی به نام جلال‌الدین خواهد بود که با الهام از شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاه خلق شده و قرار است بر اساس آن یک مجموعه صد قسمتی و یک فیلم سینمایی ساخته شود. این فیلم سینمایی در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. فصاحت سال‌هاست که با مرکز صبا همکاری دارد و تا کنون سریال‌هایی چون سمعک، شمس تبریزی، ماجرای کدخدا و... را کارگردانی کرده است. به انگیزه ساخت این انیمیشن با «رضا فصاحت» کارگردان این اثر به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

 کمی درخصوص کلیت کار و چگونگی طراحی و اجرای این ایده بگویید.
ایده اولیه این کار با هدف برندسازی و صنعتی شدن انیمیشن توسط مرکز پویانمایی صبا تعیین و مشخص و کار به الهام ابراهیمی به عنوان تهیه‌کننده این اثر سپرده شد و او هم من را به عنوان کارگردان انتخاب کرد. وقتی که ما به توافق رسیدیم شروع کردیم به جمع‌آوری اطلاعات از منابع قدیمی و جدید مثل کتاب، فیلم و حتی عکاسی و آثاری که در موزه ها وجود داشت.

 چه شد که به فکر تولید قهرمان وطنی افتادید؟
 کودکان ما به قهرمان‌های بومی و ملی نیاز دارند. ساخت کاری با محوریت قهرمان ملی همیشه جزو آرزوهایم بود اما تا این موقع هیچ‌گاه سفارش نشده بود. شاید چون نگاه مثبتی نسبت به این قضیه وجود نداشته است.
تاکنون هم کار جدی در این زمینه نشده بود و می‌بینید که خلاء بچه‌هایمان را مرد عنکبوتی و مرد خفاشی پر کرده است، اما خوشبختانه رویکرد جدید مدیران بخصوص مرکز صبا به استفاده از قهرمانان تاریخی سبب تولید این کار شد.

 این انیمیشن چه ویژگی‌هایی دارد و تا چه حد می‌تواند با نمونه‌های مشابه برابری کند؟
مهمترین ویژگی‌های این انیمیشن استفاده از نمادهای دوره‏های مختلف ایران مثل هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و... و طراحی لباس قهرمان‌ها در هر دوره بود. این کار مسیر تولیدی حرفه‌ای را می‌گذراند و این می‌تواند یکی از بزرگترین امتیازات این اثر باشد.
دیگر اینکه ما در این کار از بهترین و حرفه‌ای‌ترین بازیگران تئاتر برای اجرای هر چه بهتر حرکات شخصیت‌ها استفاده کرده‌ایم.  طراحی و ساخت نرم‌افزار رندر متناسب با نیازهای پروژه برای پایین آوردن زمان و کلی ویژگی دیگر از دیگر ویژگی‌ها بود که مطمئناً باید دیده شود.

 آیا این جوانمردان از روی داستانی، قصه ای یا حتی از روی واقعیت الگو برداری شده؟ ما این آدم‌ها را در دور و اطرافمان دیده‌ایم؟
بخشی از داستان مربوط به  شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاه است که در برابر مغولان دلاوری‌های بسیاری انجام داده است و مابقی داستان تخیلی است و جمع شدن چند قهرمان در کنار جلال‌الدین و تشکیل گروه مقاومت در برابر مغولان که نام آن را «جوانمردان» می‌گذارند.
مشابه این قهرمانان در طول تاریخ از دوران اساطیری تا جنگ عراق و ایران بسیار بوده‌اند، پس نمی‌توانیم بگوییم که نوجوان ایرانی با آن ناآشناست و آن را نمی‌شناسد، بلکه بخوبی برایش ملموس است و می‌تواند بخوبی با آن ارتباط برقرار کند.

 این انیمیشن برای چه گروه سنی در نظر گرفته شده است؟
کار برای گروه سنی نوجوان ساخته شده است ولی داستان این‌قدر کشش و جذابیت دارد که گروه‌های سنی دیگری را هم با خود همراه کند.

  این اثر در چند قسمت طراحی و ارایه می‌شود؟
این سریال در ۱۰۰ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای تعریف شده که ۲۸ قسمت آن آماده و بقیه هم در حال نگارش و تحقیق است. تا الان در نگارش تلفیقی از مستندات واقعی با تخیل نوشته شده که بخش دوم آن پررنگ‌تر است و واقعیت‌ها بیشتر مثل نخ تسبیح می‌مانند که انسجام قصه را حفظ می‌کنند، ما پیام‌ها را در قالب داستانک‌های مختلف به مخاطب عرضه می‌کنیم.

 چه کرده‌اید که بتوانید در جذب مخاطبان موفق باشید؟
داشتن هویت ملی قهرمانان و نوع طراحی شخصیت‌ها به شکلی است که در نگاه اول بیننده تصور می‌کند که با یک بازی رایانه‌ای روبه‏روست و همین خودش باعث جذبش می‌شود. ما بازی‌ها و حتی لوازم التحریر و اسباب بازی‌هایی را هم براساس این قهرمان‌ها تهیه کرده و تدارک دیده‌ایم که هم‌زمان با پخش سریال توزیع و ارایه خواهد شد.

 ما که کلی داستان و قهرمان وطنی داریم چرا نمی‌توانیم آنها را مطرح کنیم و نهایتاً قهرمان‌های ما تنها به یکی دو مورد آن‌هم در یک سریال چند قسمتی یا فیلم 90دقیقه‌ای خلاصه می‌شوند؟
بدلیل عدم حمایت و سرمایه‌گذاری دولت و نهادهای مرتبط. به کشورهای دیگر و بازی‌هایی که در دست بچه‌های ما می‌چرخد نگاه کنید؛ آنها قهرمان‌های جعلی می‌سازند و حتی برایش سرمایه‌گذاری و تبلیغ می‌کنند.

 این انیمیشن چند قهرمان دارد؟
انیمیشن «جوانمردان» چهار شخصیت اصلی دارد؛ جلال‌الدین که قهرمان اصلی و یک پهلوان دلاور و مؤمن میهن‌پرست است. برزین که جوانمردی درشت هیکل و بسیار قوی است، اما توانایی‌هایش بیشتر به زور بازویش محدود می‌شود و در عوض مراد پهلوانی سیاستمدار است که علاوه بر زور بازو از دانش و تدبیر هم بی‌بهره نیست و به همین دلیل مشاور جلال‌الدین است.  یک خواهر و برادر هم دیگر قهرمانان این مجموعه هستند؛ سارا متخصص طب است و آشنا به داروهای گیاهی و سینا مخترع. او تجهیزات فنی را برای گروه طراحی می‌کند.

 قرار است با این اثر چه پیامی را به مخاطب منتقل کنید؟
بیشتر مدنظرمان الگوسازی و برندسازی همراه با سرگرمی برای نوجوان ایرانی بوده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی