اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

ایرانی‌ها از نگاه هالیوود

چهارشنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۰۲:۳۹ ب.ظ

هالیوود در بسیاری از فیلم‌ها مثل آرگو، بدون دخترم هرگز، سنگسار ثریا، پرسپولیس، سی‌صد، خانه‌ای از شن و مه، پزشک و میراث‌دار افسانه عمرخیام ردپایی از ایرانیان را نشان می‌دهد که همه به‌نوعی جنگ‌طلب و خشن هستند حتی آنها در فیلم جدیدشان به نام سامری هم باز سعی کردند از مشخصه‌های مردم ایران بگویند.

شاید خیلی‌ها فیلم سینمایی آرگو را جزء خوش‌ساخت‌ترین فیلم‌ها بدانند اما قطعا به این موضوع اشاره دارند که آرگو فیلمی تبلیغاتی برای ایجاد سیاه‌نمایی‌ها است آنها با ساختن فیلم سعی داشتند ترس از ایرانی‌ها را در دل مردم امریکایی‌ها ایجاد کنند. آنها سعی می‌کنند با بازیگران حرفه‌ای و مشهور مخاطب را جذب کنند و ایرانیان را تهدیدی برای جهان معرفی کنند و ایران هراسی را در مخاطب ایجاد کرد و قدرتی که خودشان دارند را با غلو و اغراق به خورد مردم دهند اما آنها حقیقت را نمی‌گویند بلکه هوشمندانه از لایه دفاعی‌شان با دروغ حفاظت می‌کنند.

بدون دخترم هرگز، تصویری منفی از زندگی ایرانی‌ها

فیلم بدون دخترم هرگز از روی کتابی با همین عنوان نوشته بتی محمودی ساخته شده است، آنها در فیلم تصویری دهه شصت ایران نبود بهداشت، فرهنگ سنتی و عقب‌مانده، بی‌توجهی به حقوق زنان و کودکان و مردسالاری و اجبار در ایران را به تصویر کشیدند که هر فردی فیلم را می‌بیند حتی نمی‌تواند تصور کند در چنین وضعیتی زندگی کند که تصویری بسیار غیرواقعی و ضد ایرانی است. آنها با نشانه‌ها، صحنه‌سازی و ارتباطات کلامی هم سعی در خشن نشان دادن ایرانی‌ها داشتند مثلا شخصیت زن با گردنبند صلیب آرام حرف زدن و شخصیت مرد با در دست داشتن قرآن و پرخاشگری نشان از این تفاوت‌ها است که تصویری منفی و خشن را با نشانه‌ها به مخاطب القا کنند. آنها در لحظه لحظه فیلم حتی در خیابان‌های ایران هم حس بدبینی را به تماشاچی می‌دهد.
 

سیصد، تخریب تمدن و فرهنگ تاریخی

آنها با تحریف تمدن و تاریخ کشورمان سعی در تخریب آن داشتند، در این فیلم ارتش امپراطوری ایران به فرماندهی خشایارشاه را چنان ارتشی از شیاطین نشان دادند حتی چهره برخی شخصیت‌های ایرانی را به گونه‌ای به تصور کشیدند که چهره انسانی ندارند و شباهتی با شخصیت‌های خونخواررا دارند و این نشان دهنده ابعاد ضدایرانی بودن فیلم است.

اسکندر، باز هم تحریفی تاریخی

هالیوود با توطئه باز هم به تاریخ ایران حمله می‌کند و به تحریف آن در فیلم اسکندر می‌پردازد، آنها با ضعیف نشان دادن و نامنظم بودن ارتش داریوش سوم آن را به تمسخر گرفتند و با گریمی متفاوت که هیچ ارتباطی با ایران باستان ندارد سعی در وارونه جلوه دادن تمام حقایق شدند، حتی در فیلم سعی کردند به مخاطب این تصور را بدهند که اسکندر یک فرد خیالی است.
 

جوخه خودکشی یا جوخه انتحاری

هالیوود باز تمام قهرمان‌های خودش را گرد هم جمع می‌‌کند تا راه نجاتی برای مردمش باشد او باز دفاعیات دروغین‌اش را با استفاده از ابزارهای ابرقهرمانانه در لایه‌های متفاوت در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد آنها می‌خواهند بگویند که با در دست داشتن قدرت ماورایی خطری که در کمین‌شان هست را خنثی می‌کنند و با میان کشاندن موضوع هسته‌ای ایران خودشان را مرکز ثقل قرار می‌دهند و قهرمان جهان می‌شوند آنها با این تصورات دروغین فیلم می‌سازند.

چرا مقابله نمی‌کنیم؟

غربی‌ها به وسیله رسانه خودشان «هالیوود» سعی داشتند چهره‌ای مخرب و مخدوش و غلط از ایرانی‌ها را به جهانیان القا کنند اما مسئولان و متولیان فرهنگی طی همه این سال‌ها آن طور که باید نسبت به کیفیت و کمیت آثار فرهنگی نپرداختند تا در برابر این جنگ رسانه‌ای نابرابر از تصویرسازی غیر واقعی دنیا از ایرانی‌ها دفاع کنند. تصویری که می‌تواند اثرات طولانی مدتی بر روی ذهنیت مردم جهان درباره ما بگذارد. مردمی که می‌شود گفت فرهنگ غنی، اصالت و مهربانی‌شان زبانزد  همه دوران‌ها بوده است.
منبع: تبیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی