اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

طی سال‌های اخیر کیفیت و میزان محبوبیت سریال‌های تلویزیونی افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. در این مطلب نگاهی به بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام از نظر ۲۰۶ منتقد و کارشناس تلویزیون از سراسر جهان انداخته‌ایم.

در سال‌های گذشته بخش فرهنگ بی‌بی‌سی با نظرسنجی از منتقدان و فعالان سینما فهرست‌هایی از بهترین فیلم‌های جهان در سبک‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف منتشر کرده است. چنین لیست‌هایی می‌توانند برای سینمادوستان تازه‌کار بسیار مفید و جذاب باشند؛ زیرا تعداد زیادی فیلم تراز اول پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد و این افراد برای پیدا کردن فیلم‌سازان و سبک‌های مورد علاقه‌شان مسیر کوتاه‌تری در پیش خواهند داشت. اما اوضاع برای سریال‌بین‌ها چطور است؟

دنیاگیری کروناویروس با وجود تمام مشکلات و بدی‌هایش باعث شد بسیاری از فیلم‌بین‌های حرفه‌ای به دنبال قرنطینه‌های خانگی و تعطیلی سینماها به تماشای سریال‌ها بنشینند. همچنین طی یک دهه‌ی گذشته قواعد حوزه‌ی سینما و تلویزیون تغییر کرده و با ظهور و قدرت گرفتن سرویس‌های آنلاینی همچون نتفلیکس و اچ‌بی‌او مکس هرساله شاهد پخش مجموعه‌های جذاب و خوبی هستیم. به همین دلایل بی‌بی‌سی در جدیدترین نظرسنجی خود به سراغ بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام رفته است.

در این نظرسنجی از ۲۰۶ منتقد از سراسر جهان خواسته شده تا بهترین مجموعه‌های تلویزیونی بیست‌ویک سال اخیر را مشخص کنند. در این نظرسنجی سریال «وایر» یا «شنود» رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده و رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب به «مد من»، «برکینگ بد»، «فلیبگ» و «بازی تاج و تخت رسیده است.

۱. شنود (The Wire)

بهترین سریال‌های قرن 21ام شنود

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸
  • بازیگران: دومینیک وست، جان دومن، ادریس البا، فرانکی فایسون، لاری گیلیارد، وود هریس، دیردری لاوجوی و وندل پیرس
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

شنود بی‌تردید یکی از قدرنادیده‌ترین سریال‌های تمام دوران‌هاست. اغلب سریال‌های حاضر در این فهرست در زمان پخش‌شان جوایز بسیار زیادی را از آن خود کرده‌اند و با استقبال گسترده‌ای از جانب عموم سریال‌بین‌ها مواجه شده‌اند، اما این اتفاق برای شنود رخ نداد؛ حداقل به اندازه‌ای که این سریال خوش‌ساحت استحقاق‌اش را داشت رخ نداد.

این مجموعه داستان و اتمسفری گانگستری دارد و اتفاقات آن در اوایل قرن بیست‌ویکم رقم می‌خورد و درگیری پلیس شهر بالتیمور با دلالان مواد مخدر و گروه‌های خلافکار را به‌تصویر می‌کشد. داستان با آزاد شدن یک متهم سابقه‌دار به نام دی آنجلو آغاز می‌شود. پس از آزاد شدن این متهم، کاراگاهی به نام جیمز مکنولتی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا دوباره دی آنجلو را پشت میله‌ها بیندازد.

۲. مَد مِن (Mad Men)

بهترین سریال‌های قرن 21ام - مردان مد

  • محصول: ای‌ام‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵
  • بازیگران: جان هام، الیزابت ماس، وینسنت کارتیسر، جنیوری جونز، کریستینا هندریکس، جرید هاریس و آرون استیتن
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

مد من در زمان پخش‌اش یکی از مجموعه‌های محبوب اِمی بود. عوامل این سریال ۱۶ جایزه امی و ۴ جایزه گلدن گلوب را به خانه بردند و ماتیو واینر به عنوان کارگردان و سازنده‌ی اصلی آن توانایی‌های خود در خلق موقعیت‌های احساسی شوکه کننده و شخصیت‌هایی چند وجهی را به همه نشان داد. داستان مد من مربوط به یک بنگاه تبلیغاتی به اسم استرلینگ کوپر در خیابان مدیسون در شهر نیویورک طی دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی است. به همین خاطر اسم مجموعه «مردان مَد» (مخفف مدیسون) انتخاب شده است.

دان دریپر رئیس بخش طراحی شرکت تبلیغاتی استرلینگ کوپر، همسری زیبا، شغلی دوست‌داشتنی و همکاران خوبی دارد، اما با جلو رفتن داستان زندگی این فرد دچار تغییراتی می‌شود و در این بین همیشه سایه‌ی گذشته مخدوش و مرموز او نمود پیدا می‌کند.

۳. برِیکینگ بَد یا اَفسار گُسیخته (Breaking Bad)

بهترین سریال‌های قرن 21ام بریکینگ بد

  • محصول: ای‌ام‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳
  • بازیگران: برایان کرانستون، آنا گان، آرون پال، دین نوریس، بتسی براندت، آرجی میته، باب ادنکیرک، جیانکارلو اسپوزیتو و جاناتان بانکز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

تقریبا هیچ فهرستی از بهترین مجموعه‌های تلویزیونی تمام دوران‌ها را پیدا نمی‌کنید که در آن ردی از بریکینگ بد نباشد. این مجموعه توانست شانزده جایزه امی ساعات پربیننده را به دست بیاورد. از جمله این جوایز می‌توان به دو جایزه امی بهترین سریال درام، یک جایزه امی بهترین نویسندگی، یک جایزه امی بهترین کارگردانی و چهار جایزه امی بهترین بازیگر نقش اول مرد اشاره کرد.

بریکینگ بد داستان زندگی والتر وایت، معلم شیمی زحمتکش و بی‌حاشیه‌ای را به تصویر می‌کشد که در ابتدای داستان درمی‌یابد مبتلا به سرطان ریه است. او پیش از فرارسیدن مرگش، برای تأمین مالی خانواده‌اش به همراه دانش‌آموز رفوزه پیشین خود، جسی پینکمن شروع به تولید و پخش مت‌آمفتامین (شیشه) می‌کند اما رفته رفته به این کار آلوده شده و تبدیل به سرکردهٔ یکی از بزرگترین گروه‌های مافیای مواد مخدر در جنوب ایالات متحده می‌شود.

۴- فلیبگ (Fleabag)

فلیبگ بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: بی‌بی‌سی سه
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹
  • بازیگران: فیبی والر-بریج، هیو اسکینر، شان کلیفورد، برت گلمن، بیل پترسون و الیویا کلمن
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

«فلیبگ» معنای واقعی خداحافظی در اوج را به شبکه‌های تلویزیونی یاد داد! این مجموعه‌ی دو فصلی با استقبال بسیار خوب سریال‌دوستان و منتقدان مواجه شد، اما شبکه‌ی بی‌بی‌سی به همراه فیبی والر-بریج بازیگر نقش اول سریال نصمیم گرفتند به خاطر حفظ کیفیت اثر، پس از فصل دوم به ماجراجویی‌های فلیبگ خاتمه دهند.

این سریال داستان دختر جوان سردرگمی به اسم فلیبگ را به تصویر می‌کشد که روابطش سروشکل درستی ندارند و همین امر او را دچار دردسرهایی می‌کند. قهرمان داستان شخصیتی خودخواه، تا حدودی مغرور و حریص، اما بسیار مهربان دارد و تجمیع این ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری از او زنی قابل لمس و دوست‌داشتنی ساخته‌اند که با وجود تمام ناهنجاری‌هایش بازهم دل تماشگر را به دست می‌آورد.

۵- بازی تاج‌و‌تخت (Game of Thrones)

بهترین سریال‌های قرن 21ام بازی تاج و تخت

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹
  • بازیگران: کیت هرینگتون، لینا هیدی، امیلیا کلارک، سوفی ترنر و میسی ویلیامز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰

بازی تاج‌وتخت یکی از ارکان افزایش محبوبیت سریال‌های تلویزیون در سال‌های اخیر بوده است. مجموعه‌ای عظیم و پرطرفدار که با اتفاقات شوکه‌کننده داستانی و شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش توانست طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کند. بسیاری تصور می‌کردند بازی تاج و تخت پس از پایان کمی ناامید کننده‌اش، جایگاه و ارزش خود طی سالیان گذشته را از دست خواهد داد، اما چند ماه قبل این مجموعه‌ی تلویزیونی توانسته در جوایز دیجیتال اسپای عنوان بهترین سریال قرن ۲۱ام را کسب کند و حالا قرار گیری بازی تاج‌وتخت در جایگاه پنجم این فهرست نیز نشان می‌دهد این سریال کماکان محبوب و پرطرفدار است.

داستان بازی تاج و تخت در قاره‌های خیالی وستروس و اسوس رقم می‌خورد و چندین خط داستانی را دنبال می‌کند. اولین خط داستانی به جنگ بین خانواده‌های اشرافی برای به دست آوردن تخت آهنین و حکمرانی بر هفت اقلیم پادشاهی متمرکز است. دومین خط داستانی، نزدیک بودن زمستانی طولانی و یورش موجوداتی افسانه‌ای از شمال را شرح می‌دهد و سومین خط داستانی مجموعه، تلاش دنریس تارگریان، دختر شاه مخلوع و آخرین بازمانده‌ی خاندان تارگریان برای بازپس‌گیری تاج‌وتخت را به تصویر می‌کشد.

۶. ممکن است تو را نابود کنم (I May Destroy You)

بهترین سریال‌های قرن 21ام - ممکن است تو را نابود کنم

  • محصول: اچ‌بی‌او – بی‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • بازیگران: میکایلا کوئل، پاپا اسیدو و وروچه اوپیا
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰

«ممکن است تو را نابود کنم» سریالی‌ست که با تمرکز بر نمایش اختلاف‌های طبقاتی، فکری و اجتماعی پیش می‌رود. این سریال زندگی معاصر را زیر سوال می‌برد و مرد درست و غلط در روابط عاطفی، جنسی و اجتماعی را به چالش می‌کشد. لوسی مانگن، منتقد گاردین ممکن است تو را نابود کنم را اینچنین توصیف می‌کند: «این سریال دستاوردی فوق‌العاده و نفس‌گیر است که همه‌ی اجزای آن در جای درست خود قرار دارند، ایده‌های خلاقانه و موقعیت‌های خنده‌دار به‌جایی در می‌خواهم تو را نابود کنم به چشم می‌خورد که موقعیت‌ها و شخصیت‌های جذابی همراه شده‌اند.»

۷. بازماندگان (The Leftovers)

بازماندگان بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷
  • بازیگران: جاستین ثرو، ایمی برنمن، کری کون، کریستوفر اکلستون، لیو تایلر و اَن دَود
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

بسیاری از سریال‌دوستان «بازماندگان» با فرزند کوچک سریال «گمشدگان» (Lost) می‌دانند. اتفاقات بازماندگان در یک دنیای پساآخرالزمانی رقم می‌خورد. افراد باایمان به بهشت منتقل شده، اما برخی از انسان‌ها در زمین رها و سرگردان شده‌اند و تمرکز سریال روی این افراد است. در پایگاه راتن‌تومیتوز در توصیف بازماندگان این‌چنین نوشته شده است: «لحن سرد و جدی این مجموعه، آن را کمی غم‌انگیز و سرد می‌کند، ولی بازماندگان درامی با ساختاری هنرمندانه و تفکربرانگیز است که اهداف مهمی دارد و در اکثر اوقات نیز هم به هدف مورد نظرش می‌رسد».

۸. آمریکایی‌ها (The Americans)

بهترین سریال‌های قرن 21ام - آمریکایی ها

  • محصول: اف ایکس
  • سال پخش: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸
  • بازیگران: کری راسل، متیو ریس، ماکسیمیلیانو هرناندز، هالی تیلور، کیدریچ سلیشانو و آ امریک
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

«آمریکایی‌ها» قصد دارد یک داستان عاشقانه، ماجرای ازدواج فیلیپ و الیزابت را در بستر روایتی جاسوسی پیش ببرد. آمریکایی‌ها که توسط جو وایزبرگ افسر سابق سیا ساخته شده است.

اتفاقات سریال در دهه ۱۹۸۰ و در زمان جنگ سرد رقم می‌خورد و زندگی الیزابت و فیلیپ جنینگز را نشان می‌دهد که دو مأمور مخفی کا.گ.ب از شوروی هستند که به عنوان یک زوج آمریکایی در ویرجینیای شمالی در حومه‌ی شهر واشینگتن همراه با فرزندان‌شان زندگی می‌کنند. در همسایگی این خانواده‌ی به‌ظاهر آرام، فردی به نام استن بیمن از مأموران اف‌بی‌آی اسکان دارد و کنار هم قرار گرفتن این افراد موتور محرک فیلم‌نامه است.

۹. اداره (The Office)

بهترین سریال‌های قرن 21ام اداره

  • محصول: اف ایکس
  • سال پخش: ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳
  • بازیگران: ریکی جرویز، مارتین فریمن، مکنزی کروک، لوسی دیویس و استیرلینگ گالاچر
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

نسخه‌ی بریتانیایی مجموعه «اداره» در زمان پخش‌اش چندان با استقبال خوبی مواجه نشد، اما رفته رفته علاقه‌مندان به مجموعه‌های کمدی به جذابیت‌های این سریال پی بردند و حالا اداره در جایگاه نهم بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام قرار گرفته است. این مجموعه‌ی کمدی موقعیت (سیتکام) که ساختاری مستندگونه دارد، زندگی روزانه کارمندان شرکت کاغذ تخیلی ورنهم هاگ، شعبه اسلاو، انگلستان را نشان می‌دهد.

۱۰. وراثت (Succession)

وراثت - بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۸ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: حایم عباس، نیکولاس براون، برایان کاکس، کیرن کالکین و پیتر فریدمن
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۴ از ۱۰۰

شبکه‌ی اچ‌بی‌او در طول سالیان اخیر، آثار موفق و جریان‌سازی را تولید کرده است؛ سریال‌هایی که با تنوع ژانری گسترده‌شان، طیف وسیعی از سلایق مختلف را پوشش می‌دهند. مجموعه‌ی «وراثت» که ساخت آن را جسی آرمسترانگ بر عهده دارد، از سال ۲۰۱۸ پخش خود را آغاز کرد و با گذشت ۳ فصل از این سریال کمدی-درام،  این مجموعه کماکان ادامه‌دار خواهد بود؛ زیرا در اکتبر سال ۲۰۲۱، «وراثت» برای فصل چهارم تمدید شد.

خلاصه داستان: «وراثت» ماجرای خانواده‌ی «روی» را دنبال می‌کند؛ ‌مالکین کمپانی رسانه‌ای Waystar RoyCo. روزهای اوج لوگان روی به‌عنوان پدرسالار این خانواده، روبه‌پایان است و او از لحاظ سلامت جسمی، در شرایط نامعلوم و حتی خطرناکی به‌سر می‌برد. حالا چهار فرزند لوگان، هرکدام قصد دارند تا خودشان را به‌عنوان جانشین پدر معرفی کنند و ریاست این شرکت عظیم رسانه‌ای را عهده‌دار شوند.

سریال «وراثت» با استقبال گسترده‌ی منتقدان مواجه شد و توانست جوایز متعددی را در مراسم اِمی، گلدن گلوب و… کسب کند. اگر می‌خواهید یک کمدی-درام درون‌خانواده‌ای و هیجان‌انگیز را تماشا کنید، مجموعه‌ی «وراثت» یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

۱۱. بوجک هورسمن (BoJack Horseman)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: نتفلیکس
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰
  • بازیگران: ویل آرنت، ایمی سداریس، الیسون بری و آرون پال
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

طی دهه‌ی اخیر، همیشه جای خالی یک سریال انیمیشنی ابزورد با رگه‌های اگزیستانسیالیستی در قلب سریال‌دوستان حس می‌شد. در سال ۲۰۱۴، رافائل باب وکسبرگ و شبکه‌ی نتفلیکس با مجموعه‌ی «بوجک هورسمن» این کار را انجام دادند؛ سریالی که علی‌رغم تمام جنبه‌های فانتزی و خنده‌دارش، مفاهیم انسانی و عمیقی را به مخاطبین خود ارائه داد.

انسانی اسب‌نما به‌نام بوجک هورسمن که سال‌ها پیش به حرفه‌ی بازیگری مشغول بوده و در سیتکام محبوبی با عنوان Horsing’ Around به‌عنوان ستاره و شخصیت اصلی حضور داشته است، این روزها اوضاع متفاوتی دارد. بوجک در دو دهه پس از به‌اتمام رسیدن سیتکام، هیچ ارتباطی با دنیای هنر نداشته و تمام این سال‌ها را با خوش‌گذرانی و به بطالت سپری کرده است. حالا او می‌خواهد با نگارش و منتشر کردن زندگی‌نامه‌اش به‌کمک نویسنده‌ای به‌نام دایان، دوران اوج گذشته‌اش را احیا کند. اما اعتیاد بوجک به الکل، مشکلات روحی-روانی و اوضاع پیچیده‌ی زندگی‌اش، به‌عنوان موانع جدی زندگی امروز او شناخته می‌شوند.

سریال کمدی سیاه بوجک هورسمن طی ۶ فصل، نظر مثبت منتقدان و مخاطبین را به‌خود جلب کرد و موفق به دریافت جوایز فراوانی شد. این مجموعه‌ی انیمیشنی سرانجام در سال ۲۰۲۰ به‌کار خود پایان داد. اگر تاکنون موفق به تماشای بوجک هورسمن نشده‌اید، خودتان را برای جهانی عمیق و سرخوشانه آماده کنید که در آن همه‌چیز پیدا می‌شود.

۱۲. شش فوت زیر زمین (Six Feet Under)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵
  • بازیگران: پیتر کراوزه، مایکل سی هال، ریچل گریفیتس، فرانسس کونروی، لورن آمبروز و فردی رودریگز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰

شبکه‌ی HBO در اوایل هزاره‌ی سوم، تولید یک درام متفاوت را آغاز کرد. «شش فوت زیر زمین» که توسط آلن بال ساخته شد، در طول ۵ فصل و ۶۳ قسمت به‌نمایش درآمد. سریالی که با استفاده از ایده‌ای بکر و عجیب مانند «مرگ»، سطوح چندلایه‌ای از یک درام خانوادگی را به‌تصویر کشید؛ درامی که در طول فصول مختلف خود، از عناصر سورئال و کمدی سیاه نیز استفاده می‌کند.

خلاصه داستان‌: خانواده‌ی فیشر که به‌ شغل «مدیریت مراسم کفن و دفن» اشتغال دارند، با موضوعات و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. هر قسمت با یک مرگ آغاز می‌شود که علت آن از حمله‌ی قلبی و قتل تا تصادف و… متغیر است. رابطه‌ی درونی و ذهنی اعضای خانواده‌ی فیشر با یکدیگر و همچنین فرد متوفی، داستان‌های متفاوتی را به‌وجود می‌آورد.

سریال «شش فوت زیر زمین» از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به‌نمایش درآمد و علاوه‌بر دریافت نامزدی‌های فراوان، جوایز بسیاری را درو کرد و در گلدن گلوب، اِمی، گرمی و… خوش درخشید. مجله‌ی امپایر با اعطای رتبه‌ی ۲۷ به این سریال، این مجموعه را در فهرست «۵۰ نمایش تلویزیونی برتر تمام دوران‌ها» قرار داد.

۱۳. توئین پیکس: بازگشت (Twin Peaks: The Return)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: شوتایم
  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • بازیگران: کایل مک‌لاکلن، شریل لی، کریستا بل و مایکل هورس
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰ | توضیح: این امتیاز مربوط به هر سه فصل سریال است

اگر جزو علاقه‌مندان به مجموعه‌های تلویزیونی باشید، احتمالاً تابه‌حال بارها نام سریال «توئین پیکس» را شنیده‌اید. مجموعه‌ای که خالقان آن، دیوید لینچ و مارک فراست بودند و در سال ۱۹۹۰ برای نخستین‌بار از شبکه‌ی ABC به‌نمایش درآمد. اما سریال دیدنی و جریان‌ساز دیوید لینچ، تنها به دهه‌ی ۹۰ میلادی خلاصه نشد و پس از گذشت چیزی نزدیک به سه‌ دهه، بازگشت غافلگیرکننده‌ای را رقم زد. در سال ۲۰۱۷، فصل سوم این مجموعه که با عنوان «توئین پیکس: بازگشت» شناخته می‌شود، از طریق شبکه‌ی شوتایم نمایش داده شد؛ با حضور مجدد دیوید لینچ و مارک فراست در رأس کار.

داستان سریال ۲۵ سال پس از وقایع مجموعه‌ی اصلی توئین پیکس رخ می‌دهد. این فصل (فصل سوم) داستان‌های متعددی را دنبال می‌کند که اکثر آن‌ها به مامور ویژه‌ی اف‌بی‌آی، دیل کوپر پس از ماجراهای هولناک «لژ سیاه» اختصاص دارند؛ جایی که کوپر در سال ۱۹۸۹ و در نزدیکی شهر توئین پیکس، به‌دام آفتاده بود. داستان این فصل به جریانات زندگی او پس از گذشت ۲۵ سال از آن مخمصه می‌پردازد.

سریال «توئین پیکس: بازگشت» در ۱۸ اپیزود به‌نمایش درآمد و توجه تماشاگران و رسانه‌ها را به‌خود جلب کرد. اکثر منتقدان معتقد بودند که فصل سوم شاید به‌اندازه‌ی دو فصل نخست، تکان‌دهنده و تاثیرگذار نباشد اما کماکان یک اثر سورئال و هولناک است که می‌تواند مخاطبین امروزی را نیز به‌سمت خود بکشاند.

۱۴. آتلانتا (Atlanta)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اف‌ایکس
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: برایان تایری هنری، دونالد گلاور، زازی بیتز و کیت استنفیلد
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

یک سریال کمدی-درام آمریکایی که اولین قسمت آن در سال ۲۰۱۶ از شبکه‌ی اف‌ایکس پخش شد. دونالد گلاور -که در دنیای موسیقی با نام Childish Gambino شناخته می‌شود- ساخت این مجموعه را بر عهده دارد و همچنین شخصیت اصلی سریال به‌حساب می‌آید. تاکنون ۲ فصل از مجموعه‌ی «آتلانتا» روی آنتن رفته و ادامه‌ی آن برای فصل سوم و چهارم تمدید شده است.

ارن مارکس که زندگی روزمره‌اش را در آتلانتا سپری می‌کند، اوضاع روحی و روانی نه‌چندان جالبی دارد. پس از اینکه متوجه می‌شود پسرعمویش که یک رپر است و در آستانه‌ی ستاره‌شدن قرار دارد، تصمیم می‌گیرد تا به‌عنوان مدیربرنامه به او نزدیک شود و علاوه‌بر حضور در صحنه‌ی رپ آتلانتا، زندگی خود و دخترش را بهبود ببخشد.

این مجموعه‌ی ۲۱ قسمتی در طول دو فصل، موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد. از میان مهم‌ترین این نامزدی‌ها و جوایز، می‌توان به دریافت دو جایزه‌ی گلدن گلوب، اِمی و عنان مختلف دیگر اشاره کرد. اگر به درام‌ها و کمدی سیاه‌های آمریکایی و آثار موزیکال (با محوریت موسیقی رپ) علاقه‌مند هستید، مجموعه‌ی آتلانتا شما را راضی خواهد کرد.

۱۵. چرنوبیل (Chernobyl)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او و اسکای آتلانتیک
  • سال پخش: ۲۰۱۹ (مینی‌سریال)
  • بازیگران: جرد هریس، استلان اسکاشگورد، امیلی واتسون و پال ریتر
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

مینی‌سریال‌ها همیشه از جذابیت ویژه‌ای در نزد عموم مردم برخوردارند؛ زیرا چنین آثاری با توجه به زمان کوتاه‌شان، حتی در طول چند ساعت قابل تماشا هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را به‌اتمام رساند. «چرنوبیل» به‌عنوان محصول مشترک دو شبکه‌ی اچ‌بی‌او اسکای آتلانتیک که توسط کریگ مازین نوشته و ساخته شده است، در سال ۲۰۱۹ و یک فصل پنج قسمتی به‌نمایش درآمد.

ماجرای این مینی‌سریال در آوریل سال ۱۹۸۶ جریان دارد؛ جایی که در آن فاجعه‌ی هولناک نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به‌وقوع پیوست. چرنوبیل به تلاش‌ها و فداکاری‌های افرادی می‌پردازد که موفق شدند تا اروپا را از حادثه‌ای مرگبار و هولناک نجات دهند.

مینی‌سریال چرنوبیل علی‌رغم اپیزودهای اندک و مدت زمان کوتاه‌اش، ده‌ها جایزه‌ی مختلف را از آن خود کرد. این درام تاریخی در نزد عموم مخاطبان و منتقدان نیز با استقبال چشم‌گیری مواجه شد و تاثیری ماندگار را از خود بر جای گذاشت.

۱۶. تاج (The Crown)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: نتفلیکس
  • سال پخش: ۲۰۱۶ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: کلر فوی، مت اسمیت، ونسا کربی، آیلین اتکینز، جرمی نورتهام، ویکتوریا همیلتون و الکس جنینگز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

درام‌های تاریخی همیشه هوادارن به‌خصوصی داشته‌اند؛ خصوصا اگر این آثار روایت‌گر عصر ویکتوریایی در بریتانیا باشند. مجموعه‌ی «تاج» که خالق و سازنده‌ی آن پیتر مورگان می‌باشد، اولین‌بار در چهارم نوامبر سال ۲۰۱۶ از شبکه‌ی نتفلیکس به‌نمایش درآمد، یکی از همین سریال‌ها است. تاکنون ۴ فصل از این مجموعه پخش شده و به‌علت استقبال گسترده‌ی مخاطبین، فصل پنجم نیز در نوامبر سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.

خلاصه داستان: در سریال «تاج»، ماجرای پرفراز و نشیب زندگی الیزابت دوم -ملکه‌ی سلطنتی بریتانیا- پیش از به‌قدرت رسیدن و تاج‌گذاری و پس از این اتفاقات و دوران سلطنت وی به‌تصویر کشیده می‌شود. یک داستان جذاب که به حقیقتی تاریخی می‌پردازد و داستان زندگی ملکه الیزابت دوم را روایت می‌کند.

سریال «تاج» جزو مجموعه‌های موفق شبکه‌ی نتفلیکس به‌شمار می‌رود و تا به امروز با کسب نامزدی‌ها و جوایز گوناگون در گلدن گلوب، اِمی و مراسم‌های مهم دیگر، جایگاه خود را به‌عنوان یک درام تاریخی تحسین‌شده و دیدنی تثبیت کرده است. سریال «تاج» برای علاقه‌مندان به عصر ویکتوریایی و آثار مرتبط با بریتانیا، بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود.

۱۷. سریال ۳۰ ‌راک (۳۰ Rock‌)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ان‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
  • بازیگران: جین کراکوسکی، تینا فی، الک بالدوین و جک مک‌بریر
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰

در سال‌های اولیه‌ی قرن ۲۱، مجددا سیتک‌کام‌های کمدی به تلویزیون بازگشتند و آثار مختلفی در این ژانر به‌نمایش درآمدند. سریال «۳۰ راک» یکی از همین مجموعه‌ها بود که در سال ۲۰۰۶ راهی آنتن شبکه‌ی NBC شد و نهایتا با فصل هفتم در سال ۲۰۱۳ به‌کار خود پایان داد.

خلاصه داستان: لیز لمون سرپرست نویسندگان و شورانر یک سریال کمدی در شبکه‌ی ان‌بی‌سی می‌باشد که داخل استودیویی واقع در راکفلر سنتر تولید می‌شود. مشکلات او با جک (مدیر شبکه) و سایر افراد، رفته رفته اتفاقات خنده‌دار و غیرقابل پیش‌بینی‌ای را رقم می‌زند؛ اتفاقاتی که در دل کمدی موقعیت رخ می‌دهند.

به‌طور کلی، سریال «۳۰ راک» از طنز سورئال و کمدی موقعیت برای به‌هجو کشیدن ساختار پیچیده‌ی شبکه‌ی NBC و شرکت مادر آن زمان‌اش (جنرال الکتریک) استفاده می‌کند و در کنار خنده‌دار بودن، وجوه کمدی و انتقادی بسیاری دارد. مانند دیگر سریال‌های حاضر در این فهرست، این مجموعه نیز نامزدی‌ها و جوایز بسیاری را در کارنامه‌اش دارد و جزو مجموعه‌های موفق ان‌بی‌سی محسوب می‌شود.

۱۸. ددوود (Deadwood)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶
  • بازیگران: تیموتی اولیفانت، ایان مک‌شین، مولی پارکر، جیم بیور، دبلیو ارل براون، دیتون کالی و کیم دیکنز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

یک مجموعه‌ی درام و وسترن آمریکایی که توسط دیوید میلچ ساخته شده است و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ در طول ۳ فصل و ۳۶ قسمت از شبکه‌ی اچ‌بی‌او به‌نمایش درآمد. سریال «ددوود» مخاطب را به غرب وحشی می‌برد و با ارائه‌ی یک داستان جذاب وشخصیت‌های به‌یادماندنی، همچنان لذت‌بخش و دیدنی است.

خلاصه داستان: در سال ۱۸۷۶ در شهری کوچک به‌نام ددوود، اکثر مردم به‌فکر یافتن و استخراج طلا هستند تا زندگی‌شان را دگرگون سازند. در همین راستا، ست بولاک شغل خود را به‌عنوان یک مارشال در مونتانا ترک می‌کند و به‌همراه دوست و شریک خود، به‌سراغ تاسیس یک کمپ طلا در ددوود می‌رود؛ اما در این مسیر خطیر، چالش‌های فراوانی بر سر راه او قرار می‌گیرد.

سریال «ددوود» در جشنواره‌های مختلف موفق ظاهر شد و توانست جوایزی را ازآن خود کند. با توجه به گرایش کم‌تر نویسندگان و تولیدکنندگان به ژانر وسترن در طول سال‌های اخیر، این مجموعه‌ی ۳۶ قسمتی می‌تواند دوست‌داران این ژانر را حسابی سرگرم کند.

۱۹. گمشدگان (Lost)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰
  • بازیگران: متیو فاکس، مایکل امرسون، جاش هالووی، نوین اندروز، تری اوکوئین، هنری یان کوسیک، فرانکویس چاو و سم اندرسون
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

امکان ندارد اهل سریال باشید و تا حالا نام مجموعه‌ی «گمشدگان» به‌گوش‌تان نخورده باشد. جفری لیبر، جی. جی. آبرامز و دیمون لیندلوف به‌عنوان خالقان این سریال مطرح و بسیار موفق شناخته می‌شوند. نخستین قسمت «گمشدگان» در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۴ از شبکه‌ی ای‌بی‌سی به‌نمایش درآمد و در نهایت پس از ۶ فصل، در تاریخ ۲۳ می ۲۰۱۰ به‌پایان رسید.

خلاصه داستان: پس از یک سانحه‌ی هوایی و سقوط هواپیمای سیدنی به لس‌آنجلس، تعدادی از بازماندگان در یک جزیره‌ی عجیب و مرموز واقع در اقیانوس آرام گرفتار می‌شوند. سریال «گمشدگان» علاوه‌بر به‌تصویر کشیدن تلاش بازماندگان برای رهایی از این جزیره، داستان‌های متفاوت زندگی هرکدام را نیز روایت می‌کند.

این مجموعه به‌عنوان یکی از پربیننده‌ترین و موفق‌ترین سریال‌های تمام دوران‌ها شناخته می‌شود. مجله‌ی تایم، این سریال را در جایگاه بهترین مجموعه‌ی تلویزیونی تاریخ قرار داد و به‌شدت آن را تحسین کرد. «گمشدگان» چندصد نامزدی و بیش از صد جایزه را در کارنامه دارد و با گذشت ۱۷ سال از نمایش اولیه‌اش، کماکان جذاب و تکان‌دهنده است.

۲۰. The Thick of It

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲
  • بازیگران: پیتر کاپالدی، جونا اسکانالان و کریس آدیسون
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

آرماندو یانوچی یکی از بهترین فیلم‌نامه‌نویسان جهان برای شوخی با دولت‌ها و مسئولان اداری است. او که این روزها با سریال «معاون رئیس جمهور» (Veep) شناخته می‌شود، در دهه‌ی ابتدایی قرن ۲۱ام استعداد و توانایی خود در خلق چنین آثار کمدی را با مجموعه‌ی The Thick of It نشان داد. The Thick of It یک مجموعه تلویزیونی کمدی بریتانیایی است که عملکردهای درونی دولت انگلیس را هجو می کند؛ تمرکز قصه نیز روی وزیر امور اجتماعی بریتانیا است که به خاطر تیم خیانتکارش بارها توسط نیروهای پلیس دستگیر می‌شود.

۲۱. زیاد ذوق‌زده نشو (Curb Your Enthusiasm)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۰۰ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: لری دیوید، شریل هاینز، جف گارلین و سوزی اسمن
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

اکثر سریال‌دوستان، لری دیوید را به‌خاطر نویسندگی سیتکام «ساینفلد» می‌شناسند. دیوید با نگارش داستان، ساخت مجموعه و بازی در سریال «زیاد ذوق‌زده نشو» به‌نوعی خودش را در یک موقعیت هجوآمیز و مستندگونه قرار داد. این سیتکام محصول شبکه‌ی HBO می‌باشد و از سال ۲۰۰۰ تا امروز ادامه دارد؛ تاکنون ۱۱ فصل از این مجموعه پخش شده است.

خلاصه داستان: در این سریال، دیوید لری نقش نسخه‌ای خیالی از خودش را بازی می‌کند؛ چیزی شبیه به زندگی حقیقی‌اش. او یک دفتر کار دارد اما در قاب دوربین «زیاد ذوق‌زده نشو» به‌ندرت در حال کار کردن دیده می‌شود. او اغلب اوقات در حال تعاملات روزمره با دوستان و آشنایان و حتی غریبه‌ها به‌سر می‌برد؛ اتفاقاتی که باعث شکل‌گیری داستان‌های گوناگون و بامزه‌ای می‌شوند.

اگر جزو عاشقان سیتکام‌های قدیمی آمریکایی هستید و سریال موفق و جذاب «ساینفلد» را تماشا کرده‌اید، ملاقات با لری دیوید را در مجموعه‌ی تلویزیونی «زیاد ذوق‌زده نشو» به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

۲۲. آینه‌ی سیاه (Black Mirror)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: کانال ۴ و نتفلیکس
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: برایس دالاس هاوارد، دنیل کالویا، کریستین میلیوتی و میکلا کوئل
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

آنتولوژی‌ها جهان منحصربه‌فرد خودشان را دارند. مجموعه‌هایی که در هر قسمت، داستان متفاوتی را روایت می‌کنند و با گروه جدید بازیگران، فضای بدیع و متنوعی را برای بیننده رقم می‌زنند. سریال «آینه‌ی سیاه» یک آنتولوژی علمی-تخیلی است که توسط چارلی بروکر ساخته شده و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ از شبکه‌ی کانال ۴ انگلستان پخش می‌شد. اما در سال ۲۰۱۵، نتفلیکس با خرید حق امتیاز این مجموعه، ادامه‌ی آینه‌ی سیاه را تولید کرد. سرانجام در سال ۲۰۱۹ پس از ۵ فصل، این مجموعه به‌کار خود پایان داد.

ماجرای هر قسمت سریال با اپیزود پیشین متفاوت است اما تمام قسمت‌ها حول محور یک موضوع کلی رقم می‌خورند و آن هم چیزی به‌جز روابط پیچیده‌ی انسان‌ها با تکنولوژی و گیر افتادن نسل بشر در یک پادآرمان‌شهر تکنولوژی‌زده نیست.

آینه‌ی سیاه نظر منتقدان و تماشاگران را به‌خود جلب کرد و همچنین چندین جایزه‌ی امی و جوایز دیگری را به‌دست آورد. تاثیرپذیری چارلی بروکر از مجموعه‌ی «منطقه‌ی گرگ و میش» غیرقابل انکار است و در اکثر اپیزودهای «آینه‌ی سیاه»، می‌توان ردپایی از این سریال جریان‌ساز را مشاهده کرد؛ بنابراین اگر از آنتولوژ‌های علمی‌-تخیلی و داستان‌های مدرن تکان‌دهنده لذت می‌برید، لحظه‌ای در تماشای Black Mirror درنگ نکنید.

۲۳. بهتره با ساول تماس بگیری (Better Call Saul)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌ام‌سی
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ (سال آینده با پخش فصل پنجم تمام خواهد شد)
  • بازیگران: باب ادنکیرک، ریا سیهورن، آنتونی دالتون، جاناتان بنکس، مایکل ماندو و جانکارلو اسپوزیتو
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۸ از ۱۰۰

«بهتره با ساول تماس بگیری» به همه نشان داد یک اسپین‌آف (مجموعه فرعی) هم می‌تواند در حد و اندازه‌ی سریال اصلی ظاهر شود. شخصیت اصلی «بهتره با ساول تماس بگیری»، ساول گودمن، وکیل تبه‌کار دنیای بریکینگ بد است و در این سریال سیر تبدیل شدن او جوانی پرشور و نشاط به ویکیلی قانون‌گریز را تماشا می‌کنیم. در کنار این پیرنگ اصلی، طی یک خط داستانی موازی نیز داستان زندگی مایک ارمنترات، محافظ گاس فرینگ تا پیش از آغاز اتفاقات بریکینگ بد نیز شرح داده می‌شود.

چند روز قبل شبکه‌ی ای‌ام‌سی اعلام کرد فصل ششم و پایانی بهتره با ساول تماس بگیری طی دو بخش و در سال ۲۰۲۲ پخش خواهد شد. بسیاری از طرفداران بریکینگ بد امیدوارند در پایان این سریال به برخی از پرسش‌های آن‌ها درباره‌ی سرنوشت والتر وایت و خانواده‌اش پاسخ داده شود.

۲۴. معاون رئیس‌جمهور (Veep)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌ام‌سی
  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹
  • بازیگران: جولیا لوئی-درایفوس، آنا کلامسکی، تونی هیل، رید اسکات، تیموتی سیونز و مت والش
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

آرماندو یانوچی را می‌توان استاد ساخت هجویه‌های سیاسیِ تلویزیونی خواند. او توانایی‌های خود در این زمینه را با سیتکام بریتانیایی The Thick of It نشان داد و با اقتباس از آن طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ را در اچ‌بی‌او روی آنتن برد که با بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی سریال‌دوستان و منتقدان مواجه شد.

معاون رئیس‌جمهور داستان غیرواقعی سلینا مایر معاون رئیس‌جمهور و پس از آن رئیس‌جمهور ایالات متحده را به تصویر می‌کشد. این مجموعه شرح حال مایر و تیم اوست که تلاش می‌کنند بدون اینکه در بازی‌های سیاسی روزانه واشینگتن، دی.سی. زمینگیر شوند، تغییرات بنیادینی در جایگاه و میراث رئیس جمهورهای آمریکا ایجاد کنند.

۲۵. شرلوک (Sherlock)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: بی‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷
  • بازیگران: جولیا لوئی-درایفوس، آنا کلامسکی، تونی هیل، رید اسکات، تیموتی سیونز و مت والش
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰

مجموعه‌ی «شرلوک» اقتباسی به‌روز شده‌ای از داستان‌های کارآگاهی شرلوک هولمز اثر آرتور کانن دویل است که به واسطه‌ی نقش‌آفرینی تحسین برانگیز بندیکت کامبربچ و مارتین فریمن در نقش کاراگاه هولمز و دسیار وفادار او جان واتسون، با استقبال بسیار زیادی از سوی منتقدان و سریال‌بین‌ها مواجه شد. شرلوک برای تمام فصل‌هایش نامزد جوایز متعددی شد و به‌عنوان نمونه در شصت‌و‌ششمین دوره‌ی جوایز امی ساعات پربیننده سه جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد سریال درام برای بندیکت کامبربچ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سریال درام برای مارتین فریمن و بهترین فیلم‌نامه سریال درام برای استیون موفات را از آن خود کرد.

داستان سریال در لندن امروزی رقم می‌خورد و ماجراهای شرلوک هولمز را نشان می‌دهد که به همراه دوست صمیمی و شریک زندگی‌اش دکتر جان واتسون در حل پرونده‌های جنایی به اداره‌ی پلیس مشاوره می‌دهد. در طی سریال شاهد حضور افرادی همچون بازرس لستراد (با بازی روپرت گراوس) و مالی هوپر (با بازی لوئیز بریلی) نیز هستیم.

۲۶. نگهبانان (Watchmen)

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • بازیگران: رجینا کینگ، دان جانسون، تیم بلیک نلسون و یحیی عبدالمتین دوم
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

«نگهبابان» یکی از بهترین سریال‌های ابرقهرمانی تمام دوران‌ها به‌شمار می‌رود که بر اساس کتاب مصور نگهبانان محصول دی‌سی کامیکس ساخته شده است. این سریال با تحسین گسترده‌ای از سوی منتقدان مواجه شد.

قهرمانان داستان گروهی را به تصویر می‌کشد که به عنوان قهرمانان نقاب‌دار شناخته می‌شوند، اما یک سناتور قانونی را به تصویب می‌رساند که به دنبال آن گروه قهرمانان نقاب‌دار منحل می‌شود و عده‌ای به پلیس ملحق و عده‌ای هم بازنشسته می‌شوند. اما در این میان یک نفر از گروه به‌طور پنهانی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

۲۷. خط وظیفه (Line of Duty)

True Detective

  • محصول: بی‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱
  • بازیگران: ویکی مک‌کلور، آدریان دونبار، کیلی هاوس و مارتین کامپستون
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

خط وظیفه یکی از پربیننده‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های پلیسی و جنایی دو دهه‌ی اخیر بوده و فصل نخست آن به‌طور متوسط ۴.۱ میلیون بیننده داشته است. بن‌مایه‌ی اتفاقات خط وظیفه بر اساس کشمکش‌های اداره‌ی پلیس استوار است و پس از مرگ یک مرد در یک تیراندازی اشتباه توسط یک مامور پلیس در عملیاتی ضدتروریستی، کاراگاه استیو آرنوت به بخش مبارزه با پلیسان فاسد منتقل می‌شود و این سرآغاز اتفاقات هیجان‌انگیز داستان است.

۲۸. چراغ‌های شب جمعه (Friday Night Lights)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ان‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱
  • بازیگران: کایل چندلر، کانی بریتون، گایوس چارلز و زک گیلفورد
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

مجموعه‌های درام-ورزشی همواره از محبوبیت بالایی در نزد عموم مردم برخوردار بوده‌اند. اما سریال «چراغ‌های شب جمعه» به واسطه‌ی شخصیت‌پردازی خوب، کارگردانی اصولی و فیلم‌نامه‌ی احساسی و جذاب خود رضایت اغلب منتقدان را هم به دست آورد. وقایع این مجموعه حول محور یک تیم فوتبال در تگزاس می‌چرخد، جایی که یکی از بازیکنان فلج می‌شود و تیم تلاش می‌کند در مسابقه‌ای مهم برنده شود تا در رتبه‌های بالایی جدول باقی بماند.

۲۹. پارک‌ها و تفریحات (Parks and Recreation)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ان‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵
  • بازیگران: امی پولر، رشیدا جونز، پل اشنایدر، عزیز انصاری، نیک آفرمن و آبری پلازا
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

سریال «پارک‌ها و تفریحات» درباره‌ی مقامات دولتی عجیب و غریب شهری در ایالت ایندیانای آمریکاست که با اجرایی کردن چند پروژه سعی دارند شهرشان را تبدیل به شهر بهتری تبدیل کنند، اما تمام اتفاقات مطابق خواست آن‌ها پیش نمی‌رود.

۳۰. دختران (Girls)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷
  • بازیگران: لنا دانهام، الیسون ویلیامز، جمیما کرک، زوسیا مامیت، آدام درایور و الکس کارپوفسکی
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰

این سریال که با الهام از اتفاقات واقعی زندگی لینا دانم ساخته شده است، داستان نویسنده‌ای رویاپرداز به نام هانا را روایت می‌کند که والدین‌اش به ملاقات‌اش آمده و به او اطلاع می‌دهند که دیگر از پشتیبانی مالی آن‌ها برخوردار نیست و باید به فکر پیدا کردن یک شغل مناسب باشد. حالا هانا که در بروکلین تنها مانده است، باید زندگی‌اش را بسازد و دوستان‌اش در این مسیر به او کمک خواهند کرد.

سریال «دختران» در ۶ فصل از شبکه‌ی اچ‌بی‌او پخش شد و اگرچه مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حتی نامزدی گلدن گلوب به‌دست آورد اما اعتراضاتی هم به آن شد. تعدادی از منتقدان نسبت به سفیدپوست بودن شخصیت‌های اصلی و ادعاهای فمینیستی سریال معترض بودند اما این ساخته‌ی لینا دانم بینندگان زیادی داشت و در مجموع موفق ظاهر شد.

۳۱. کاراگاهان واقعی (True Detective)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹
  • بازیگران: متیو مک‌کانهی، وودی هارلسون، میشل موناهن، مایکل پاتس و توری کیتلز (فصل اول)
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۸ از ۱۰۰

تاکنون سه فصل از این سریال آنتولوژی منتشر شده است که در این میان، فصل اول همچنان جایگاه ویژه‌ای دارد. داستان فصل اول در یک بازه‌ی زمانی ۱۷ ساله رخ می‌دهد و تلاش دو مامور پلیس (با بازی متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون) برای یافتن یک قاتل زنجیره‌ای را به تصویر می‌کشد. این فصل جوایز متعددی را به خانه برد و بیش از ۱۱ میلیون نفر، آن را مستقیما از شبکه‌ی اچ‌بی‌او تماشا کردند.

فصل دوم که کمتر مورد توجه قرار گرفت، داستان سه مامور پلیس و یک خلافکار سابق را روایت می‌کند که در جستجوی کشف راز قتل یک سیاست‌مدار فاسد هستند. فصل سوم هم با بازی ماهرشالا علی، پرونده‌ی قتل دو کودک گمشده را در سه برهه‌ی مختلف بررسی می‌کند. این فصل بازخوردهای مثبت‌تری دریافت کرد اما کم‌ترین میزان بیننده را در میان سه فصل داشت.

۳۲. پرورش شکست‌خورده (Arrested Development)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: نتفلیکس
  • سال پخش: ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹
  • بازیگران: جیسون بیتمن، پورشه د روسی، ویل آرنت، مایکل سرا، آلیا شوکت و تونی هیل
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰

از «پرورش شکست‌خورده» در اغلب فهرست‌ها به‌عنوان یکی از بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام در ژآنر کمدی یاد شده است. این سریال که جیسون بیتمن، مایکل سرا، ویل آرنت، تونی هیل، جسیکا والتر و پورشیا د راسی را در نقش‌های اصلی دارد، فضایی مستندگونه دارد و از یک سبک طنز متفاوت بهره می‌برد.

داستان پیرامون خانواده‌ی ثروتمند و خودپسند بلوث است که پس از دستگیری پدر، شرایط زندگی‌شان تغییر کرده و وارد سرازیری می‌شود. مایکل، تنها پسر خوب خانواده است که در میان این هرج‌و‌مرج‌ها تصمیم می‌گیرد تا به باقی کمک کند.

پرورش شکست‌خورده بااینکه طرفداران سرسخت زیادی داشت اما پس از سه فصل از سوی شبکه‌ی فاکس لغو شد. مدتی بعد، سرویس نتفلیکس آن‌ را خریداری کرد و ادامه‌اش را ساخت.

۳۳. همسر خوب (The Good Wife)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: سی‌بی‌اس
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶
  • بازیگران: جولیانا مارگولیس، مت زاچری، آرچی پنجابی، کریستین بارانسکی، کریستینا ریچی و مری بث پیل
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

«همسر خوب» خطوط داستانی مختلفی دارذ، اما اصل ماجراها پیرامون آلیشیا فلوریک اتفاق می‌افتد که همسرش دادستان سابق شهر بوده و به جرم فساد سیاسی دستگیر می‌شود و مال و اموال‌اش ضبط می‌شود. در این شرایط، آلیشیا تصمیم می‌گیرد به شغل گذشته‌اش یعنی وکالت بازگردد تا با کسب درآمد، بتواند فرزندان‌اش را بزرگ کند.

از همسر خوب معمولا به عنوان آخرین سریال درام باکیفیتِ شبکه‌ی سی‌بی‌اِس نام برده می‌شود. این سریال جوایز زیادی کسب کرد و هر ۷ فصل آن، بالای ۱۰ میلیون بیننده داشت.

۳۴. پل (The Bridge)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: DR1 و SVT1
  • سال پخش: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳
  • بازیگران: سوفیا هلین، کیم بودنیا، روبن سالماندر و دانیچا چورچیچ
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: – از ۱۰۰

سریال «پُل»، یک درام نوآر اسکاندیناویایی است که به محبوبیت جهانی رسید و تاکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، روی آنتن رفته است.

داستان فصل اول در رابطه با جسدی است که بین مرز دانمارک و سوئد کشف می‌شود و ماموران پلیس دو کشور برای حل این پرونده، با یکدیگر همکاری می‌کنند. پُل در جوایز پوره‌ی طلایی، جایزه‌ی بهترین سریال اروپایی را کسب کرد و کیم بودنیا  جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را به خانه برد.

۳۵. فارگو (Fargo)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اف‌ایکس
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: بیلی باب تورنتون، الیسن تولمن، کالین هنکس، مارتین فریمن و کیث کارادین
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

این سریال آنتولوژی کمدی سیاه، با الهام از فیلمی به همین نام، اثر برادران کوئن ساخته شده است و هر فصل آن، به یک داستان متفاوت در یک دوره‌ی زمانی متفاوت می‌پردازد.

فصل اول سریال، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جایزه‌ی بهترین سریال کوتاه سال را از جوایز اِمی و گلدن گلوب به‌دست آورد. فصل‌های دوم و سوما هم نسبتا موفق بودند و نامزدی‌های زیادی کسب کردند. فصل چهارم اما کمتر مورد توجه قرار گرفت. فصل پنجم فارگو هنوز به صورت رسمی تایید نشده اما سازنده‌ی سریال، نوآ هاولی اعلام کرده است که احتمالا آن را می‌سازد تا پرونده‌ی مجموعه را ببندد.

۳۶. دانتون ابی (Downton Abbey)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: آی‌تی‌وی و بی‌بی‌اس
  • سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
  • بازیگران: هیو بونه‌ویل، جسیکا براون فیندلی، لورا کارمایکل، جیم کارتر و راکل کسیدی
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

این سریال درام تاریخی، در ۶ فصل از شبکه‌ی آی‌تی‌وی پخش شد و نام خود را به عنوان تحسین‌شده‌ترین سریال تلویزیونی انگلیسی در سال ۲۰۱۱، در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد. «دانتون ابی»، نه تنها به پربیننده‌ترین سریال شبکه‌ی آی‌ی‌وی تبدیل شد، بلکه با دو فصل ابتدایی، ۲۷ نامزدی در جوایز اِمی به‌دست آورد که آن هم یک رکورد تاریخی بود.

اتفاقات سریال، پیرامون خانواده‌ی «کرالی» رخ می‌دهد که زندگی‌شان تحت تاثیر اتفاقات واقعی تاریخی قرار می‌گیرد، از غرق شدن تایتانیک تا آغاز جنگ جهانی اول و شیوع آنفلوانزای اسپانیایی. دانتون ابی یک نسخه‌ی سینمایی هم دارد که اتفاقات قسمت پایانی سریال را ادامه می‌دهد.

۳۷. دسته‌ی برادران (Band of Brothers)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: اچ‌بی‌او
  • سال پخش: ۲۰۰۱ (مینی‌سریال)
  • بازیگران: اریک جندرسن، تام هنکس، جان اورلوف، اریک مکس فرای و گراهام یوست
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۷ از ۱۰۰

این سریال درام جنگی که توسط استیون اسپیلبرگ و تام هنکس ساخته شده است، در سال ۲۰۰۱ از شبکه‌ی اچ‌بی‌او روی آنتن رفت و جایزه‌ی بهترین سریال کوتاه را از جوایز اِمی و گلدن گلوب به خانه برد.

«جوخه‌ی برادران» که یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ به حساب می‌آید، داستان گروهی از سربازان آمریکایی را روایت می‌کند که در حال گذراندن مراحل آموزشی و تمرینی هستند تا آماده‌ی ورود به جنگ شوند.

سریال اگرچه به سربازان و اتفاقات واقعی می‌پردازد اما سازندگان، برای افزایش هیجان و سینمایی‌تر کردن اثر، به آن عناصر دراماتیک زیادی اضافه کرده‌اند که این مسئله اگرچه جوخه‌ی برادران را جذاب‌تر کرده است اما باعث شده تا شاهد یک برداشت مبتنی بر واقعیت از جنگ جهانی دوم نباشیم.

۳۸. سرگذشت ندیمه (The Handmaid’s Tale)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: هولو
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: الیزابت ماس، جوزف فاینز، ایوان استراهافسکی، الکسیز بلدل، آن داود و مکس مینگلا
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰

اقتباسی از رمانی به همین نام، نوشته‌ی مارگارت اتوود، سرگذشت ندیمه ماجراهای یک منطقه‌ی ساختگی به نام گیلیاد را روایت می‌کند که حکومت آن رفتار مناسبی با زنان ندارد و آن‌ها از حداقل حقوق شهروندی بی‌بهره مانده‌اند. در دنیای سریال، اکثر زنان توانایی باروری ندارند و آن‌هایی که دارند هم به بردگی گرفته می‌شوند.

تاکنون چهار فصل از سرگذشت ندیمه پخش شده و فصل پنجم آن هم در راه است. فصل اول این سریال ۱۳ نامزدی در جوایز اِمی بدست آورد و ۸ جایزه‌ی مهم را به خانه برد، فصل‌های بعدی نیز به همین منوال موفق بودند اما فصل چهارم چندان مورد تحسین قرار نگرفت. هنوز مشخص نیست که آیا فصل ششمی هم در راه است یا خیر.

۳۹. اداره (The Office)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ان‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳
  • بازیگران: استیو کرل، رین ویلسون، جان کرازینسکی، جینا فیشر، بی جی نواک و ملورا هاردین
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۱ از ۱۰۰

این سیت‌کام که به سبک آثار مستند ساخته است، به زندگی تعدادی کارمند می‌پردازد که در شرکت تولید کاغذ، مشغول به کار هستند. اداره به سبکی ساخته شده تا شبیه به یک مستند واقعی باشد و تاکنون مجموعه‌های زیادی با الهام از آن ساخته شده‌اند.

اداره اگرچه نقاط قوت فراوانی دارد اما خروج تعدادی از بازیگران اصلی آن در فصل‌های انتهایی، ضربه‌ی جبران ناپذیری به کیفیت‌اش زد. با این حال، سریال با فصل‌های اول، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و جوایز متعددی به‌دست آورد. اداره در سال ۲۰۱۶، از سوی مجله‌ی رولینگ استونز نیز در فهرست ۱۰۰ سریال برتر تاریخ قرار گرفت و همچنان طرفداران سرسختی دارد.

۴۰. وثیقه (Borgen)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

 

  • محصول: DR1
  • سال پخش: ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲
  • بازیگران: سیسه بابد کنوسن، بریگیته هیورت سورنسن، پیلو اسبک، سورن مالینگ، یولیه آونیته وانگ و لارس بریگمن
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰

«وثیقه»، یک درام سیاسی است که اگرچه در مقایسه با دیگر عناوین این فهرست، کمتر دیده شده است اما معمولا یکی از بهترین سریال‌های دانمارکی یک دهه‌ی اخیر در نظر گرفته می‌شود.

داستان در مورد یک سیاستمدار میانه‌رو است که به اولین نخست وزیر زن کشور دانمارک تبدیل می‌شود. وثیقه با پخش فصل سوم در سال ۲۰۱۳ به کار خود پایان داد و سرویس نتفلیکس، آن را در سال ۲۰۲۰ احیا کرد و قصد دارد فصل چهارم را با همان تیم سازنده و بازیگران اصلی بسازد. فصل جدید سریال در سال ۲۰۲۲ پخش می‌شود و می‌توان انتظار داشت که این مجموعه را یک بار دیگر در کانون توجه قرار دهد.

۴۱. شتز کریک (Schitt’s Creek)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: سی‌بی‌سی تله‌ویژن
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
  • بازیگران: یوجین لوی، کاترین اوهارا، دن لوی، انی مورفی و امیلی همپشر
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۳ از ۱۰۰

«شتز کریک» یکی از تحسین شده‌ترین مجموعه‌های طی دهه‌ی اخیر است و بازیگران اصلی آن تقریباً تمام جوایز مهم و معتبر بازیگری را کسب کرده‌اند. این سریال سیت‌کام (کمدی موقعیت) داستان خانواده‌ی ثروتمند رز را روایت می‌کند که به‌دنبال اختلاص مدیر اقتصادی‌شان، ثروت خود را از دست می‌دهند و باید زندگی‌شان را در در تنها دارایی‌شان، یعنی شهر کوچک شتز کریک سپری کنند. آن‌ها سال‌ها قبل این شهر را تنها به‌خاطر اسم خنده‌دارش خریداری کرده‌اند! در نهایت خانواده‌ی رز به شتز کریک می‌روند و رفتار عیانی آن‌ها در مقابل جو سنتی شهر موقعیت‌های خنده‌دار و کنایی بسیاری را رقم می‌زند.

۴۲. شهر فرنگ یا پیپ شو (Peep Show)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: کانال ۴
  • سال پخش: ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵
  • بازیگران: دیوید میچل و رابرت وب
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

«شهر فرهنگ» چندان در سراسر دنیا شناخته شده نیست، اما بریتانیایی‌ها ارتباط خوبی با این مجموعه‌ی کمدی برقرار کردند و دلیل راه یافتن آن به فهرست بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام از نظر یک رسانه‌ی انگلیسی نیز همین موضوع است. داستان شهر فرنگ حول محور مارک و ژز، دو هم اتاقی بیست‌و‌چند ساله رقم می‌خورد که هیچ وجه اشتراکی ندارند به جز این واقعیت که زندگی آن‌ها حالت عادی و طبیعی ندارد! در حالی که این زوج تلاش می‌کنند تا با زندگی روزمره‌شان کنار بیایند، اتفاقات ناگهانی رخ می‌دهد و همه چیز تغییر می‌کند.

۴۳. سرقت پول (Money Heist)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: نتفلیکس
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱
  • بازیگران: آلوارو مورته، اورسولا کوربیرو، خائیمه لورنته و ایتسیار ایتونیو
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

سریال درام-جنایی «سرقت پول» یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های نتفلیکس در سراسر جهان است. محبوبیت سرقت پول تا آنجا بالاست که نتفلیکس قصد دارد نسخه‌های مختلفی از آن به زبان‌های متفاوت، از جمله کره‌ای تولید کند. سرقت پول در ابتدا یک مینی سریال ۱۵ قسمتی بود که از طریق شبکه اسپانیایی آنتنا ۳ پخش شد، اما پس از بازخوردهای مثبت فراتر از انتظاری که نسبت به این مجموعه تلویزیونی صورت گرفت، نتفلیکس حق پخش آن را خرید و در سال ۲۰۱۷ پخش جهانی سرقت پول را آغاز کرد.

داستان سرقت پول اینطور آغاز می‌شود که یک گروه از سارقان بسیار عجیب و غریب به کارخانه مُنِدا و تیمبر حمله می‌کنند تا کامل‌ترین سرقت را در تاریخ اسپانیا انجام دهند و ۲۴۰۰ میلیون یورو را به جیب بزنند، اما همه‌چیز مطابق نقشه پیش نمی‌رود.

۴۴. اجتماع (Community)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ان‌بی‌سی و یاهو اسکرین
  • سال پخش: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵
  • بازیگران: جوئل مک‌هال، جیلیان جیکوبز، دنی پودی، یوت نیکول براون، الیسون بری و دونالد گلاور
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰

«اجتماع» یکی دیگر از سریال‌های سیت‌کام حاضر در این فهرست است. این مجموعه‌ی کمدی توسط دن هارمون ساخته شده و داستان زندگی معلمی را به تصویر می‌کشد که به تازگی به خاطر مشکلات اخلاقی از آموزش و پرورش اخراج شده است و او مجبور می‌شود تا در مراکز خصوصی و کلاس‌هایی با دانش آموز کم و عجیب به ادامه کار خود ادامه دهد تا اینکه به دنبال چند اتفاق همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

۴۵. کشمکش خوب (The Good Fight)

The Good Fight

  • محصول: سی‌بی‌اس آل اکسس
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: کوش جومبو، کریستین برنسکی، دلروی لیندو و جاستین بارتا
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

این سریال اسپین‌آف و دنباله‌ای برای مجموعه‌ی تلویزیونی «همسر خوب» به شمار می‌رود. «کشمکش خوب» به موضوعاتی مانند مسائل سیاسی-اجتماعی روز نظیر راست‌گرایی آلترناتیو، جنبش من هم، قلدری رایانه‌ای، خبررسانی جعلی، حواشی و عواقب ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و مواردی از این دست می‌پردازد.

۴۶. میهن یا هوملند (Homeland)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: سی‌بی‌اس آل اکسس
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: کوش جومبو، کریستین برنسکی، دلروی لیندو و جاستین بارتا
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰

«میهن» یک سریال سیاسی-هیجانی ساخته‌ی الکس گانسا و هاوارد گوردون است که از طریق شبکه‌ی شوتایم پخش می‌شد. این مجموعه تلویزیونی همواره به خاطر کنایه‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی‌اش مورد توجه بوده است.

داستان میهن از آنجایی آغاز می‌شود که نیروهای ویژه‌ی آمریکا طی یک عملیات در عراق، مردی را پیدا می‌کنند که ۸ سال پیش مرگش اعلام شده بود. مردی که محاسن‌اش بلند شده و از تمدن برای چندین سال دور بوده است؛ او کسی جز اسکات برودی نیست. برودی در این ۸ سال اسیر نیروهای القاعده بوده و به صورت تصادفی توسط نیروهای ویژه پیدا می‌شود. موجِ شادی در میان مردم آمریکا شکل می‌گیرد؛ سربازِ وطن به آغوش میهن بازگشته است. حتی رئیس جمهور هم این بازگشت را به او خوش آمد می‌گوید. آیا همه چیز به همین سادگی‌ست؟

۴۷. آناتومی گری (Grey’s Anatomy)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌بی‌سی
  • سال پخش: ۲۰۰۵ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: الن پومپئو، ساندار اوه، کاترین هیگل، جاستین چمبرز، تی آر نایت، چاندرا ویلسون، جیمز پیکنز جی آر، کیت والش و کایلر لی
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۸۴ از ۱۰۰

سریال‌های درام-پزشکی معمولا مخاطبان ثابت و زیادی دارند، اما «آناتومی گری» طی دو دهه‌ی اخیر به چیزی فراتر از یک مجموعه‌ی درام-پزشکی ساده تبدیل شده و هرفصل از این سریال تنها در آمریکا به‌طور میانگین ۱۸ میلیون بیننده داشته است که رقم بسیار قابل توجه‌ای است. مؤسسه «نلسون مدیا ریسرچ» در سال ۲۰۱۰ پیرامون انتخاب محبوب‌ترین سریال آمریکایی تحقیقی انجام انجام داد که در آن این سریال به عنوان پربیننده‌ترین مجموعه‌ی تلویزیونی انتخاب شد.

داستان اصلی این سریال پیرامون زندگی چند دانشجوی پزشکی است که برای ادامه‌ی تحصیل و کسب تخصص جراحی راهی بیمارستان گریس شهر سیاتل ایالت واشینگتن آمریکا می‌شوند و در آنجا دوستی‌هایی میان آن‌ها شکل می‌گیرد و داستان ادامه می‌یابد.

۴۸. داخل شماره ۹ (Inside No. 9)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: بی‌بی‌سی کمدی
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: استیو پمبرتون، ریس شیراسمیت، کاترین پارکینسون و ایمی فیون ادواردز
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰

«داخل شماره ۹» یک مجموعه‌ی کمدیِ آنتولوژی است که هر قسمت از آن به قصه و ماجرای جدید و متفاوتی می‌پردازد، اما در تمام آن‌ها کمدی و ترسناک یا کمدی سیاه به چشم می‌خورد. منتقدان داخل شماره ۹ را مخصوص افرادی می‌دانند که خلاقیت در فیلم‌نامه و توانایی بازیگران در اجرای نقش‌های‌شان برای آن‌ها از همه چیز مهم‌تر است.

۴۹. اداره (The Bureau)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: کانال+
  • سال پخش: ۲۰۱۵ تا – (در حال پخش)
  • بازیگران: ژان پیر داروسین، سارا ژیرودو و متیو کاسوویتس
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: – از ۱۰۰

اداره یک مجموعه‌ی تریلر سیاسی فرانسوی است که اتفاقات آن حول محور زندگی ماموران اداره کل امنیت خارجی (DGSE) رقم می‌خورد.

فصل اول اداره نقدهای مثبتی هم در فرانسه و هم در کشورهای دیگر دریافت و جوایز متعددی را از آن خود کرد. فصل دوم مورد تحسین جهانی قرار گرفته است و حتی برخی آن را بهترین مجموعه‌ی تلویزیونی که تاکنون در فرانسه تولید شده است، خواندند. فصل سوم و چهارم، فصل‌های سوم و چهارم که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ روی آنتن رفتند بسیار موفق ظاهر شدند و حتی در برخی زمینه‌ها از جمله عملکرد بازیگران، سرعت و کشمکش داستانی و واقع‌گرایی نمایشی بهتر از دو فصل ابتدایی بودند. به تازگی فصل پنجم اداره پخش شده و مسئولان کانال+ قصد دارند کماکان به ساخت این سریال ادامه دهند.

۵۰. ایستادن و آتش گرفتن (Halt and Catch Fire)

بهترین سریال‌های قرن 21ام

  • محصول: ای‌ام‌سی
  • سال پخش: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷
  • بازیگران: مک‌کنزی دیویس، کری بیشی، اسکوت مک‌نری و لی پیس
  • امتیاز راتن‌تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

داستان سریال «ایستادن و آتش گرفتن» از این قرار است که در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی، حساب‌های مالی شخصی به‌صورت چشمی محاسبه می‌شدند. یک مهندس و نابغه با همکاری شرکت‌های بزرگ آن زمان روی به به دنبال خلاقیت و ساخت کامپیوتر می‌رود. در این مسیر همکاری شخصی و حرفه‌ای شخصیت اصلی و شرکت‌ها در این بین با وجود حرص و طمع به چالش کشیده می‌شود.

ایستادن و آتش گرفتن سبک و سیاق خاص خودش را دارد و سازندگان این مجموعه به لطف شخصیت‌پردازی خوب و پرداخت مناسب به جزئیات داستان موفق شده‌اند سریال‌بین‌های سخت‌گیر را هم راضی کنند. با اینکه اتفاقات  سریال در دهه‌ی ۱۹۸۰ رقم می‌خورد، اما به لطف همین ویژگی‌های مثبتی که اشاره شد مانند یک داستان علمی‌-تخیلی آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد و اتفاقات آن قرابت‌های بسیاری با جهان امروز دارند.

در ادامه می‌توانید رتبه‌های ۵۱ تا ۱۰۰ فهرست بهترین سریال‌های قرن ۲۱ام از نظر منتقدان در نظرسنجی بی‌بی‌سی را مشاهده کنید.

۵۱        «تبر کوچک» (Small Axe)
۵۲        «این انگلستان سال‌های ۸۶، ۸۸ و ۹۰ است» (This is England 86, 88 and 90)
۵۳        «کارگزار مرا خبر کنید» (!Call My Agent)
۵۴        «دره‌ی شادی» (Happy Valley)
۵۵        «سپر» (The Shield)
۵۶        «تئوری بیگ بنگ» (The Big Bang Theory)
۵۷        «پاپ جوان» (The Young Pope)
۵۸        «تاریک» (Dark)
۵۹        «راه‌آهن زیرزمینی» (The Underground Railroad)
۶۰        «خانه‌ی پوشالی» (House of Cards)
۶۱        «آواتار: آخرین بادافزار» (Avatar: The Last Airbender)
۶۲        «جای خوب» (The Good Place)
۶۲        «ژست» (Pose)
۶۴        «آشکارسازها» (Detectorists)
۶۵        «نارنجی مُد جدید است» (Orange Is the New Black)
۶۶        «میر اهل ایست‌تاون» (Mare of Easttown)
۶۷        RuPaul’s Drag Race
۶۸        «چیز‌های عجیب» (Stranger Things)
۶۹        «۲۴» (۲۴)
۷۰        «سفینه‌ی جنگی گالاکتیکا» (Battlestar Galactica)
۷۱        «روشنفکر» (Enlightened)
۷۲        «دختر گیلمور» (Gilmore Girls)
۷۳        «سیاره زمین» (Planet Earth)
۷۴        «آرمان‌شهر» (Utopia)
۷۵        «بابیلون برلین» (Babylon Berlin)
۷۶        «ریک و مورتی» (Rick and Morty)
۷۷        «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story)
۷۸        «کشتار» (The Killing) | محصول دانمارک
۷۹        «شکارچی ذهن» (Mindhunter)
۸۰        «دکتر هاوس» (House)
۸۱        «او.جی.: ساخت آمریکا» (O.J.: Made in America)
۸۲        «دروغ‌های کوچکِ بزرگ» (Big Little Lies)
۸۳        «ناامن» (Insecure)
۸۴        «مردم معمولی» (Normal People)
۸۴        «نارکوس» (Narcos)
۸۶        «آشنایی با مادر» (How I Met Your Mother)
۸۷        «بازگشت» یا «کام‌بک» (The Comeback)
۸۸        «او ای» (The OA)
۸۹        «دکستر» (Dexter)
۹۰        «فیلادلفیلا همیشه آفتابی است» (It’s Always Sunny in Philadelphia)
۹۱        «وست‌ورلد» (Westworld)
۹۲        «به من یک قهرمان نشان بده» (Show Me a Hero)
۹۳        «ترم» (Treme)
۹۴        «لوئی» (Louie)
۹۵        «لوتر» (Luther)
۹۶        «فاجعه» (Catastrophe)
۹۷        «هانیبال» (Hannibal)
۹۸        «دوست دخترِ سابق دیوانه» (Crazy Ex-Girlfriend)
۹۹        «استیون یونیورس» (Steven Universe)
۱۰۰      «گامبی وزیر» (The Queen’s Gambit)

منبع: دیجی کالا از بی بی سی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی