مرکز سینمایی رسانه ای اسطوره سازان

موسسه فرهنگی سینمایی اسطوره سازان براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

آخرین نظرات
پیوندها

چگونه بینندگان "نون خ"، اکبر عبدی را فراموش کردند؟

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰، ۰۶:۳۴ ب.ظ

 

 

عدم حضور اکبر عبدی در فصل سوم "نون خ" به دلیل عمل قلب باز، موجبات حضور بازیگری را فراهم کرد که نه تنها از عبدی چیزی کم ندارد که بداعتش بر جذابیت سریال افزوده است.

سعید آقاخانی با رندی تمام به دنبال استفاده از اکبر عبدی در "نون خ3" بود و آن هم در نقش پیرمردی با نام بهادر که بشدت ابن‌الوقت و کاسب مسلک است. با این حال عبدی نرسید و آقاخانی با زیرکی از یدالله شادمانی در نقش بهادر بهره جست.

جانشین عبدی در "نون خ۳" نه تنها در ایفای نقش کم نیاورد بلکه با تکیه بر شیرینی ذاتیش که به زادگاهش کرمان برمیگردد سعی کرده تیپ بهادر را به یک شخصیت دوست داشتنی تبدیل کند.

داستان پردازی ویژه برای بهادر در یک معدن طلا و تقلایی که او برای مالکیت معدن میکند به اندازه کافی تازگی دارد که یدالله شادمانی را هم حسابی در معرض دید مخاطب قرار دهد. شادمانی با تکیه بر نوعی بازی خودآگاهانه که ناخودآگاه به نظر می‌رسد تلاش کرده به جای رقابت با تیپهای طنزی مثل سلمان و کیکاووس و روژان و بقیه خودش را بعنوان یک شمایل دوست داشتنی در سریال جا بیندازد.

کنترل درستی که آقاخانی بر توسعه کاراکتر بهادر و کیفیت ارتباطش با کاراکترهای طماع پیرامونی داشته سبب ساز شکل‌گیری لحظاتی طنازانه و داستانگو شده است.

یدالله شادمانی ذاتا بداهه گوست و این را مثلا در "خسته نباشید" هم نشان داده بود ولی در "نون خ۳" این بداهه در خدمت متنی جذاب قرار گرفته که کار را برای شادمانی بسیار راحتتر کرده است. کارگردانی هماهنگ آقاخانی در نماهای پرشخصیت و ایجاد مجال کافی برای دیده شدن تمامی بازیگران موجبات نوعی لذت دوگانه در سریال شده.

به نظر میرسد بازیگران "نون خ۳" با همان لذتی به بازی پرداخته اند که بینندگان با همان لذت به تماشای سریال می‌نشینند و همین حفظ لذت دوگانه توسط کارگردان بوده که موجب شده هیچ کس حتی یادش هم نباشد که یدالله شادمانی جانشین اکبر عبدی است.

فراموشی عبدی توسط مخاطب فقط یک دلیل دارد و آن هم دیده شدن کافی جانشین اوست و گواه اینکه همچنان در هر محصول نمایشی بیش از نیاز به چهره‌های شهیر، نیاز داریم به داستان‌پردازی‌های پرکشش. داستان که کشش داشته باشد هر بازیگری می‌تواند مخاطب را همراه کند

نویسنده یادداشت: صادق احمدی‌تبار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی