اسطوره سازان تمدن ایرانی

مرکز رسانه ای اسطوره سازان تمدن ایرانی براساس دغدغه ی قهرمان، الگو و اسطوره سازی و پاسخ به کمبود منابع تصویری از قهرمانان، الگوها و اسطوره های دینی و بومی مورد نیاز نسل جوان و جامعه امروزی، با رویکرد تولید آثار تلویزیونی و سینمایی در ساختارهای داستانی، مستند، آموزشی، انیمیشن و سریال های تلویزیونی فعال شده است
همچنین در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی و سینما مارکتینگ فعال است

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات
پیوندها

بازی تاج و تخت (Game of Thrones) محبوب‌ترین سریال تلویزیونی در سرتاسر جهان درحال ورود به آخرین فصل است؛  درسرتاسر جهان میلیون‌ها بیننده با نفس‌های حبس شده در انتظار تماشای آن هستند که شخصیت‌های محبوبشان کدام طرف میدان نبرد را انتخاب می‌کنند، و البته برای دیدن آن باید تا ماه جولای در انتظار باقی بمانند.

هرکسی استفاده از تکنیک‌های فناورانه در ساخت این سریال را با دیدن یک قسمت از آن به خوبی احساس خواهد کرد و شاید یکی از دلایل جذابیت بیش از اندازه آن، ‌همین فناوری‌ها و نوآوری‌ها باشند.

بسیاری از شخصیت‌های جادویی، سازه‌های تاریخی و چشم‌انداز‌های خیره‌کننده در این سریال به لطف فرایند‌های تکنیکی، نوآوری‌ها و فناوری‌های بسیار پیشرفته خلق شده‌اند که در ادامه با ۶ مورد از جذاب‌ترین‌های آنها آشنا می‌شوید.

بازی تاج و تختشاهکار فناورانه‌ای به نام عنوان‌بندی

هرطرفدار پرو پاقرص مجموعه بازی و تاج و تخت از ماجرای عنوان‌بندی آن خبر دارد. هر قسمت از این سریال با نمایش کره‌ای متحرک و وارونه آغاز می‌شود که موقعیت مکان‌هایی که قرار است در آن قسمت و در کل فصل نمایش داده شوند،‌به صورت مکانیکی و هماهنگ با موسیقی جاودان رامین جوادی از زیر زمین بیرون می‌آیند.

برای مثال یکی از اعضای این گروه تنها مسئول ساخت سایه‌های ساختمان‌هایی است که از زیر زمین بیرون می‌آیند. فرد دیگری باید زوایا و قاب‌ها را از زاویه دید دوربینی مجازی تنظیم کند و فردی دیگر تنها روی رنگ‌ها متمرکز است. به یاد داشته باشید که تمامی این انرژی و تخصص برای ساخت عنوان‌بندی است که تنها دو دقیقه از زمان کل یک قسمت را به خود اختصاص داده‌است.برای بینندگان، این عنوان‌بندی مناسب‌ترین شیوه است تا برای یک ساعت هیجان و درام آماده شوند، اما این آماده‌سازی روانی برای تیم تولید‌کننده آن ماه‌ها به طول می‌انجامد. درواقع گروهی ۱۰ نفره سه ماه از سال را روی این عنوان‌بندی کار می‌کنند که اصلی‌ترین بار آن پس از طراحی‌های اولیه،‌به دوش جلوه‌های ویژه رایانه‌ای است.

بازی تاج و تختهزینه گزاف جلوه‌های ویژه

تلویزیون از نظر بودجه به طور کلی توانایی رقابت با سینما را ندارد. با این‌همه بازی تاج و تخت یکی از برنامه‌های تلویزیونی است که این قانون درموردش صدق نمی‌کند. درواقع هر قسمت از فصل ششم این مجموعه هزینه تولیدی برابر ۱۰ میلیون دلار (درحدود ۴۰ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان) داشته‌است که بیشترین بخش این هزینه صرف جلوه‌های ویژه می‌شود.

پس از گذشت ۶ سال از آغاز ساخت مجموعه،‌جلوه‌های ویژه در تولید این مجموعه پیشرفتی قابل توجه داشت. در فصل ششم “نبرد حرامزاده‌ها” به طور کامل به نمایش درآمد، البته همین نمایش کامل نبرد ۴ میلیون دلار به هزینه ساخت آن قسمت از مجموعه افزود زیرا برای ساخت سه اژدها‌ی باورپذیر و واقع‌گرایانه و حجم زیادی از سربازان به جلوه‌های ویژه قدرتمند و پرهزینه نیاز بود.حتی زمانی که این مجموعه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، نسبت به استاندارد‌های تلویزیونی پرهزینه ارزیابی شد. در آن زمان هزینه ۶ میلیون دلاری (در حدود ۲۴ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان) که به تولید هر قسمت اختصاص داده می‌شد توجه همگان را در صنعت تلویزیون به خود جلب کرد اما این مبلغ نیز برای تولید جلوه‌های ویژه باورپذیر برای هر قسمت کفایت نمی‌کرد. طرفداران به یاد دارند که چگونه نبرد “جنگل‌های نجواگر”، رویدادی کلیدی در فصل اول، هرگز به نمایش درنیامد.

   فیلم | اجرای متفاوت موسیقی سریال بازی تاج و تخت

بازی تاج و تختنبرد عقاب‌ها و پهپاد‌ها

مجموعه بازی تاج و تخت مانند بسیاری از تولیدی‌های پرهزینه برای تصویربرداری صحنه‌هایی تاثیرگذار از پهپاد‌ها استفاده کرده‌است. بینندگان با کمک جلوه‌های ویژه خاص تلویزیونی می‌تونند اژدها سواری دنریس تارگرین (Daenerys Targaryen) را در طول نبرد مرین(Mereen) مشاهده کنند و به تماشای لحظه فرود پادشاه در کنار لشگر استانیس باراتئون در طول نبرد بلک‌واتر در فصل دوم بنشینند.

نکته جالب‌تر از ساخت این صحنه‌ها،‌مقابله اعضای گروه تولید برای جلوگیری از پرواز پهپاد‌های ناخواسته در صحنه فیلمبرداری است. در فصل‌های اخیر طرفداران زیادی با استفاده از پهپاد‌های شخصی خود از صحنه فیلمبرداری مجموعه تصاویری مخفیانه برداشته‌اند. از این رو گروه تولید بازی تاج و تخت نیز برای مقابله با این تصویربرداری‌های غیرمجاز سیاستی متناسب با حال و هوای مجموعه در پیش گرفته‌است. استودیوی سازنده مجموعه پیش از هرچیز پرواز پهپاد‌های شخصی را در نزدیکی مکان‌های تصویربرداری ممنوع اعلام کرده‌است،‌ اما درصورت مشاهده هر شیئ پرنده‌ای دز نزدیکی مکان‌های تصویربرداری، می‌تواند از عقاب‌ها برای شکار این پهپاد‌ها استفاده کند. به هرحال گاه شرایط حکم می‌کند که طبیعت بر فناوری سلطه داشته باشد.

بازی تاج و تخت

  • گرگ‌های وحشت (Dire Wolves) واقعی‌اند،‌ البته گاهی اوقات

یکی از موجوداتی که در ساخت این مجموعه نیازمند توجه متخصصان جلوه‌های ویژه‌بود، گرگ‌های حاضر در بازی تاج و تخت بودند، گرگ‌هایی از گونه گرگ‌های وحشت (Dire Wolves) که همراهان همیشگی فرزندان استارک هستند. این گرگ‌ها شبیه به گرگ‌های امروزی هستند تنها جثه‌ای بسیار بزرگتر دارند. پیش از آغاز مراحل تولید بسیاری از طرفداران مجموعه داستان‌های بازی و تاج و تخت به این فکر بودند که عوامل ساخت مجموعه چگونه می‌خواهند این گرگ‌ها را در مجموعه بگنجانند.

بازی تاج و تخت

در نهایت مشخص شد که ترکیبی از جلوه‌های ویژه و تصویربرداری واقعی برای خلق این گرگ‌های وحشت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در این مجموعه از گرگ‌های واقعی و سگ‌های نژاد هاسکی خلق واقع‌گرایانه‌ترین شکل از گرگ‌های فرزندان استارک استفاده شده‌است. برای بزرگتر نشان دادن گرگ‌ها،‌ از آنها جداگانه در برابر پرده سبز تصویربرداری شده‌است و این تصاویر به صورت دیجیتالی به تصاویر نهایی افزوده شده‌اند. شاهکاری از بازی بازیگران و گرگ‌ها در کنار هم باعث شده تا صحنه‌هایی که گرگ‌ها در آن حضور دارند برای بیننده به طور کامل باورپذیر شود.

  • دیوار غول‌پیکر

یکی از بزرگترین نمادهای جغرافیایی در جهان بازی تاج و تخت،‌ دیوار غول‌پیکر در بخش شمالی این جهان است که جهان متمدن را از جهان خطرناک و وحشی شمال جدا کرده‌است. این دیوار ۲۱۳ متر طول دارد که همین موضوع ساخت واقعی آن را برای فیلمبرداری غیرممکن می‌ساخت،‌از این رو باری دیگر فناوری‌های روز به کمک سازندگان مجموعه آمدند.

نتیجه ساخت پرده‌ عظیم آبی و سبزی در پس‌زمینه صحنه‌هایی است که باید دیوار در آن حضور داشته‌باشد. پس از تصویربرداری جای پرده را تصاویر دیوار پر می‌کند. و زمانی که جان اسنو از بالای دیوار به پایین نگاه می‌کند،‌درواقع بالای یک چهارپایه کوچک در برابر پرده سبز ایستاده‌است.

بازی تاج و تخت

  • عظمت سه اژدها

در پایان فصل اول، سه اژدها متولد می‌شوند که تا پایان آخرین فصلی که به نمایش درآمده،‌این سه اژدها به اثرگذارترین موجودات بازی تاج و تخت تبدیل می شوند که حضور هیچ‌یک از آنها بدون وجود جلوه‌های ویژه رایانه‌ای امکان‌پذیر نبود.

برای مثال آتش اژدها با کمک مشعل‌هایی بزرگ ایجاد می‌شود. زمانی که دراگون‌ها با مادر خود،‌ دنریس تارگرین تعامل دارند، تیم سازنده مجموعه از استوانه‌ای سبزرنگ روی پای هنرپیشه استفاده می‌کنند که پس از تصویربرداری،‌تصاویر اژدها جایگزین تصویر استوانه سبز‌رنگ می‌شوند. تمامی جزئیات بدن اژدها به صورت مجازی ایجاد شده‌اند و هزینه گزافی نیز به خود اختصاص داده‌اند. درواقع گروه جلوه‌های ویژه این مجموعه دوبار و همزمان با بزرگتر شدن سه اژدها تغییر کرد تا رشد این هیولاها واقعی به نظر بیاید.

  • فناوی بازی تاج و تخت و تاثیر آن بر آینده

با کمک فناوری، جهانی پهناور و واقعی خلق شده‌است. بازی تاج و تخت شاید به خاطر شخصیت‌هایش،‌خشونت ذاتی‌اش و درام قوی‌اش مشهور شده‌باشد،‌ اما کلیدی‌ترین عامل موفقیت مجموعه جلوه‌های ویژه آن است.

بینندگان در حین تماشای آن به جهانی خشن می‌روند که باور دارند در جایی دورافتاده در آن سوی زمین وجود دارد. در این فرایند، بازی تاج و تخت شیوه معمول درک محتوای تلویزیونی را به واسطه فناوری‌هایی که در ساخت آن به کار گرفته شده،‌متحول ساخته‌است، آن‌هم برای همیشه.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی